Τα μετρητά εξαφανίζονται από την αγορά το 2019

Το 2018, εκτός των άλλων, θα μείνει στην ιστορία και σαν την χρονιά που οι πληρωμές τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων άλλαξαν δραματικά. Από την μία η επέλαση του fintech και των neo-τραπεζών, από την άλλη το blockchain και οι ταχύτητες που μπορεί να ολοκληρώσει τις συναλλαγές, σε συνδυασμό με την ολοένα αυξανόμενη απαίτηση των καταναλωτών να απλοποιηθούν όλες οι διαδικασίες, έχουν προκαλέσει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε στην αγορά. 

Όπως φαίνεται, το 2019 οι αλλαγές αυτές θα ενταθούν και θα αρχίσουν να κατασταλάζουν οι κυρίαρχες τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον των εμπορικών συναλλαγών. Σε έρευνα που έγινε σε 2.800 Αμερικανούς πολίτες, οι οποίοι ρωτήθηκαν για τις συσκευές που κατέχουν και πως τις χρησιμοποιούν για να αγοράζουν πράγματα, εξήχθησαν σημαντικά συμπεράσματα για το πως οι ανάγκες και οι συνήθειες των καταναλωτών, διαμορφώνουν τις νέες τάσεις στην αγορά, η οποία οφείλει να ακολουθήσει. 

Τα ευρήματα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς εκτός από νέες ριζοσπαστικές μεθόδους υψηλής τεχνολογίας, οι παραδοsιακές μέθοδοι πληρωμής είναι ακόμα αρκετά ισχυρές, σημάδι την πίστης και της εμπιστοσύνης που δείχνουν σε αυτές μεγάλη μερίδα των καταναλωτών. Σε συνδυασμό με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων αλλά και τις νέες τάσεις στις ηλεκτρονικές πληρωμές, οι τρόποι που θα αλλάξει το τοπίο των συναλλαγών από το 2019 και μετά είναι οι εξής:

Πολλαπλές συσκευές

Τα Smartphones έχουν κυριαρχήσει στον δυτικό κόσμο και σιγά σιγά κερδίζουν την μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις στον αναπτυσσόμενο κόσμο, και μαζί τους φέρνους επανάσταση εκτός από την ενημέρωση και στις πληρωμές. Οι έμποροι έχουν αρχίσει σιγά σιγά να απευθύνονται και να κάνουν τη ζωή ευκολότερη στους καταναλωτές που αγοράζουν και εξυπηρετούνται μέσω συσκευών που είναι συνδεδεμένα στο διαδίκτυο. Όμως εκτός από τα Smartphones οι έμποροι θα πρέπει να αρχίσουν να απευθύνονται και να εξυπηρετούν καταναλωτές που χρησιμοποιούν έξυπνους βοηθούς αλλά και wearable συσκευές. Οι έξυπνοι βοηθοί έχουν γίνει η επόμενη μεγάλη τάση με συνεχή άνοδο πωλήσεων, ενώ και τα wearables έχουν αρχίσει να αυξάνονται θεαματικά. 

Ψώνια δια βοής

Εκθετική είναι και η αύξηση των καταναλωτών οι οποίοι χρησιμοποιούν φωνητικές εντολές για να ολοκληρώσουν μια συναλλαγή, απόρροια της αύξησης των έξυπνων βοηθών. Περίπου το 27% των καταναλωτών που έχουν αντίστοιχες συσκευές τις χρησιμοποίησαν το 2018 και για πληρωμές, μια μεγάλη αύξηση από το 14% της προηγούμενης χρονιάς, ενώ το ποσοστό αναμένεται να εκτοξευτεί του χρόνου.

Αυτόματες πληρωμές

Το παράδειγμα των καταστημάτων Amazon Go δημιούργησε μια νέα γενιά καταναλωτών, οι οποίοι είδαν πως οι συναλλαγές μπορούν να γίνου απρόσκοπτα και χωρίς πολλές επαφές και έχουν αρχίσει να το ζητάνε και σε άλλες υπηρεσίες. Το 2018, το 49% των ερωτηθέντων καταναλωτών εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για αυτόματες πληρωμές στο βενζινάδικο, από 41% το 2017. Αυτό δεν είναι όλο. Το ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση αυτόματων πληρωμών ακόμα και στα εστιατόρια, αυξήθηκε από 37% σε 39%.

Ταχύτερες Πληρωμές

Μπορεί όταν ακούμε συναλλαγές να σκεφτόμαστε τις καθημερινές μας αγορές σαν καταναλωτές, όμως εκτός από τους καταναλωτές, πληρώνουν και οι επιχειρήσεις καθώς και πολλοί οργανισμοί. Μισθοδοσίες και αποζημιώσεις μπορούν να γίνουν ακόμα πιο γρήγορες, ενώ η υιοθέτηση και η ανάπτυξη της τεχνολογίας πληρωμών σε πραγματικό χρόνο συμβάλλει στην ικανοποίηση αυτών των απαιτήσεων, ενώ παράλληλα φέρνει τις πληρωμές πιο κοντά στην ψηφιακή εποχή. Περίπου 24% των ερωτηθέντων θα ήθελαν να πληρώνονται σε πραγματικό χρόνο και ένα ισχυρό 70% των καταναλωτών ενδιαφέρονται για μικρότερους κύκλους πληρωμών. Οι ταχύτερες πληρωμές μπορούν να έχουν μεγάλες επιπτώσεις: Οι καταναλωτές δήλωσαν ότι εάν πληρώνονταν ταχύτερα, θα μπορούσαν να διαχειριστούν καλύτερα τις ταμειακές τους ροές (53%) αλλά και να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους (53%).

Πλαστικό χρήμα

Μπορεί νέες “μοντέρνες” μέθοδοι πληρωμής να κυριαρχούν στα μέσα, όμως κανένας δεν θα πρέπει να ξεγράψει ακόμα τις πληρωμές με κάρτα. Η τάση χρησιμοποίησης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών σε συνδεδεμένες συσκευές είναι ιδιαίτερα υψηλή μεταξύ των Baby Boomers και των Millennials με 72% και 53% αντίστοιχα. Οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες είναι επίσης η προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής όταν ταξιδεύουν οι καταναλωτές στο εξωτερικό. Μεταξύ του 54% των συμμετεχόντων που πραγματοποίησαν αγορές από αλλοδαπούς εμπόρους, το 68% προτιμούσε να χρησιμοποιούν πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες. 

Πληρωμές μέσω smartphone

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα smartphones από αυτή τη λίστα, καθώς οι συσκευές που πια όλοι σχεδόν κουβαλάμε στις τσέπες μας έχουν γίνει προέκταση του εαυτού μας. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, ο ογκος των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκε μέσω κινητού αυξήθηκε 16% σε ετήσια βάση, ενώ το χρηματικό ποσό που διακινήθηκε μέσω τηλεφώνου αυξήθηκε κατά 13% στο ίδιο χρονικό διάστημα.  Στα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία του 3ου τριμήνου της PayPal  , η Venmo διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη θετική εικόνα των αποτελεσμάτων, καθώς ο συνολικός όγκος πληρωμών της Venmo αυξήθηκε κατά 78% σε ετήσια βάση. Η ανάπτυξη αυτή έχει οδηγήσει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών να φροντίσουν να ενσωματώσουν το P2P στις προσφορές τους, συμπεριλαμβανομένων των εστιατορίων. 

Βιομετρικές πληρωμές

Οι βιομετρικές πληρωμές – που συνδέονται στενά με την βιομετρική επαλήθευση και εξακρίβωση της ταυτότητας του χρήστη, απέδειξαν την “αξία” τους στην πρόσφατη singles day στην Κίνα στις 11 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με μία έκθεση, περίπου το 6% των καταναλωτών, πλήρωσαν με δακτυλικό αποτύπωμα ή παίρνοντας ένα selfie κατά τη διάρκεια της Singles ‘Day. Μέσα στο 2019 αναμένεται να τελειοποιηθεί η αναγνώριση προσώπου που θα επιτρέπει τις ψηφιακές πληρωμές μόνο με το πρόσωπο μας.

Πάντα υπάρχει το Paypal

Οι εορταστικές αγορές μέχρι τώρα έχουν αποδειχτεί πολύ καλές για την Paypal. Για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας, ο όγκος των πληρωμών ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια και το έκανε τόσο την Black friday όσο και την Cyber Monday. Ειδικά στην Black Friday, οι όγκοι πληρωμών ξεπέρασαν αυτό της Cyber Monday, αν και η Cyber Monday είχε ακόμα υψηλότερο συνολικό όγκο πληρωμών. Ο όγκος των πληρωμών της Black Friday αυξήθηκε κατά 42% σε ετήσια βάση. Και αυτό δεν είναι αρκετό. Η Braintree, που αποκτήθηκε πριν από πέντε χρόνια από την PayPal, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι είχε πραγματοποιήσει συναλλαγές αξίας άνω των 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τότε που αποκτήθηκε. Πριν από μόλις τρία χρόνια η Braintree είχε 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε όγκο πληρωμών.

Με ευχάριστη αίσθηση

Οι πληρωμές ποτέ δεν είχαν ευχάριστη αίσθηση. Κανένας δεν ευχαριστιέται να δίνει τα λεφτά του, ανεξάρτητα από την αγορά. Αλλά αυτό αλλάζει σε αυτή την εποχή του κινητού και του ψηφιακού εμπορίου. Αυτό συμβαίνει επειδή οι συνδεδεμένες συσκευές μπορούν να κάνουν την εμπειρία των αγορών πιο ευχάριστη για τον καταναλωτή – υποθέτοντας ότι η εμπειρία του χρήστη δεν είναι αποθαρρυντική, και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αρχισουν να επενδύουν σοβαρά στην εμπειρία του πελάτη. Οι καταναλωτές που δήλωσαν πως χρησιμοποίησαν συνδεδεμένες συσκευές για να πληρώσουν επειδή η διαδικασία είναι πιο ευχάριστη, αυξήθηκαν κατά 13% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, από το 47% στο 60%.

Με ανέπαφες συναλλαγές

Μπορεί οι ανέπαφες συναλλαγές να άργησαν λίγο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, όμως η υιοθέτηση τους προχωράει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Όπως αναφέρει η Visa, Το χαμηλότερο κόστος έκδοσης καρτών, η αύξηση της ζήτησης και η ταχύτητα, οδήγησαν σε αυτή την αύξηση. Όπως δείχνει η έρευνα, το 26% των καταναλωτών είναι τελείως υπέρ της χρήσης ανέπαφων συναλλαγών στα φυσικά καταστήματα. Από αυτούς τους καταναλωτές, το 84% χρησιμοποιεί τις ανέπαφες συναλλαγές στα καθημερινά του ψώνια, εδικά στο super market. 

Χωρίς μετρητά

Οι επιλογές γίνονται όλο και περισσότερες και δεν είναι καθόλου λίγοι οι καταναλωτές που κυκλοφορούν χωρίς ούτε ένα σεντ στην τσέπη τους, έχοντας μεταμορφωθεί σε ψηφιακούς νομάδες. 36% των καταναλωτών κατέχουν έξι ή και παραπάνω συνδεδεμένες συσκευές, κάτι που κάνει ακόμα πιο δύσκολη την ύπαρξη μετρητών, ειδικά όταν υπάρχουν πολλοί άλλοι σχετικά εύκολοι και απρόσκοπτοι τρόποι πληρωμής μέσω του κινητού και του διαδικτύου. Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να απομακρυνθούν από τα μετρητά, με το 77% από αυτούς να μη θέλουν να χρησιμοποιήσουν μετρητά στα πρατήρια βενζίνης. Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές χρησιμοποίησαν συνδεδεμένες συσκευές για να κάνουν αγορές σε επτά από τις 13 κατηγορίες που ερωτήθηκαν: το 28% δήλωσαν ότι αγόρασαν είδη ένδυσης και αξεσουάρ και το 20% δήλωσαν ότι αγόρασαν είδη παντοπωλείου. Αυτό δε σημαίνει πως οι καταναλωτές δεν κρατάνε πάνω τους καθόλου μετρητά. Ένας μέσος όρος χρημάτων που υπάρχουν σε φυσική μορφή στα πορτοφόλια των καταναλωτών είναι 10-15 δολάρια, μόνο και μόνο για να αντιμετωπίσουν κάποια προσωρινή δυσκολία ή καταστήματα που δεν δέχονται κάρτες. 

Ασφάλεια πάνω απ’ όλα

Η ανωνυμία και η έλλειψη προσωπικής επαφής ανάμεσα σε καταναλωτή και έμπορο, έχει δημιουργήσει μεγάλη συζήτηση γύρω από την ασφάλεια των στοιχείων και των λογαριασμών των καταναλωτών. Από την στιγμή που τα χρήματα σταμάτησαν να υπάρχουν σε φυσική μορφή, έχει αυξηθεί και η κουβέντα γύρω από την ασφάλεια τους αλλά και την προστασία των δεδομένων των ίδιων των καταναλωτών. Η ηλεκτρονική ασφάλεια και η προστασία της ιδιωτικής ζωής έχει αναδειχτεί σε τεράστιο ζήτημα και οι έμποροι θα πρέπει να καταβάλουν ιδιαίτερη προσπάθεια για να την εξασφαλίσουν. Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο πληρώνουν οι άνθρωποι, το 79% των καταναλωτών εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων όταν χρησιμοποιούν συνδεδεμένες συσκευές για να επιτρέψουν την πληρωμή, αύξηση κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες. Σχεδόν όλοι, 78%, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την ιδιωτικότητα των δεδομένων τους. Αυτό σημαίνει ότι οι έμποροι, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις ανησυχίες, ενώ παράλληλα προσφέρουν συναλλαγές σχετικά χωρίς τριβές, θα έχουν σημαντικό πλεονέκτημα.

Σίγουρα το 2019, θα εμφανιστούν και κάποιες νέες τάσεις, κάποιες θα μείνουν και θα εξελιχθούν και κάποιες θα αποδειχτούν “πυροτεχνήματα”. Αυτό όμως που δεν αλλάζει είναι η ίδια η αλλαγή στον τρόπο που συναλλασσόμαστε μεταξύ μας. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ