Το 2019 πρόκειται να αποτελέσει σημαντική χρονιά για τις Ελληνικές συστημικές τράπεζες, καθώς οι προκλήσεις που έχει κληροδοτήσει το 2018 και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και ανοίγματα, θα πρέπει να προστεθούν στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει για περιορισμό των εξόδων τους, μέσω κλεισίματος πολλών υποκαταστημάτων τους.
Η φυσική παρουσία των τραπεζών αναμένεται να συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο στα επόμενα χρόνια, αρχής γενομένης από αυτό που μόλις ξεκίνησε, καθώς τόσο η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή όσο και το αυξημένο κόστος λειτουργίας τους, έχει οδηγήσει στην ανάγκη περιορισμού των φυσικών καταστημάτων. Όπως δείχνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία, οι τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες θα μείνουν με περίπου 250 φυσικά καταστήματα η κάθε μία, αριθμός αρκετά μειωμένος σε σχέση με την παρουσία που είχαν την χρονιά που μόλις τελείωσε.
Η σταδιακή μετάβαση σε λιγότερη παρουσία, ξεκίνησε από το 2018, όπου όπως δείχνουν και οι ισολογισμοί των τραπεζών και τα αποτελέσματα του εννεαμήνου που δημοσίευσαν, συνολικά οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν προχωρήσει σε κλείσιμο 130 καταστημάτων και την αποχώρηση πάνω από 2.700 υπαλλήλων μέσω προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου. Για το 2019 και μέχρι το 2021, τα καταστήματα των τραπεζών αναμένεται να μειωθούν ακόμα περισσότερο, κάτι για το οποίο "φταίει" η δέσμευση τους απέναντι στον SSM και το πλάνο αναδιάρθρωσης που έχει κατατεθεί στον μηχανισμό, προκειμένου να μειώσουν τα κόστη λειτουργίας τους κατά 24%-30%.
Ταυτόχρονα η ολοένα αυξανόμενη μετάβαση των υπηρεσιών σε ψηφιακή μορφή και η εξοικείωση των πελατών με την τεχνολογία, κάτι που έχει οδηγήσει στην ευρεία υιοθέτηση τους, έχει οδηγήσει τις τράπεζες σε εκπόνηση σχεδίου επενδύσεων ύψους 1 δισ. ευρώ την επόμενη τριετία προκειμένου να συμβαδίσουν με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.
Σύμφωνα με έρευνα της EY για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή έχει αλλάξει ριζικά το τοπίο των ελληνικών τραπεζών οι οποίες βλέπουν τους πελάτες να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το κινητό τους για τις τραπεζικές συναλλαγές και να έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα και ψηφιακά πορτοφόλια για τις συναλλαγές τους, με πολλές από αυτές να γίνονται από ψηφιακά καταστήματα. Όλες αυτές οι εξελίξεις, από την μία ωθούν τις τράπεζες να μεταβάλλουν τον επιχειρησιακό τους μοντέλο, προσφέροντας με την σειρά τους αντίστοιχες λύσεις, αλλά και από την άλλη να μειώσουν προσωπικό και φυσικά καταστήματα για να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 67% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το internet για τις συναλλαγές του με τις τράπεζες, έναντι ποσοστού 81% στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28. Την ίδια στιγμή, το ποσοστό των χρηστών Smartphone, από 12% το 2012, έφτασε το 66% στα τέλη του 2017, ενώ κάθε πελάτης είναι συνδεδεμένος με 2,3 συσκευές μέσω των οποίων διενεργεί συναλλαγές με το τραπεζικό σύστημα. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν αφενός την πολύ γρήγορη ψηφιακή ωρίμαση των Ελλήνων συναλλασσομένων, αφετέρου το περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης των ψηφιακών συναλλαγών. Η υιοθέτηση web banking και mobile banking έχει αυξηθεί κατά πολύ με τα δύο αυτά μέσα να έχουν 6,25 ενεργούς εγγεγραμμένους χρήστες στην χώρα μας, με το mobile banking να καταγράφει την μεγαλύτερη αύξηση, ενισχυμένη κατά περισσότερο από 20 φορές σε σχέση με 5 χρόνια πριν.
Η αξία των συναλλαγών μέσω web banking άγγιξε τα 221,7 δισ. ευρώ, με 227 συναλλαγές κατά μέσο όρο το λεπτό μέσω διαδικτύου, ενώ οι συνδέσεις που γίνονται καθημερινά μέσω web banking έφτασαν τις περίπου 886.000. Αντίστοιχα, το 43% των ενεργών χρηστών mobile banking, πραγματοποιούν περίπου 27 συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου ανά λεπτό, η αξία των συναλλαγών μέσω mobile ανέρχεται σε 4,7 δισ. ευρώ, ενώ οι καθημερινές συνδέσεις στο mobile banking ανέρχονται σε περίπου 416.000.