Amazon εναντίον Apple, η μάχη για το μέλλον και τα 2 τρισ. δολάρια

Η Amazon έγινε χθες η δεύτερη αμερικανική εταιρεία που ξεπέρασε σε αξία το 1 τρισ. δολάρια όμως όπως εκτιμούν αναλυτές και επενδυτές μπορεί να μην πήρε το χρυσό μετάλλιο σε αυτή την άτυπη κούρσα, όμως η αγορά θέλει μαραθωνοδρόμους και όχι σπρίντερ. Και σε αυτό τον τομέα η Amazon δείχνει πως το μέλλον είναι δικό της. 

Μπορεί η Apple να έχει ίσως πιο πολύ δόξα και αναγνωρισιμότητα και τα προϊόντα με το διάσημο μήλο να βρίσκονται στις τσέπες και τα γραφεία εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη, όμως η δόξα δεν σημαίνει υποχρεωτικά και καλύτερα αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. 

Η Apple χρειάστηκε 38 χρόνια για να φτάσει το 1 τρις, αντίθετα η Amazon χρειάστηκε μόλις 21 και παρόλο που και οι δύο εταιρείες για να φτάσουν μέχρι εκεί χρειάστηκε τρομερή δουλεία, δέσμευση και μια συνεχής αναβάθμιση των προϊόντων τους, είναι στο τέλος της ημέρας αυτά προϊόντα που θα καθορίσουν και το μέλλον της κάθε εταιρείας. 

Η Apple στηρίζεται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στις πωλήσεις του iPhone, το οποίο αποτελεί και την ναυαρχίδα του χαρτοφυλακίου της. Παρόλο που η κυριαρχία του και η παρουσία του στον χώρο των smartphones είναι αδιαμφισβήτητη, μια πιθανή πτώση των πωλήσεων του μπορεί να αποτελέσει ένα μεγάλο πλήγμα για τις πωλήσεις και κατά συνέπεια για την αξία της Apple. Πως θα μπορούσε να γίνει αυτό; Οι κινεζικές εταιρείες ανεβαίνουν επικίνδυνα και μόλις πρόσφατα η Huawei έριξε την Apple από την δεύτερη θέση των παγκόσμιων πωλήσεων και έμεινε μόνη της να κυνηγάει την Samsung, Είναι σχεδόν βέβαιο πως θα υπάρξει μια ανακατάταξη μετά την παρουσίαση των νέων μοντέλων iPhone και των πωλήσεων που θα ακολουθήσουν, όμως η Apple πια έχει μπει σε κατάσταση υπεράσπισης της θέσης της και δεν έχει πια την κυρίαρχη εικόνα που είχε μέχρι πριν 2 χρόνια. 

Δεν θα πρέπει σε αυτό το σημείο να ξεχνάμε πως η Huawei δεν έχει δικαίωμα εισόδου στην αγορά των ΗΠΑ, κάτι που αφαιρεί εκατομμύρια πωλήσεων. Αν καταφέρει και αντιστρέψει αυτή την απόφαση, τότε θα εξαπολύσει μια τεράστιας κλίμακας επίθεση ενάντια στην Apple, ενώ θα ακολουθήσει από πίσω και η Xiaomi, που επίσης αυξάνει πάρα πολύ το αποτύπωμα της στις δυτικές αγορές. 

Όλα αυτά δημιουργούν μια τεράστια πίεση στην Apple η οποία έχει ήδη ξεκινήσει να ψάχνει τρόπους που θα της επιτρέψουν να επιβραδύνει τις πωλήσεις των ανταγωνιστών της από Κίνα, χωρίς όμως να παρουσιάσει μοντέλα στην μεσαία κατηγορία, κάτι που θα υπέσκαπτε την εικόνα της flagship εταιρείας που έχει στίσει όλα αυτά τα χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, ο εναγκαλισμός της εταιρείας στις πωλήσεις του iPhone μπορεί να αποδειχτεί ένας μεγάλος “βραχνάς” για την εταιρεία και ίσως είναι το αδύνατο σημείο της. 

Από την άλλη μεριά η Amazon μπορεί να έφτασε δεύτερη το ορόσημο του 1 τρισ. δολαρίων, όμως το έκανε σε πολύ ταχύτερο ρυθμό από την Apple. Είναι ενδεικτικό πως η Apple χρειάστηκε 8 περίπου μήνες να ανέβει από τα 900 δισ. δολάρια στο 1 τρις. ενώ η Amazon κατάφερε την αντίστοιχη άνοδο σε μόλις 1 μήνα περίπου. 

Ο λόγος; η Amazon μπορεί να είναι το διασημότερο ίσως κατάστημα ηλεκτρονικών αγορών, όμως δεν είναι μόνο αυτό. Η Amazon έχει επεκταθεί και συνεχίζει να επεκτείνεται σε πολλές δραστηριότητες, η άνοδος των οποίων σπρώχνει την εταιρεία όλο και πιο ψηλά. Οι υπηρεσίες cloud της εταιρείας (AWS) οδηγούν την επέκταση της σε ταχύτατους ρυθμούς. Τα τελευταία τρίμηνα το AWS έχει παρουσιάσει αύξηση 49% σε πωλήσεις και αποτελεί το 65% του συνόλου των λειτουργικών εσόδων της εταιρείας, ενώ το τεράστιο περιθώριο κέρδους που αφήνει στην εταιρεία της επιτρέπει να επενδύει σε άλλες τεχνολογίες και υπηρεσίες, κάτι που αποτελεί βασικό παράγοντα στην ανάπτυξη της. 

Η πρόσφατη ενασχόληση της με τον χώρο των συνταγογραφημένων φαρμάκων , εγγυάται τεράστια έσοδα τα επόμενα χρόνια καθώς η Amazon μπαίνει δυνατά σε μια αγορά αξίας περίπου 450 δισ. δολαρίων, ενώ έχει σκοπό να επεκτείνει την παρουσία της στον χώρο της υγείας με ένα σύνολο υπηρεσιών. 

Ποια από τις δύο μπορεί να φτάσει πρώτη τα 2 τρισ. δολάρια;

Αν θελήσουμε να βάλουμε ένα ορόσημο για το μέλλον και να μετρήσουμε την δυναμική των δύο εταιρειών, τότε θα πρέπει να απαντήσουμε στην απλή ερώτηση, ποια από τις δύο θα φτάσει πρώτη τα 2 τρισ. δολάρια σε αξία. Με βάση αυτά που έχουμε δει μέχρι στιγμής και όλα όσα γνωρίζουμε για τις μελλοντικές τους κινήσεις, η απάντηση είναι σχετικά εύκολη και ακούει στο όνομα Amazon. 

H Apple όσο στηρίζεται στο iPhone και την παρουσία του θα κινδυνεύει να χάσει και αυτά που έχει, ενώ η ενασχόληση της με τον χώρο του αυτοκινήτου, θα μπορούσε να της δώσει μια δυναμική και να αυξήσει τα έσοδα και την αξία της. Όμως μέχρι στιγμής το project Titan, έχει μείνει στάσιμο και η φήμη που κυκλοφορεί για εξαγορά της Tesla έχει μείνει μέχρι στιγμής αποκλειστικά και μόνο φήμη. Στις επόμενες κινήσεις της εταιρείας είναι να συγκεντρώσει εντός της εταιρείας την κατασκευή εξαρτημάτων για τα iPhone και αυτό μπορεί να της αυξήσει μεν τα κέρδη (αφού θα μειώσει τα κόστη προς τρίτους προμηθευτές) αλλά δεν θα κάνει πολλά για την επέκταση της, 

Από την άλλη μεριά, η Amazon ισχυροποιεί τα online καταστήματα της ενώ έχει αρχίσει και επεκτείνεται και σε offline πωλήσεις με φυσικά καταστήματα, ενισχύοντας τις πωλήσεις και την παρουσία της. Επίσης ένα βασικό χαρακτηριστικό των εσόδων της Amazon σε ότι έχει να κάνει με τις online πωλήσεις της, είναι πως δεν στηρίζεται σε δικά της προϊόντα, αλλά μεταπουλά προϊόντα τρίτων. Όσο υπάρχουν τρίτοι που θα θέλουν να μπουν στην πλατφόρμα της τα έσοδα της θα αυξάνονται. Tο μόνο που έχει να κάνει είναι να προσφέρει αναβαθμίσεις της πλατφόρμας της και σε αυτό τα πηγαίνει μέχρι στιγμής περίφημα. 

Ταυτόχρονα ανεβάζει τα έσοδα και την κερδοφορία σε συμπληρωματικές κατηγορίες των πωλήσεων, οι οποίες σε λίγο καιρό θα μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα από αυτές, όπως το τμήμα των διαφημίσεων, το οποίο στα τελευταία τρίμηνα έφερε 2 δισ. δολάρια στην εταιρεία. Μπορεί ακόμα αυτά τα έσοδα να είναι ελάχιστα μπροστά σε αυτά των Google και Facebook (με 28 δισ. και 13 δισ. δολάρια αντίστοιχα στο δεύτερο τρίμηνο) όμως είναι ακόμα στην αρχή και δείχνουν να έχουν μια ιδιαίτερη δυναμική, ενώ ακόμα δεν έχουν μπει στο prime video κομμάτι της εταιρείας.

Η Amazon έχει επίσης αυξήσει, και όπως δείχνουν οι εξελίξεις θα συνεχίσει να αυξάνει, την ενασχόληση της με την τεχνητή νοημοσύνη και τους έξυπνους βοηθούς. Ήδη στους ψηφιακούς βοηθούς, η Alexa έχει την πρωτοκαθεδρία της αγοράς και η συμβατότητα με την Alexa έιναι ζητούμενο και στόχος για πολλές εταιρείες που παρουσιάζουν τις δικές τους υλοποιήσεις (βλ. Huawei). Η Amazon μετατρέπεται σε μια ηγέτιδα δύναμη στην τεχνητή νοημοσύνη και έχει ήδη αφήσει πίσω της παραδοσιακές εταιρείες τεχνολογίας όπως η Google και η Microsoft. 

Αν και ακόμα η τεχνητή νοημοσύνη παραμένει ένα αξιοπερίεργο “τέχνασμα” για τον περισσότερο κόσμο, η Amazon έχει ήδη κλειδώσε锨την πρωτοκαθεδρία σε αυτό το κομμάτι περιμένοντας την καταναλωτική της “έκρηξη “. Αυτό που προσπαθεί, και έχει εν μέρη καταφέρει η Amazon είναι να κάνει την Alexa το πρότυπο πάνω στο οποίο θα δημιουργηθούν όλες οι μελλοντικές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και της αλληλεπίδρασης της με τον ευρύ καταναλωτικό κοινό. 

Αν τα καταφέρει, τότε οι δυνατότητες και οι πιθανότητες για την εταιρεία είναι τεράστιες. Η τεχνολογία φωνητικής εξυπηρέτησης και ψηφιακών βοηθών, αναμένεται να έχει τριπλασιαστεί μέχρι το 2023, κάτι που θα εκτοξεύσει την αξία της εταιρείας στην περίπτωση που έχει αναδειχτεί στο πρότυπο της αγοράς. 

Άλλος ένας τομέας στον οποίο η Amazon αναμένεται να συνεχίσει να επεκτείνεται είναι αυτός των φυσικών καταστημάτων. Μπορεί στις ΗΠΑ η ψηφιακές αγορές να είναι τεράστιο κομμάτι της καθημερινότητας, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και στον υπόλοιπο κόσμο. Η Amazon έχει ξεκινήσει να φτιάχνει τα δικά της φυσικά καταστήματα και να επεκτείνεται πέρα από τα σύνορα των ΗΠΑ με συνεργασίες όπως αυτή που ξεκίνησε πριν λίγο καιρό στην Γαλλία και τις παραδόσεις αγαθών. 

Ένας τομέας στον οποίο η Amazon ακόμα δεν έχει μπει, αν και οι φήμες (αλλά και οι φόβοι) την θέλουν να ετοιμάζει δυναμική είσοδο, είναι αυτός του fintech. Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είναι μήπως η Amazon ένα πρωί αποφασίσει πως έχει το πελατολόγιο και την δύναμη να αρχίσει να προσφέρει οικονομικές υπηρεσίες. Στην περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, τότε η αξία της αναμένεται να πολλαπλασιαστεί και γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία στην ιστορία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ