Τα αυτοκινούμενα οχήματα “τρώνε” τα κέρδη της Uber

Διεύρυνση ζημιών παρά την αύξηση των καθαρών εσόδων της κατά 51% σε ετήσια βάση ή κατά 8% σε τριμηνιαία βάση, στα 2,7 δισ. δολάρια, εμφάνισε το δεύτερο της τρέχουσας χρήσης η Uber.

Οι ακαθάριστες κρατήσεις της εταιρείας -για το σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρει- επίσης ενισχύθηκαν το δεύτερο τρίμηνο του έτους και ανήλθαν στα 12 δισ. δολάρια, αυξημένες κατά 6% σε επίπεδο τριμήνου και κατά 41% σε ετήσια βάση.

Ωστόσο, τα προσαρμοσμένα EBITDA της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους 404 εκατ. δολαρίων, έναντι ζημιών 304 εκατ. δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Η διεύρυνση ζημιών αποδίδεται στις επενδύσεις της Uber στην Uber Eats (την υπηρεσία παράδοσης φαγητού), στην Ινδία, τη Μέση Ανατολή, αλλά και στη μίσθωση ηλεκτρικών ποδηλάτων και σκούτερς. Ήδη, το δεύτερο τρίμηνο του έτους, η εταιρεία επέκτεινε την υπηρεσία Uber Eats σε αρκετές νέες πόλεις στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, εξαγόρασε τη startup εταιρεία παράδοσης φαγητού Ando, ενώ ανακοίνωσε και την επέκταση της υπηρεσίας μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων JUMP στην Ευρώπη.

«Είχαμε ένα ακόμη εξαιρετικό τρίμηνο, συνεχίζοντας την ανάπτυξή μας με εντυπωσιακό ρυθμό για μια εταιρεία του μεγέθους μας», σημείωσε σε ανακοίνωσή της η CEO της Uber, Dara Khosrowshahi. «Συνεχίζοντας, επενδύουμε σκόπιμα στο μέλλον της πλατφόρμας μας: σε μεγάλα στοιχήματα όπως η Uber Eats, στην αποσυμφόρηση των δρόμων και τα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, όπως η Express Pool, στα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα σκούτερς, σε αναπτυσσόμενες δραστηριότητες, όπως και σε αγορές με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης όπως η Μέση Ανατολή και η Ινδία, όπου εδραιώνουμε την ηγετική θέση μας», πρόσθεσε η CEO της εταιρείας.

Ωστόσο, αν και η Uber εμφάνισε από τεχνική άποψη ένα καλό τρίμηνο, δεν σημαίνει ότι όλα βαίνουν καλώς. Όσον αφορά τις προσπάθειές της στον τομέα των αυτοκινούμενων οχημάτων, δαπανά περίπου 125-200 εκατ. δολάρια ανά τετράμηνο τους τελευταίους 18 μήνες, σύμφωνα με το The Information, που σημαίνει ότι έχει δαπανήσει περίπου 1 δισ. δολάρια τον τελευταίο ενάμισι χρόνο. Στοιχείο που συνάδει με άλλα στοιχεία που επικαλείται το The Information, με βάση τα οποία έχει επενδύσει τουλάχιστον 2 δισ. δολάρια στον τομέα των αυτοκινούμενων οχημάτων τα τελευταία τρία χρόνια.

Πλέον, όμως, η εταιρεία δεν έχει το περιθώριο να ξοδεύει με αυτό το ρυθμό τα κεφάλαιά της, τη στιγμή μάλιστα που το επόμενο έτος στοχεύει να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή και οι επενδυτές πρέπει να δουν τουλάχιστον κάποια θετικά δείγματα στο ισολογισμό της εταιρείας σε επίπεδο κερδοφορίας.

Από την άλλη, αν η Uber πωλήσει τη μονάδα αυτοκινούμενων οχημάτων θα σήμαινε ότι εγκαταλείπει οριστικά τα σχέδιά της να κυριαρχήσει στη συγκεκριμένη αγορά, που πάντα αποτελούσε βασικό μέρος των σχεδίων της. Η ιδέα ήταν ότι κάποια στιγμή με την ανάπτυξη των αυτοκινούμενων οχημάτων, η Uber θα «ελευθερωθεί» από το ευρύ δίκτυο συνεργαζόμενων οδηγών που αποτελούν σήμερα τον στόλο της και έχοντας έναν στόλο που θα αποτελείτο μόνο από αυτοκινούμενα οχήματα θα εξελισσόταν σε μια ιδιαίτερα κερδοφόρα επιχείρηση.

Η συγκεκριμένα ιδέα ήταν, βέβαια, εξαρχής αμφισβητήσιμη, δεδομένου μάλιστα ότι άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν, όπως η Waymo, έχουν ξεπεράσει την Uber στην κούρσα της εξέλιξης.

Σύμφωνα δε με πηγές που επικαλείται το The Information, μερικοί επενδυτές της Uber παροτρύνουν την εταιρεία να εγκαταλείψει το πρόγραμμα αυτοκινούμενων οχημάτων, που της έχει ήδη δημιουργήσει αρκετά προβλήματα, πριν είναι πολύ αργά.

Σημειώνεται ότι τον Μάριο ένα από τα αυτοκινούμενα οχήματα της Uber χτύπησε και σκότωσε έναν πεζό στο Tempe της Αριζόνας. Τις εβδομάδες και μήνες που ακολούθησαν το δυστύχημα, η Uber επισήμως σταμάτησε τις δραστηριότητες αυτοκίνησης στην Αριζόνα και έκλεισε τους διαχειριστές αυτοκινούμενων οχημάτων σε Σαν Φρανσίσκο και Πίτσμπουρκ.

Η Uber, ωστόσο, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες του The Information.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ