Ύστερα από την ανάρτηση του Musk σχετικά με την πρόθεση του να αποσύρει την Tesla από το χρηματιστήριο και να την κάνει ιδιωτική, έχει ξεκινήσει ένα παγκόσμιο παιχνίδι εικασιών για το που θα μπορούσαν να βρεθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να το πραγματοποιήσει.
Το ποσό που θα χρειαστεί να δαπανήσει κάποιος για αν εξαγοράσει όλες τις μετοχές της εταιρείας στα 420 δολάρια ανά μετοχή (που είναι η τιμή ορόσημο που έβαλε ο ίδιος ο Musk) είναι στα 66 δισ. δολάρια, με δεδομένο πως το 20% θα παραμείνει στα χέρια του ιδρυτή της εταιρείας. Αν συνυπολογιστούν και δάνεια και χρηματοδοτήσεις που θα πρέπει να εξοφληθούν, τότε το ποσό αγγίζει και ίσως ξεπερνάει τα 70 δισ. δολάρια.
Οι υποψήφιοι ύποπτοι είναι λίγοι. Συνήθως, τα χρήματα θα προέρχονταν από εταιρείες πλούσιες σε μετρητά ή από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια με πρόσβαση σε πολλά χρέη, ενώ όλη η διαδικασία θα επιβλέπεται από μεγάλες πολυεθνικές τράπεζες. Όμως τίποτα σε αυτή την κατάσταση δεν είναι συνηθισμένο.
Αν αφαιρεθούν όλες οι διακοσμήσεις, μιάς και μιλάμε για επενδύσεις δισεκατομμυρίων, η Tesla είναι μια εταιρεία που χάνει λεφτά φτιάχνοντας αυτοκίνητα. Επίσης είναι μια εταιρεία που έχει να παρουσιάσει κερδοφόρα χρονιά από το 2010 που μπήκε στο χρηματιστήριο.
Η πλειοψηφία των μεγάλων επενδυτών, θα χρηματοδοτούσε μια έξοδο, αν υπάρχει μια λογική πιθανότητα αποπληρωμής. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό προέρχεται από την ταμειακή ροή της εταιρείας-στόχου. Πέρυσι μόνο, η Tesla έκαψε σχεδόν 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο Musk υποσχέθηκε κέρδη στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, όμως δε θα είναι η πρώτη φορά που αθετεί μια τέτοια υπόσχεση, κάτι που διατηρεί αμείωτη την ανησυχία των επενδυτών σχετικά με την ικανότητα του να ολοκληρώνει τα φιλόδοξα σχέδια του, χωρίς να καίει δισεκατομμύρια δολάρια. Σήμερα η Tesla έχει από την αρχή της ίδρυσης της, δημιουργήσει χρέη 38 δισ. δολαρίων και τα ομόλογα της εταιρείας διαπραγματεύονται σήμερα με 92 σεντς στο δολάριο. Οι αναλυτές αμφιβάλουν αν η εταιρεία μπορεί να αναλάβει μεγαλύτερο χρέος χωρίς να διαλυθεί.
Ποιες όμως είναι αυτές οι εταιρείες που έχουν διαθέσιμα πάνω από 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και άλλους έτοιμους πόρους στους ισολογισμούς τους, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την αγορά των μετοχών της Tesla; Μόλις 11 εταιρείες ταιριάζουν σε αυτό το προφίλ.
Η μία είναι η Apple η οποία έχει και τα κεφάλαια (στα διαθέσιμα της εταιρεία για εξαγορές και συγχωνεύσεις, υπάρχουν 243 δισ. δολάρια) και έχει και ένα αποτυχημένο παρελθόν στην προσπάθεια της να μπει στην αυτοκινητοβιομηχανία, ένα απωθημένο που μπορεί ίσως να εκπληρωθεί με την Tesla. Ακολουθούν η Microsoft και η Toyota, δύο λιγότερο πιθανό αλλά ακόμα βιώσιμοι υποψήφιοι.
ΤΟ πρόβλημα με αυτές τις υποψηφιότητες είναι πως μετά την αγορά, η Tesla θα συνεχίσει να είναι εν μέρη δημόσια, αφού οι εταιρείες είναι ήδη δημόσιες, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την δήλωση του Musk να κάνει την εταιρεία ιδιωτική.
Εταιρία | Μετρητά και ισοδύναμα | Πόσες πιθανότητες υπάρχουν; |
---|---|---|
Apple | 243 δισ. Δολάρια | Η Apple προσπάθησε και απέτυχε να οικοδομήσει το δικό της τμήμα αυτοκινήτων. Επίσης διαθέτει πολλά διαθέσιμα κεφάλαια |
Daiwa | 160 δισ. δολάρια | Μια ιαπωνική επενδυτική τράπεζα, ηλικίας 75 ετών. Δύσκολα να μετατραπεί σε ιδιοκτήτη μιας εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. |
Microsoft | 134 δισ. δολάρια | Τώρα που η Microsoft έχει γίνει πάλι "sexy", γιατί όχι; |
Goldman Sachs | 131 δισ. Δολάρια | Θα ήταν μια επένδυση πρεστιζ για την Wall Street, όμως προτιμάει να κερδίζει χρήματα αντί να τα καίει |
Toyota | 126 δισ. Δολάρια | Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο |
Alphabet | 102 δισ. Δολάρια | Μπορεί να "διαλύσει" το στόλο που χτίζει για τη Waymo και να βάλει στη θέση του τα μοντέλα της Tesla, Γιατί όχι; |
China Mobile | 69 δισ. δολάρια | Οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ θα ξεκινούσαν πόλεμο σε μια τέτοια περίπτωση |
Oracle | 67 δισ. δολάρια | Δεν ταιριάζει στο προφίλ του Musk. Επίσης ο διευθύνων σύμβουλος Larry Ellison είναι ως επί το πλείστον φίλος των ιστιοφόρων |
Berkshire Hathaway | 65 δισ. Δολάρια | Θα μπορούσε να αποτελέσει άλλο ένα κόσμημα στην συλλογή του Warren Buffet, όμως ο Buffett αρέσκεται στο να έχει σταθερά κέρδη σε προβλέψιμες βιομηχανίες, οπότε ίσως δεν είναι η καλύτερη δυνατή ιδέα. |
Cisco | 54 δισ. Δολάρια | Routers και μόντεμ; Με τιποτα. |
Citic Securities | 51 δισ. δολάρια | Η μεγαλύτερη επενδυτική τράπεζα της Κίνας. Βλέπε China Mobile. |
Στην περίπτωση που καμία εταιρεία από αυτές δεν είναι αυτή που θα κάνει την κίνηση, υπάρχουν μερικές χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις και κρατικά επενδυτικά ταμεία ικανά να σηκώσουν τέτοιο βάρος. Η SoftBank και το Vision Fund είναι δύο από αυτά, όμως έχουν απορριφθεί, ενώ τα κρατικά ταμεία όπως η Σαουδική Αραβία έχουν σίγουρα τα μετρητά. Αλλά οι μεγάλοι ξένοι αγοραστές, ειδικά αυτοί που ελέγχονται από τις κυβερνήσεις, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντιπολίτευση από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ οι οποίες δεν είναι έτοιμες να χάσουν τον εγχώριο έλεγχο στο μεγαλύτερο κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
Θα μπορούσε επίσης να δημιουργηθεί ένα κοσνόρτιουμ επενδυτικών εταιρειών, όμως αν και ήταν οι πρώτες που ρωτήθηκαν, δήλωσαν πως δεν έχουν καμία ανάμειξη με το θέμα.
Όμως, ο Barrett Cohn, συνιδρυτής της Scenic Advisement , ο οποίος πραγματοποιεί ιδιωτικές προσφορές για νεοσύστατες εταιρίες της Silicon Valley, λέει ότι δεν πρέπει να αποκλείσουμε κανέναν ακόμα."Υπάρχει πολύ μεγάλο παρασκήνιο", σημειώνει. Ο Cohn προβλέπει ότι η συμφωνία για την Tesla θα περιλαμβάνει δύο "ενώσεις" που θα διαθέσουν περίπου 25 δισεκατομμύρια δολάρια η καθεμία, με ισχυρή διεθνή συμμετοχή.
Ο Musk προτείνει τη δημιουργία ενός ταμείου ειδικού σκοπού που θα επιτρέπει στους υπάρχοντες επενδυτές να έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν τις μετοχές τους στην ιδιωτική εταιρεία ή να πουλήσουν στα 420 δολάρια ανά μετοχή. Αυτή η άνευ προηγουμένου ρύθμιση θα δημιουργούσε μια οιονεί δημόσια οντότητα με χιλιάδες επενδυτές που κατέχουν συμμετοχές στην ιδιωτική εταιρεία που τους δίνει την ευκαιρία να αγοράζουν ή να πωλούν μετοχές μόνο κάθε έξι μήνες, σύμφωνα με τα tweets του Musk. Αυτό θα μπορούσε να διακυβευτεί από τους νόμους περί κινητών αξιών των ΗΠΑ για πάρα πολλούς λόγους, οδηγώντας στην σκέψη πως ο Musk μερικές φορές ανακοινώνει προθέσεις χωρίς να έχει εξετάσει καθόλου τις συνέπειες των δηλώσεων του.
Θα ολοκληρωθεί μια τέτοια συμφωνία για την Tesla; Ο Musk είναι σίγουρος. Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας θα πρέπει πρώτα να το επικυρώσει. Και φυσικά θα πρέπει να βρεθεί αυτός που θα τα πληρώσει όλα αυτά.