Το ότι η φοροδιαφυγή έχει αποδειχτεί το "τέρας με τα πολλά κεφάλια'' της ελληνικής οικονομίας δεν είναι κάτι που θα περίμενε κάποιος να φτάσουμε στο 2019 για να το καταλάβει, όμως τόσο οι τρόποι με τους οποίους "εκφράζεται" όσο και οι τρόποι αντιμετώπισης του ακολουθούν τους σύγχρονους ρυθμούς.
Σε αυτό το πλαίσιο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προσπαθεί να βρει τρόπους να καταπολεμήσει τουλάχιστον την μεσαία φοροδιαφυγή και για να το κάνει αυτό έχει βάλει στόχο την ζωή που κάνουν διάσημοι και η οποία προβάλλεται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Πριν από λίγο καιρό η ΑΑΔΕ είχε ανακοινώσει πως παρακολουθεί την ζωή που δημοσιοποιούν κάποια πρόσωπα στα κοινωνικά δίκτυα, με σκοπό να δει αν αυτά που "ποστάρουν" συνάδουν με τα δηλωμένα εισοδήματα τους με σκοπό να ελέγξει κατά πόσο υπάρχουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής.
Τώρα προχωράει ένα βήμα παραπάνω και θα ξεκινήσει να ελέγχει ακόμα πιο στενά ειδικά το Instagram με σκοπό να ελέγξει κατά πόσο υπάρχουν αδήλωτα εισοδήματα από διαφημιστικές ενέργειες στα κοινωνικά δίκτυα.
Όπως είναι γνωστό, όσο πιο διάσημος είναι κάποιος ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα (βλέπε Influencer), οι εταιρείες χρησιμοποιούν αυτή την αναγνωρισιμότητα προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους, δημιουργώντας έτσι διαφημιστικά έσοδα τα οποία τις περισσότερες φορές είναι αδήλωτα από όσους τα λαμβάνουν. Έτσι η ΑΑΔΕ έχει προχωρήσει στην κατάρτιση λίστας με επώνυμους οι οποίοι έχουν εντοπιστεί να έχουν εισοδήματα από ανάλογες ενέργειες και οι οποίοι σύντομα θα κληθούν να αποδείξουν την πηγή αυτών των εισοδημάτων.
Οι διάσημοι προβαλλόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν αρκετά μεγάλο κοινό που τους ακολουθεί, κοινό που αποτελεί διαφημιστικό στόχο πολλών επιχειρήσεων,από καταναλωτικά προϊόντα μέχρι γυμναστήρια, ταξιδιωτικά γραφεία ακόμα και κλινικές που κάνουν αισθητικές παρεμβάσεις. Στην συντριπτική πλειοψηφία τους, τα εισοδήματα από αυτές τις δραστηριότητες είναι αδήλωτα αν και εμπίπτουν στην κατηγορία παροχής διαφημιστικών υπηρεσιών, ενώ υπάρχουν ακόμα και επιχειρήσεις που έχουν στηθεί από διάσημους προκειμένου να περνάνε αυτά τα έσοδα.
Η παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών με αυτόν τον τρόπο αποτελεί άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και απαιτεί είτε την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στην εφορία είτε την είσπραξη της αμοιβή με τον λεγόμενο τίτλο κτήσης (πρώην απόδειξη δαπάνης) και την δήλωση του σχετικού εισοδήματος στην ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου.
Από τις ελεγκτικές αρχές σημειώνουν ότι από την πλευρά των ελεγχόμενων αναμένουν να διατυπωθεί το επιχείρημα ότι δεν πρόκειται για απόκρυψη εισοδήματος καθώς ανταλλάσσουν την δημοσιότητα και την επιρροή που έχουν στους καταναλωτές με την λήψη χωρίς χρηματοοικονομικό κόστος για τους ίδιους υπηρεσιών και προϊόντων από τις διαφημιζόμενες εταιρείες. Απαντούν, όμως, αυτό το επιχείρημα δεν αντέχει κριτικής κατά το φορολογικό έλεγχο.
Οι λόγοι είναι ότι δεν πρόκειται για μια πρακτική που ασκείται περιστασιακά αλλά τακτικά ενώ τονίζουν ότι και η άνευ χρηματικού ανταλλάγματος λήψη υπηρεσιών και προϊόντων αποτελεί απλώς αμοιβή με παροχή σε είδος και αποτελεί εισόδημα.