Αποζημιώσεις πάνω από 28 εκατ. ευρώ χρωστούν οι αεροπορικές εταιρείες στους Έλληνες επιβάτες

Οι πρώτοι έξι μήνες των αεροπορικών ταξιδιών, που ολοκληρώθηκαν με μια χαοτική εκκίνηση μέχρι το καλοκαίρι, με μεγάλες καθυστερήσεις, προκάλεσαν μαζική αύξηση των πτήσεων που είναι επιλέξιμες για αποζημίωση. Το ποσό σε πολλές χώρες διπλασιάστηκε και τριπλασιάστηκε σε σύγκριση με τους πρώτους έξι μήνες του 2017.

Την ίδια στιγμή, οι αυξημένες τιμές των εισιτηρίων λόγω του αυξημένου κόστους των καυσίμων, της έλλειψης πιλότων, των απεργιών, της ανεπαρκούς χωρητικότητας των αεροδρομίων και των καθυστερήσεων των διακοπών προκαλούν χάος.

Τα παραπάνω προκύπτουν από τη νέα ανάλυση και τα νέα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την κορυφαία εταιρεία αποζημιώσεων για επηρεασμένες πτήσεις παγκοσμίως, την AirHelp, όπου καταγράφεται ότι για το 2018 έχουν ήδη παρατηρηθεί σοβαρές διαταραχές πτήσης, διπλάσιες και σε ορισμένες χώρες τριπλάσιες, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017.

Σύμφωνα με την AirHelp, στους Έλληνες επιβάτες οφείλονται περισσότερα από 28.6136.425 ευρώ ως αποζημίωση για πτήσεις που διακόπηκαν κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018, καθώς 83.574 επιβάτες φαίνεται να έχουν επηρεαστεί. Το ποσό αυτό είναι κατά 20.028.425 ευρώ υψηλότερο σε σχέση με την ίδια εποχή το 2017.

Όπως σημειώνει η AirHelp, πολλοί παραθεριστές θα μπορέσουν να λάβουν πίσω μέρος ή το σύνολο των εξόδων που έχουν κάνει για τα ταξίδια και τις διακοπές τους την καλοκαιρινή περίοδο του 2018.

Οι αναλυτές της AirHelp έχουν ανακαλύψει ότι παγκοσμίως κατά την περίοδο 1 Ιανουαρίου – 30 Ιουνίου 2018 περίπου 4.500.000 επιβάτες αεροπορικών εταιρειών έχουν βιώσει καθυστερήσει στην πτήση, ακύρωση ή υπεράριθμη κράτηση. Κάτι που σημαίνει ότι το συνολικό οφειλόμενο ποσό για την συγκεκριμένη χρονική περίοδο ανέρχεται σε 1.900.300.000 ευρώ.

Την ίδια περίοδο του περασμένου έτους, περίπου 3.200.000 επιβάτες αντιμετώπισαν σοβαρές διαταραχές σε πτήσεις, οι οποίες ενδέχεται να δικαιούνται αποζημίωση σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο EC261. Έτσι βλέπουμε αύξηση κατά 40% παγκοσμίως και οι αριθμοί είναι σημαντικά υψηλότεροι σε πολλές χώρες.

Η μαζική αύξηση των αποζημιώσεων σε διαταραγμένες πτήσεις οφείλεται σε πολλούς διαφορετικούς παράγοντες, ένας μπορεί να είναι ότι μια απόφαση που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στις αρχές του έτους αποφάνθηκε ότι οι απεργίες μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών δεν μπορούν πλέον να θεωρηθούν ως έκτακτη περίσταση που θα τους απαλλάξει από τη νομική τους υποχρέωση να αποκαταστήσουν το πρόγραμμα των πτήσεων και ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να θεωρηθούν υπεύθυνες για τις απεργίες. Υπήρξαν, επίσης, ευνοϊκές αποφάσεις για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών σε σχέση με τις χαμένες συνδέσεις μεταξύ πτήσεων.

Η AirHelp αναγνωρίζει, επίσης, πολλούς άλλους παράγοντες που έχουν παίξει ρόλο στο να μπουν οι φετινές διακοπές σε ρίσκο, καθώς και οι πρώτοι έξι μήνες του 2018 χαρακτηρίζονται από πολύ υψηλά επίπεδα επηρεασμένων πτήσεων.

Στις αρχές Ιουνίου, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών μείωσε την πρόβλεψη κέρδους της για το 2018 κατά 12%, κατηγορώντας την αύξηση των καυσίμων και του κόστους εργασίας. Οι αερομεταφορείς, όπως οι American Airlines, η Delta ή η United, ανακοινώνουν ήδη ότι οι επιβάτες πρέπει να προετοιμαστούν για υψηλότερες τιμές εισιτηρίων.

Και σαν να μην ήταν αρκετό αυτό, ο κλάδος στερείται νέων πιλότων. Η έλλειψη πιλότων έχει προκαλέσει πολλά αεροπλάνα να παραμείνουν στο έδαφος και τα εργατικά συνδικάτα να θέτουν τις φωνές τους εναντίον των συνθηκών εργασίας. Τέλος, το φαινόμενο του “υπερτουρισμού” θέτει ερωτήματα για τις ικανότητες των αεροδρομίων.

Έλλειψη Προσωπικού

Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες όπως η Emirates και η Qantas Airways επικεντρώνονται στην πρόσληψη λόγω έλλειψης πιλότων από τη βιομηχανία. Ως εκ τούτου, και οι δύο εταιρείες έχουν δυσκολευτεί τους τελευταίους μήνες να χρησιμοποιήσουν τα αεροσκάφη τους όσο συχνά σχεδίαζαν λόγω καθυστερήσεων στην πρόσληψη και εκπαίδευση νέων υπαλλήλων. Η Boeing υπολογίζει τη ζήτηση νέων πιλότων να ξεπεράσει τους 637.000 τα επόμενα 20 χρόνια.

Οι αεροπορικές εταιρείες ισχυρίζονται, επίσης, ότι αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο οικονομικό άγχος και διακινδυνεύουν τα κέρδη τους λόγω της υψηλότερης αμοιβής των πιλότων σε μια περίοδο αύξησης των τιμών των καυσίμων. Εν τω μεταξύ, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να πιέζουν για περισσότερα δικαιώματα. Οι πιλότοι της Ryanair δημιουργούν εργατικά συνδικάτα σε ολόκληρη την Ευρώπη, ελπίζοντας να αγωνιστούν για καλύτερες συνθήκες εργασίας και οι πιλότοι της Air France απεργούν για τις αποδοχές τους. Όπως υποστηρίζουν οι αεροπορικές εταιρείες, αυτός είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για το υψηλότερο κόστος των ταξιδιών για τους επιβάτες αυτό το καλοκαίρι.

Υπερτουρισμός

Υπάρχει ένας τρίτος λόγος για τον οποίο τα όνειρα των διακοπών μας μπορεί να μετατραπούν σε εφιάλτη, που σημαίνει την ιστορικά υψηλή ζήτηση για ταξιδιωτικά ταξίδια. Ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών οδηγεί σε μια κατάσταση όπου οι 10 κορυφαίοι προορισμοί στον κόσμο (που σήμερα φιλοξενούν το 46% των διεθνών αφίξεων) μέσα σε μόλις 3 χρόνια θα πρέπει να φιλοξενήσουν 70 εκατομμύρια περισσότερους τουρίστες.

Ακολούθως, εκτός από τις τιμές των καυσίμων και την έλλειψη πιλότων, η βιομηχανία αντιμετωπίζει ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα – την ανεπαρκή χωρητικότητα αεροδρομίων, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των διαταραγμένων πτήσεων το φετινό καλοκαίρι.

Σύμφωνα με το νόμο, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να αποζημιώσουν τους ταξιδιώτες για διαταραχές πτήσεων και την ταλαιπωρία που αυτές συνεπάγονται. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δημιουργήσαμε την AirHelp πριν από πέντε χρόνια και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ακούραστα για να βοηθήσουμε τους ταξιδιώτες να πάρουν την αποζημίωση που δικαίως τους αναλογεί και να τους στηρίξουμε καθ’ όλη τη διάρκεια των διαδικασιών. Ο νόμος είναι νόμος και πρέπει να γίνει σεβαστός.

Προβλήματα πτήσης: αυτά είναι τα δικαιώματα των επιβατών

Για καθυστερημένες ή ακυρωμένες πτήσεις και σε περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, οι επιβάτες μπορούν να δικαιούνται οικονομική αποζημίωση μέχρι 600 ευρώ ανά άτομο σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι όροι για αυτό ορίζουν ότι ο αερολιμένας αναχώρησης πρέπει να βρίσκεται εντός της ΕΕ ή ο αερομεταφορέας πρέπει να έχει έδρα στην ΕΕ και να εκφορτώνεται στην ΕΕ. Επιπλέον, ο λόγος για την καθυστέρηση της πτήσης πρέπει να οφείλεται στην αεροπορική εταιρεία. Η αποζημίωση μπορεί να ζητηθεί εντός τριών ετών από τη διακοπή της πτήσης.

Έκτακτες περιστάσεις, όπως οι κακές καιρικές συνθήκες ή οι ιατρικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, μπορεί να οδηγήσουν στην απαλλαγή της αεροπορικής εταιρείας από το καθήκον της αποζημίωσης. Με άλλα λόγια, οι «έκτακτες περιστάσεις» δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για αποζημίωση πτήσεων.

Στις αρχές του 2018, η AirHelp λανσάρισε ένα ολοκαίνουργιο εργαλείο για να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να παίρνουν τις κατάλληλες πτήσεις. Η εφαρμογή επικεντρώνεται ειδικά στις πτήσεις που είναι κατάλληλες για αποζημίωση και με την άδεια, το εργαλείο μπορεί να ελέγξει μέχρι και τρία χρόνια πριν, απλά συνδέοντας τα εισερχόμενα του ταξιδιώτη με το AirHelp.com.

Με την ασφαλή εφαρμογή της AirHelp, οι επιβάτες που επηρεάζονται μπορούν επίσης να ελέγξουν τις διαθέσιμες πτήσεις ενώ βρίσκονται στο αεροδρόμιο. Η εφαρμογή θα αναλύσει αν ένα πρόβλημα πτήσης πληροί τις προϋποθέσεις για αποζημίωση και στη συνέχεια θα καταχωρίσει το αίτημα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Η εφαρμογή AirHelp είναι δωρεάν και διατίθεται στο Google Play Store και στο Apple App Store.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ