Την ζωή της “ποδήλατο” πάει να κάνει η Uber!

Σε μια κίνηση που προσπαθεί να αλλάξει την γενική της φιλοσοφία προχωράει η Uber με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται ειδικά σε μια εποχή που η εταιρεία ετοιμάζεται να ξεκινήσει την διαδικασία εισαγωγής της στο χρηματιστήριο.

τεράστια αναπτυσσόμενη αγορά διαμοιρασμού σκούτερ και ποδηλάτων έχει γίνει ο επόμενος στόχος της Uber η οποία ξεκίνησε την οργάνωση της νέας της γραμμής παραγωγής για σκούτερ και ποδήλατα στο Σαν Φρανσίσκο.

Τους τελευταίους μήνες, η Uber ανακοίνωσε τα σχέδια της για την ενσωμάτωση υπηρεσιών ανταλλαγής ποδηλάτων και σκούτερ στην εφαρμογή της, αναγνωρίζοντας ότι τα αυτοκίνητα δεν είναι πάντα η καλύτερη μορφή αστικών συγκοινωνιών. Σε συνέχεια αυτού και χωρίς «τυμπανοκρουσίες» η Uber έχει ήδη ξεκινήσει τον σχεδιασμό και την κατασκευή των δικών της σκούτερ και ποδηλάτων, με την Jump Bikes η οποία αποκτήθηκε από την Uber τον περασμένο Απρίλιο έναντι 100 εκατ. δολαρίων να επιβλέπει όλο το έργο.

Αν κάποιος πριν ένα χρόνο έλεγε πως η Uber θα έστηνε δική της γραμμή παραγωγής για ποδήλατα και σκούτερ, θα αντιμετωπιζόταν τουλάχιστον ως γραφικός, όμως η επιτυχία της Bird, μιας Startup στην Καλιφόρνια η οποία ξεκίνησε από ένα πρώην στέλεχος της Uber έβαλε σε δεύτερες την εταιρεία η οποία αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη της σε αυτή την τεράστια αγορά. Η Bird Rides και ο κύριος ανταγωνιστής της η Lime έχουν αντλήσει εκατομμύρια δολάρια και να αποτιμούνται σε δισεκατομμύρια δολάρια, βοηθούμενες και από την έκρηξη της αγοράς διαμοιρασμού ποδηλάτων στην Κίνα.

Πολλές νέες Startups έχουν ξεκινήσει να γεμίζουν τις πόλεις σε Κίνα αλλά ΗΠΑ με ποδήλατα και σκουτεράκια, τα οποία «ξεκλειδώνουν» με εφαρμογές σε smartphones χωρίς οι χρήστες να ασχολούνται με θέματα παρκαρίσματος ή διαχείρισης. Οι νέες αυτές εταιρείες έχουν ακολουθήσει επιθετικές τακτικές προώθησης ίδιες με αυτές που ακολούθησε η Uber στα πρώτα της βήματα, κάτι που έχει οδηγήσει τις αρχές στο να ξεκινάνε να ρυθμίζουν την αγορά πριν αυτή «ξεφύγει» τελείως.

Η Uber άφησε την αγορά να αυτορυθμιστεί και μπαίνει δυναμικά με την Jump να δείχνει η ιδανική επιλογή. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Jump, Ryan Rzepecki έχει μια μακροχρόνια παρουσία στην βιομηχανία διαμοιρασμού ποδηλάτων και έχει πολύ καλές σχέσεις με τις αρχές πολλών πολιτειών στις ΗΠΑ, κάτι που το χρειάζεται έτσι κι αλλιώς η Uber. Τα φωτεινά κόκκινα ποδήλατα της Jump έχουν ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι μπαίνουν σε λειτουργία όταν κάποιος αρχίσει να κάνει πετάλι και ενσωματωμένες κλειδαριές. Δεν είναι τυχαίο πως μεταξύ των πολιτικών, των επενδυτών ακόμα και των ανταγωνιστών της, η Jump Bikes θεωρείται μεταξύ των καλύτερων στην αγορά. 

Σε ότι έχει να κάνει με τα σκούτερ, η αγορά είναι ακόμα σε πρώιμα στάδια και μέχρι τώρα τόσο από την Uber όσο και από την Jump αρνούνται ότι έχουν προχωρήσει πέρα από τον αρχικό σχεδιασμό, όμως τα στάδια στα οποία έχουν φτάσει το σχεδιασμό, δείχνει πως το project δεν είναι μόνο στα χαρτιά, καθώς έχουν αρχίσει και αντιμετωπίζονται πολλά προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί σε αντίστοιχες υλοποιήσεις άλλων κατασκευαστών. Για παράδειγμα βρήκαν τρόπο να αντιμετωπίσουν τις κακόβουλες ενέργειες και τις δολιοφθορές που είχαν εμφανιστεί στο Σαν Φρανσίσκο, όταν κάποιοι έκοβαν τα σωληνάκια των φρένων στα σκούτερ. Στα υπό σχεδίαση σκούτερ της Uber όλο το σύστημα των φρένων είναι κρυφό για να αποτρέπονται τέτοιου είδους κακόβουλες δολιοφθορές.

Προς το παρόν, η Uber θα εμπορεύεται ηλεκτρικά σκούτερ που αγοράζει από Κινέζους κατασκευαστές με το λογότυπο της Jump. Έχει υποβάλει αίτηση για τη λειτουργία υπηρεσιών ανταλλαγής σκούτερ στη Σάντα Μόνικα και στο Σαν Φρανσίσκο, η καθεμία από τις οποίες σχεδίαζε να χορηγήσει άδειες σε αρκετές εταιρείες πριν από το τέλος Αυγούστου. Μακροπρόθεσμα, πηγές εξοικειωμένες με τα σχέδια της εταιρείας, λένε ότι η Uber πιστεύει ότι μαζί με την Jump μπορεί να φτιάξει ένα καλύτερο σκούτερ και ότι αυτό θα είναι ένα δυνατό σημείο πώλησης όταν οι εταιρείες αρχίσουν να ανταγωνίζονται μέσα στις ίδιες πόλεις. 

Βασική προϋπόθεση για α επιτύχουν αυτά τα σχέδια είναι η καλή συνεργασία με τις τοπικές αρχές, ενώ η καθιέρωση ειδικών λωρίδων στους δρόμους και συγκεκριμένων χώρων στάθμευσης, θα συνεισφέρει πάρα πολύ στην σωστή λειτουργία της αγοράς. Από την μεριά της Uber, o Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Dara Khosrowshahi έχει καταστήσει σαφές ότι θέλει να συνεργαστεί στενά με τις τοπικές αρχές κάθε περιοχής προκειμένου να μην συμβούν ξανά γεγονότα που αμαύρωσαν την εικόνα της εταιρείας στο παρελθόν.

Άλλωστε, με την δημόσια εγγραφή να πλησιάζει η Uber θέλει να κάνει ότι μπορεί από το χέρι της για να ανοίξει την αγορά στην οποία απευθύνεται αλλά και να επουλώσει τα τραύματα του παρελθόντος. Οι επικριτές της εταιρείας αμφισβητούν την ικανότητα της να ανταποκριθεί σε νέες επιχειρηματικές τακτικές, ενώ θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και κάποιες υπάρχουσες νομοθεσίες οι οποίες περιορίζουν τον αριθμό των «κοινόχρηστων» ποδηλάτων και σκούτερ στο δρόμο σε μερικές εκατοντάδες, κάτι που δεν αφήνει χώρο στην Uber να αναπτυχθεί. Για να μπορέσει το επιχειρηματικό μοντέλο του μεγέθους της να λειτουργήσει, χρειάζεται μια πόλη που θα μπορέσει να βγάλει πάνω από 10.000 ποδήλατα και σκούτερ στο δρόμο.

Η έναρξη του project έχει οριστεί για κάποια στιγμή μέσα στο 2019, και προκειμένου να δώσει το στίγμα της η Uber δήλωσε πρόθυμη να συνεργαστεί με κάθε πόλη ανεξάρτητα από τον αριθμό των οχημάτων που θα της επιτραπεί να βγάλει στο δρόμο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ