emea business monitor

O “νόμος” της πρώτης εντύπωσης!

της Ελισσάβετ ΚΑΛΜΠΑΡΗ

Αν σε ρωτούσα τώρα να θυμηθείς τι εντύπωση είχες κάνει την πρώτη ημέρα στους άλλους γύρω σου στη δουλειά, στην ομάδα σου και τους συναδέλφους σου τι θα απαντούσες; Καλή εντύπωση ή κακή;

Ε! παρόλο που όλοι θέλουμε να πιστεύουμε ότι είμαστε αποδεκτοί και κάνουμε καλή εντύπωση θα σας έλεγα ότι μόνο στο 15% των περιπτώσεων ταυτίζεται η προσωπική μας άποψη με αυτή των υπολοίπων.

Αν δεν σου έλεγα ότι η πρώτη αυτή εντύπωση σχηματίζεται και στα πρώτα λίγα δευτερόλεπτα μιας γνωριμίας, τότε καταλαβαίνεις πόσο σημαντικά γίνονται τα πράγματα.  Η πρώτη εντύπωση είναι σημαντική γιατί είναι η πρώτη και δημιουργεί μια “σταθερή ανάμνηση” για το άτομό μας η οποία όπως και να συμπεριφερθείς αργότερα μένει …δυστυχώς …αναλλοίωτη.

Μπορεί ένας manager να θεωρήσει ότι δεν τον απασχολεί η εντύπωση που θα δώσει στους άλλους και ότι φαίνεται να είναι και πρόσκαιρη.  Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζει ότι η εντύπωση που κάνει έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην ψυχολογία του άλλου ατόμου και στην απόφασή του ως προς το αν θα σε ακολουθήσει, θα σε υποστηρίξει και αποδεχτεί ως manager και ηγέτη της ομάδας. Έχεις λοιπόν σκεφτεί πως νιώθουν οι άλλοι όταν μιλάνε μαζί σου;

Έρευνες που έχουν γίνει έχουν δείξει ότι κρίνουμε τους συνανθρώπους μας δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στην πρώτη εντύπωση που μας κάνουν όταν τους συναντάμε και όχι στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται αργότερα!

Δέκα δευτερόλεπτα χρειάζεται κάποιος για να σχηματίσει τη γνώμη που έχει για εσένα. Το 90% της γνώμης του διαμορφώνεται τα πρώτα 4 δευτερόλεπτα ενώ το 60-80% αυτής της εντύπωσης διαμορφώνεται από τη γλώσσα του σώματος και όχι από το τι λές.

Δέκα δευτερόλεπτα για να κρίνουν την προσωπικότητά μας χωρίς κανένα άλλο στοιχείο! Ακούγεται άδικο αλλά η πρώτη εντύπωση είναι όλο συναίσθημα και είναι αυτό το συναίσθημα που τελικά θα καθορίσει την όλη σου πορεία σε ένα οργανισμό ιδιαίτερα αν ο ρόλος σου είναι τέτοιος που απαιτείται επαφή με ανθρώπους.  Από αυτά τα πρώτα δευτερόλεπτα θα κρίνει κάποιος αν είσαι καλός άνθρωπος, αν έχεις γνώσεις, αν μπορείς να ανταποκριθείς στο ρόλο σου, αν αξίζει να σε παρακολουθεί.  Είναι γεγονός ότι η πρώτη εικόνα και εντύπωση που διαμορφώνουμε για ένα άτομο επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και επεξεργαζόμαστε μεταγενέστερες πληροφορίες.  Η ψυχολογία του ατόμου είναι τέτοια που τις περισσότερες φορές πιστεύει έντονα ότι η πρώτη εντύπωση που είχε είναι και η πραγματικότητα.  Αν για παράδειγμα στην πρώτη συνάντηση που έχεις με την ομάδα σου δείξεις να είσαι ζεστός και ευχάριστος ως άτομο, τα άτομα της ομάδας σου θα πιστέψουν ότι είσαι ζεστός και συμπαθητικός ως προσωπικότητα, ενώ αν μετά δείξεις ένα χαρακτήρα πιο απόμακρο θα το παραβλέψουν, θα το δικαιολογήσουν  ή και θα το συγχωρήσουν ακόμα.  Αντίθετα, αν η πρώτη εντύπωση ήταν αρνητική είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις την γνώμη του άλλου όσο ευχάριστος και σωστός να είσαι αργότερα.

Οι πέντε – απλοί – κανόνες
για να κερδίσεις τις εντυπώσεις

Το παιχνίδι των πρώτων εντυπώσεων κερδίζεται με απλούς κανόνες:

Προσπάθησε να φανείς προσιτός
Η χειραψία και η βλεμματική επαφή με κάθε ένα από τα άτομα της ομάδας επηρεάζει πάντα θετικά τις εντυπώσεις και δημιουργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και άνεσης να σε πλησιάσουν. Το μυστικό μιας καλής πρώτης εντύπωσης είναι να κάνεις τον άλλον να αισθανθεί όμορφα!

Δείξε ότι ενδιαφέρεσαι για τους άλλους
Βασικός κανόνας στο παιχνίδι των πρώτων εντυπώσεων είναι να ανοίγεσαι στους άλλους και να είσαι παράλληλα και καλός ακροατής. Στρέψε συνειδητά την προσοχή σου στον καθένα χωριστά  αναφέροντας το όνομα του συνομιλητή σου τουλάχιστον για δυο φορές.

Δείξε ευάλωτος
Για πολλούς η άσκηση αυτή φαντάζει δύσκολη παρόλο που είναι απλή.  Η τεχνική αυτή αφορά την αφήγηση μιας προσωπικής ιστορίας.  Βγες από το ρόλου σου και γίνε και εσύ ένας σαν όλους στην ομάδα όπου οι δυσκολίες είναι κοινές και ανθρώπινες για όλους.  Προσπάθησε εκείνη τη στιγμή να είσαι αυθεντικός, να είσαι ο εαυτός σου και όχι ο manager της ομάδας.

Ηγήσου με παραδείγματα
Προσπάθησε όταν ζητάς κάτι από την ομάδα σου να τους λες ότι θα το προσπαθήσετε παρέα.  Η εντύπωση του φιλικού, δίκαιου και συνεπή ηγέτη πάντα δημιουργεί ένα θετικό συναίσθημα στα άτομα που τον ακολουθούν.  Διαμορφώνει ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

Χαμογέλασε
Το χαμόγελο προσδίδει χαρακτηριστικά αυτοπεποίθησης και οι άνθρωποι τείνουν να μαγνητίζονται και να ακολουθούν ηγέτες που δείχνουν φιλικοί, αυθεντικοί και έντιμοι.  Και όλα αυτά μόνο με ένα χαμόγελο.

Η ηγεσία αφορά στην άσκηση επιρροής. Επομένως αφορά στάσεις, συναισθήματα και συμπεριφορές ανθρώπων.  Δεκαπέντε δευτερόλεπτα για μια καλή πρώτη εντύπωση όπου δεύτερη ευκαιρία για μια καλή πρώτη εντύπωση δεν υπάρχει και αυτό κάνει και το ταξίδι της ηγεσίας ιδιαίτερα συναρπαστικό!


Η Ελισσάβετ Κάλμπαρη
Η Ελισσάβετ Κάλμπαρη είναι ψυχολόγος, Neurocoaching Psychologist,  πιστοποιημένη στις μεθόδους Brain Fitness και Brain Health, ιδρύτρια της εταιρείας Self Balance. Η πρωτοτυπία των προγραμμάτων της Self Balance είναι ότι συνδυάζουν την Ψυχολογία με τις Νευροεπιστήμες δημιουργώντας εξατομικευμένα προγράμματα NeuroCoaching in Business, Brain Fitness, Mindful Leadership και Peak Performance (αναγνωρισμένα από το ICF), για επιχειρήσεις και στελέχη. Τα προγράμματα έχουν λάβει διακρίσεις και βραβεία για την πρωτοτυπία τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, είναι η αποκλειστική αντιπρόσωπος Αμερικανικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και βιομετρικών συσκευών της HeartMath USA στην Ελλάδα και την Κύπρο, ολοκληρώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο την πεποίθησή της ότι ο καθένας πια μπορεί να ανακαλύψει την ισορροπία στην ζωή του γνωρίζοντας καλύτερα τη σχέση μεταξύ Mind και Body. Έχει επίσης εργαστεί με την PPC Worldwide στην Ελλάδα επί σειρά ετών ώς επιστημονικός σύμβουλος και ψυχολόγος σε επιχειρήσεις, συνεργάζεται με πολλές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με Workshops και ομιλίες γύρω από την εκπαίδευση προσωπικών δεξιοτήτων και συμμετέχει σε Συνέδρια και Forum επαγγελματιών.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.