Μήπως προσπαθείς πολύ περισσότερο για να εντυπωσιάσεις;

 

της Ελισσάβετ ΚΑΛΜΠΑΡΗ

Είσαι σε μια συνάντηση όπου στο τραπέζι συνεδριάσεων βρίσκονται άλλοι πέντε συνάδελφοί σου. Η όλη διαδικασία κυλάει ομαλά και όλα τα θέματα αναλύονται ακόμα και αυτά που εσύ θέλεις να θέσεις στην ομάδα, αλλά νιώθεις ότι η προσοχή και το ενδιαφέρον των υπολοίπων το έχει κερδίσει ένας συνάδελφός σου.

Ενώ η δική σου παρουσίαση ήταν αντικειμενικά καλύτερη και με πολλά στοιχεία, η προσωπικότητα του συναδέλφου σου τράβηξε την προσοχή, τα βλέμματα και το ενδιαφέρον όλης της ομάδας ακόμα και του CEO.

Το στιγμιότυπο αυτό είναι από ένα workshop που είχα με στελέχη τραπέζης όπου ένας εκ των συμμετεχόντων μου το διηγήθηκε και με εκνευρισμό αναρωτήθηκε γιατί ενώ ο ίδιος είχε όλα τα απαραίτητα προσόντα (και πιθανώς περισσότερα από τα απαιτούμενα) προκειμένου να ξεχωρίσει η ιδέα του και η παρουσίασή του στη συνάντηση με τον CEO της τραπέζης, δεν τα κατάφερε και το ενδιαφέρον το εισέπραξε ένας άλλος συνάδελφος.

Και επειδή πολλοί μπορεί να έχουμε βρεθεί σε μια παρόμοια κατάσταση, έχουμε αναρωτηθεί πώς νιώθουν οι άλλοι όταν μιλάνε μαζί μας; Καλό θα ήταν να το σκεφτούμε γιατί απλούστατα σύμφωνα με τους νόμους της ψυχολογίας και των νευροεπιστημών, η συμπεριφορά μας και ο τρόπος που εκφραζόμαστε (όχι μόνο η λεκτική επικοινωνία), επηρεάζουν το συναίσθημα του άλλου.  Και είναι αυτό το συναίσθημα που δημιουργείται το οποίο επηρεάζει τη διάθεση των άλλων να ακούνε και να ακολουθούνε τις ιδέες μας.

Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι κρίνουμε τη συμπεριφορά των άλλων ανθρώπων (τόσο κοινωνικά όσο και στον εργασιακό χώρο) δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στην αρχική εντύπωση που μας κάνει ο άλλος και όχι στο τρόπο που συμπεριφέρεται αργότερα.  Με άλλα λόγια η πρώτη εικόνα και εντύπωση που θα διαμορφώσουμε για ένα άτομο θα επηρεάσει τον τρόπο που θα επεξεργαστούμε οποιαδήποτε μεταγενέστερη πληροφορία σχετικά με την συμπεριφορά του.

Αν λοιπόν η πρώτη εντύπωση που θα κάνει ένας manager σε μια ομάδα είναι θετική, ακόμα και αν η συμπεριφορά του στο μέλλον δεν είναι σωστή, τα μέλη της ομάδας του θα τον/την δικαιολογήσουν.  Κάθε φορά που η συμπεριφορά του/της και η επικοινωνία μαζί του/της δεν θα είναι καλή, πάντα θα υπάρχει η δικαιολογία τη κούρασης, της λάθος στιγμής, της κακής στιγμής μιας και νιώθουν ότι είναι καλός άνθρωπος ούτως ή άλλως.

Αν από την άλλη η πρώτη εντύπωση ενός manager είναι αρνητική τότε οτιδήποτε και να κάνει η ομάδα του/της θα τον θεωρεί αντιπαθητικό, απόμακρο και εγωιστή.

Πόσος χρόνος χρειάζεται για να διαμορφώσει ένας άνθρωπος την πρώτη εντύπωση;

Μόνο 10 δευτερόλεπτα. Η πρόσληψη των πληροφοριών γίνεται πάρα πολύ γρήγορα, υποσυνείδητα και βασίζεται σε πληροφορίες που λαμβάνει κάποιος από τις κινήσεις σου, τις εκφράσεις σου, τη γλώσσα του σώματός σου και τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρεις τα λόγια σου.

Και επειδή πολλοί μου λένε ότι προσπαθούν πραγματικά να κάνουν καλή εντύπωση και να είναι αποδεκτοί και αγαπητοί, θα έλεγα με τη σειρά μου μην το προσπαθείτε περισσότερο από ότι χρειάζεται. Υπάρχουν συγκεκριμένες στρατηγικές και κανόνες για να κερδίσετε το παιχνίδι των πρώτων εντυπώσεων και δεν έχει να κάνει με περισσότερη προσπάθεια αλλά με αυτοκριτική και παρατήρηση του ίδιου μας του εαυτού.

Ένας από τους βασικούς κανόνες είναι να είσαι προσιτός, να δείχνεις και να αφήνεις τους άλλους να σε πλησιάζουν.  Πώς παρακινείς κάποιον να σε πλησιάσει;  Με το χαμόγελο!  Το χαμόγελο μεταδίδει μια συμπάθεια προς τον άλλον (ακόμα και αν δεν υπάρχει) γιατί απλούστατα το χαμόγελο δείχνει στον άλλον δίπλα σου ότι είσαι χαρούμενος ακόμα και ενθουσιασμένος με το γεγονός ότι μιλάς μαζί του.  Το χαμόγελο ξέρουμε ότι είναι μεταδοτικό, μεταδίδει ηρεμία, αυτοπεποίθηση και χαρά και εν γένει μαγνητίζει.  Γιατί απλούστατα το χαμόγελο μεταφράζεται ως εμπιστοσύνη στον άλλο και οι άνθρωποι νιώθουν άνετα με τους ανθρώπους που εμπιστεύονται.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό για μια καλή πρώτη εντύπωση είναι να δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι για τον άλλον δίπλα σου, για τον συνάδελφό σου, για τα μέλη της ομάδας σου. Το να ενδιαφέρομαι σημαίνει ότι προσπαθώ να κατανοήσω πώς αισθάνεται κάποιος. Η επιλογή του συνειδητά να δείχνεις το ενδιαφέρον σου με συναίσθημα μεταδίδει στον συνομιλητή σου μια καλοσυνάτη προδιάθεση και μια εντύπωση προσιτής συμπεριφοράς.  Πώς εκδηλώνεις το ενδιαφέρον σου για τους άλλους;  Με το βλέμμα και τη χρήση του ονόματός τους. Θυμάμαι σε μια εταιρεία που εκπαίδευα προσωπικό, ένα από τα μεγαλύτερα σφάλματα ενός manager ήταν ότι δεν αποκαλούσε με το όνομά τους τα μέλη της ομάδας του. Πάντα χρησιμοποιούσε υποκοριστικά χωρίς να αναφέρει το όνομά τους.  Αποτέλεσμα αυτού ήταν όλοι οι υφιστάμενοί του να πιστεύουν ότι δεν τους ήξερε και ότι δεν ενδιαφερόταν για τους ίδιους.  Η χρήση του ονόματος του συνομιλητή σου και το βλέμμα πάνω του για λίγα δευτερόλεπτα παραπάνω από το συνηθισμένο, δημιουργεί στον άλλον ένα αίσθημα ενδιαφέροντος.

Τέλος μιλήστε για τον εαυτό σας, τα λάθη σας αλλά και τα σχέδιά σας και προχωρήστε ακόμα και σε προσωπικές εκμυστηρεύσεις.  Έχουν πολύ μεγάλη δύναμη.  Όταν ένας manager μιλάει για τον εαυτό του γίνεται συμπαθητικός, προσιτός και φαντάζει ενδιαφέρων. Η ομάδα του ηρεμεί, χαλαρώνει και νιώθει ότι μπορεί να τον εμπιστευτεί.  Και η εμπιστοσύνη σημαίνει δύναμη και αφοσίωση στο κάθε έργο και στόχο.

Μπορεί όπως έχω αναφέρει και σε προγενέστερα άρθρα η προσωπικότητα να μην αλλάζει και μαζί με αυτή και η πρώτη εντύπωση που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος.  Η πρώτη όμως εντύπωση μπορεί να διαμορφωθεί, να βελτιωθεί και να συνδεθεί με όμορφα συναισθήματα εμπιστοσύνης, ενσυναίσθησης και ενδιαφέροντος. Και αυτό γιατί ένας πραγματικός ηγέτης ξέρει να είναι προσιτός και να αντιλαμβάνεται τη δύναμη της καλής επικοινωνίας και εντύπωσης στην ομάδα τους. Γιατί αυτόματα αυτό σημαίνει επιτυχία!


 

Η Ελισσάβετ Κάλμπαρη

Η Ελισσάβετ Κάλμπαρη είναι ψυχολόγος, Neurocoaching Psychologist,  πιστοποιημένη στις μεθόδους Brain Fitness και Brain Health, ιδρύτρια της εταιρείας Self Balance. Η πρωτοτυπία των προγραμμάτων της Self Balance είναι ότι συνδυάζουν την Ψυχολογία με τις Νευροεπιστήμες δημιουργώντας εξατομικευμένα προγράμματα NeuroCoaching in Business, Brain Fitness, Mindful Leadership και Peak Performance (αναγνωρισμένα από το ICF), για επιχειρήσεις και στελέχη. Τα προγράμματα έχουν λάβει διακρίσεις και βραβεία για την πρωτοτυπία τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, είναι η αποκλειστική αντιπρόσωπος Αμερικανικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και βιομετρικών συσκευών της HeartMath USA στην Ελλάδα και την Κύπρο, ολοκληρώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο την πεποίθησή της ότι ο καθένας πια μπορεί να ανακαλύψει την ισορροπία στην ζωή του γνωρίζοντας καλύτερα τη σχέση μεταξύ Mind και Body. Έχει επίσης εργαστεί με την PPC Worldwide στην Ελλάδα επί σειρά ετών ώς επιστημονικός σύμβουλος και ψυχολόγος σε επιχειρήσεις, συνεργάζεται με πολλές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με Workshops και ομιλίες γύρω από την εκπαίδευση προσωπικών δεξιοτήτων και συμμετέχει σε Συνέδρια και Forum επαγγελματιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ