Η αγορά τιμωρεί την Tesla; Η εταιρεία έχασε 7% παρά την εκπλήρωση του στόχου παραγωγής!

Την τελευταία εβδομάδα, μόνο μια λέξη μπορεί να περιγράψει αυτό που συνέβαινε στο εργοστάσιο της Tesla στην Καλιφόρνια. Φρενίτιδα! Ο Elon Musk όπως το συνηθίζει κοιμόταν στο εργοστάσιο, ενώ εργαζόμενοι έχουν εγκαταλείψει τις υπόλοιπες γραμμές παραγωγής, βάζοντας φρένο στην παραγωγή των Model S και Model X, ενώ η παραγωγή δεν σταμάτησε ούτε μέσα στο Σαββατοκύριακο.

Η εταιρεία τα κατάφερε και έστω με αυτό τον τρόπο εκπλήρωσε την υπόσχεση της για παραγωγή 5.000 Model 3 σε μια εβδομάδα. Το ότι ο Musk πραγματοποίησε την υπόσχεση του είναι θετικό για την εταιρεία και την εικόνα της, όμως το ερώτημα που απασχολεί την αγορά είναι αν θα μπορεί να το κάνει σε εβδομαδιαία βάση, χωρίς να χρειάζεται να τραβάει υπαλλήλους από τις άλλες γραμμές παραγωγής και χωρίς συνεχείς υπερωρίες. 

Και σε αυτό το ερώτημα οι επενδυτές δεν είναι και τόσο σίγουροι, ρίχνοντας χθες την μετοχή της εταιρείας κατά 7%. 

Σύμφωνα με εργαζόμενους της εταιρείας οι οποίοι μίλησαν στο Reuters, η πορεία προς την επίτευξη του στόχου της εβδομαδιαίας παραγωγής ήταν γεμάτη εντάσεις και προβλήματα, αλλά και επιτεύγματα που δεν συναντούνται συχνά, αν όχι καθόλου, στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μετά το προβλήματα με τα ρομπότ του εργοστασίου, ο Musk έστησε μια τεράστια τέντα στον προαύλιο χώρο τους εργοστασίου και μετέφερε εκεί ένα κομμάτι της παραγωγής, σε μια πρωτοφανή κίνηση για μια βιομηχανία η οποία χρειάζεται χρόνια για να σχεδιάσει μια γραμμή παραγωγής. Η συναρμολόγηση στην τέντα λέγεται ότι αντιπροσώπευσε το 20% της συνολικής παραγωγής. 

“Δανείζονται εργαζόμενους από όλα τα τμήματα της εταιρείας για να δουλεύει η γραμμή 24 ώρες” δήλωσε ένας εργαζόμενος στο Reuters, “Το τμήμα βαφής δεν μπορεί να διαχειριστεί όλη τον εισερχόμενο όγκο”. Λόγω της έμφασης στην παραγωγή του Model 3, η σειρά S έχει μείνει πίσω και υπολείπεται περίπου 800 αυτοκίνητα.

Οποιαδήποτε πιθανή διακοπή των γραμμών παραγωγής των Model S και X θα μπορούσε να απειλήσει τον στόχο της Tesla να κατασκευάσει 100.000 από αυτά τα οχήματα το 2018. Η Tesla έφτιαξε 49.489 από αυτά τα αυτοκίνητα το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Η εταιρεία δήλωσε ότι δεν υπήρξε διακοπή της παραγωγής στα S και X και σημείωσε ότι επίσης συναρμολόγησε 1.913 από αυτά τα οχήματα κατά την τελευταία εβδομάδα του τριμήνου μαζί με το Model 3s. Ένας εκπρόσωπος είπε επίσης ότι οι εργαζόμενοι από τις γραμμές S και X προσφέρθηκαν εθελοντικά να βοηθήσουν στην 3η γραμμή.

Η Tesla δημιούργησε συνολικά 28.578 Model 3s το δεύτερο τρίμηνο και 40.989 από τότε που ξεκίνησε η παραγωγή τον περασμένο Ιούλιο, ανέφερε η εταιρεία.

Η μεγάλη ώθηση της περασμένης εβδομάδας έφερε και αναθεώρηση της εργασιακής πολιτικής της εταιρείας, η οποία άλλαξε τον κανονισμό εργασίας για τα Σαββατοκύριακα, ενώ λέγεται (χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί παρά μόνο από τα λεγόμενα των εργαζόμενων) πως Διευθυντές και Προϊστάμενοι της εταιρείας απειλούν με απολύσεις όσους εργαζόμενους δεν δουλέψουν Σαββατοκύριακα. Έχουν επίσης αρχίσει και υπάρχουν φωνές διαμαρτυρίας για τις εργασιακές συνθήκες ενώ εργαζόμενοι κάνουν λόγο για 12ωρες βάρδιες και συνεχείς υπερωρίες. 

Προκειμένου να ικανοποιήσει τις εξαγγελίες της παραγωγής, η Tesla ήταν πρόθυμη να “ξοδέψει κάθε είδους χρήματα”, ανέφερε ένας εργαζόμενος στο Gigafactory, προφανώς εννοώντας την αποστολή μπαταριών αεροπορικώς από την Ευρώπη που κατασκευάζονται. 

Γιατί όμως η αγορά “τιμώρησε” την Tesla αφού κατάφερε να πραγματοποιήσει την υπόσχεση της; Όπως όλα δείχνουν οι επενδυτές χρειάζονται μια εταιρεία η οποία θα πραγματοποιεί τις υποσχέσεις της (και φυσικά θα είναι κερδοφόρα), χωρίς συνεχείς υπερβάσεις. Αν για να πιάσει τα 5.000 αυτοκίνητα την εβδομάδα, η εταιρεία έχει χρησιμοποιήσει όλο το διαθέσιμο προσωπικό, έχει προχωρήσει σε υπερβάσεις που τεστάρουν τα όρια της και έχει βάλει σε αναμονή τα υπόλοιπα προϊόντα της προκειμένου να τα καταφέρει, αυτό δείχνει μια εταιρεία που έχει περάσει την κόκκινη γραμμή των ορίων της. 

Αν κιόλας αληθεύουν οι συνθήκες εργασίας και οι “απειλές” προς τους εργαζόμενους, τότε μπορεί να ακολουθήσουν και πρόστιμα για παραβίαση εργατικής νομοθεσίας προς την εταιρεία, κάτι που θα αφαιρέσει και άλλα χρήματα από τα ταμεία της. Επίσης μπορεί η γραμμή παραγωγής σε μια τέντα να χαιρετίζεται από το κοινό σαν μια “πρωτοπορία”, όμως αναδεικνύει εκτός από την εφευρετικότητα του Musk, τις παθογένειες οργάνωσης και διαχείρισης της εταιρείας και την αδυναμία της να ανταποκριθεί στις προκλήσεις. 

Η αγορά κοιτάει με μισό μάτι εδώ και καιρό προς την μεριά του Elon Musk. Όσο χαρισματικός επιχειρηματίας και αν είναι, όσο και αν ξέρει και παίζει τέλεια το παιχνίδι των δημοσίων σχέσεων, οι επιχειρήσεις είναι αμείλικτες. 

Και το ίδιο και οι επενδυτές όταν πρόκειται για τα κεφάλαια τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ