Θεόδωρος Βασιλάκης, ο άνθρωπος που κατέκτησε τους αιθέρες

 

Ακόμα και χτυπημένος από την επάρατη νόσο, ο Θεόδωρος Βασιλάκης άφησε την τελευταία του πνοή χθες βράδυ, με τον ίδιο τρόπου που έζησε όλη του τη ζωή. Με αξιοπρέπεια, καρτερία, ευγένεια και ήθος. Χαρακτηριστικά που τον έκαναν ξεχωριστό στον επιχειρηματικό κόσμο και είχαν κερδίσει τον σεβασμό φίλων και συνεργατών, αλλά το κυριότερο μεταξύ των “ανταγωνιστών” του.

Γεννημένος στην Κρήτη το 1940, ο Θεόδωρος Βασιλάκης έφυγε για τις ΗΠΑ σε ηλικία 18 χρονών για να σπουδάσει Business Management και επιστρέφοντας ξεκίνησε το χτίσιμο μιας αυτοκρατορίας η οποία θα κορυφωνόταν στους αιθέρες. 

Όλα ξεκίνησαν όταν επιστρέφοντας από τις ΗΠΑ, επέκτεινε την επιχείρηση καυσίμων της οικογένειας και άλλαξε τον τρόπο διανομής τους, ενώ ξεκίνησε την μεταφορά τους σε όλη την Κρήτη μέσω της Caltex η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Texaco. Ταυτόχρονα είδε τον τουρισμό σαν ένα μέσο προς την επιχειρηματική επιτυχία, αλλά προτίμησε αντί να ασχοληθεί με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όπως ήταν το σύνηθες την εποχή εκείνη, να δοκιμάσει μια περιφερειακή δραστηριότητα, η οποία δεν είχε ακόμα εξερευνηθεί επιχειρηματικά. 

Βασισμένος στην εμπειρία του από τις μεταφορές καυσίμων και την ανάγκη των αυξανόμενων τουριστών για να βρουν ένα τρόπο να γυρίσουν την Κρήτη, μπήκε στον χώρο των ενοικιάσεων αυτοκινήτων κι έκλεισε συμφωνία συνεργασίας με την Hertz International για την αντιπροσωπεία της Κρήτης, ενώ μετά από λίγα χρόνια απέκτησε και την αντιπροσωπεία της Ρόδου. Το 1974 εξαγόρασε την Hertz Hellas την οποία και μετονόμασε σε Autohellas ATEE αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση της Hertz σε όλη την Ελλάδα.  Η εταιρεία κατέχει την κορυφαία θέση της ελληνικής αγοράς  Rent a Car, ο στόλος τα υπερβαίνει τα 35.000 αυτοκίνητα, δραστηριοποιείται σε 8 χώρες και διαθέτει 115 σταθμούς οι 27 από τους οποίους βρίσκονται σε αεροδρόμια.

Με βάση αυτή την δραστηριότητα, το 1977 αναλαμβάνει από την General Motors την αντιπροσώπευση στην χώρα μας των Opel και Isuzu ενώ το 1984 ξεκινάει την αποκλειστική εισαγωγή και διανομή της Seat ενώ παίρνει και την αντιπροσωπεία της Saab. Πέρυσι προστέθηκαν στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας και οι αντιπροσωπείες των Kia και Hyundai μετά την εξαγορά εταιρειών του ομίλου Δάβαρη. 

Η πορεία όμως προς την μεγάλη αναγνώριση και η εκτόξευση του ονόματος Βασιλάκη, έγινε το 1994, όταν εξαγόρασε την Aegean Aviation (Αεροπορία Αιγαίου), η οποία μέχρι τότε παρείχε υπηρεσίες αεροταξί, μετατρέποντας την σε εταιρεία VIP πτήσεων με αεροπλάνα Learjet. 

Με το βλέμμα στο μέλλον και την επιχειρηματική διορατικότητα που τον χαρακτήριζε, είδε τα προβλήματα της “Ολυμπιακής” πριν αρχίσουν να γίνονται αντιληπτά από το σύνολο της αγοράς, αφού είχε προβλέψει πως η Ευρώπη δεν θα επέτρεπε άλλο την στήριξη του κράτους στην αεροπορική εταιρεία και ξεκίνησε να προετοιμάζει την επόμενη κίνηση του. Μετέτρεψε την Aegan Aviation σε Aegean Airlines, αγοράζοντας ένα στόλο 6 αεροσκαφών και μπαίνοντας στην αγορά των πτήσεων εσωτερικού. 

Το 2001 η Aegean συγχωνεύτηκε και απορρόφησε την Cronus, μέχρι τότε “αντίπαλό” της στα δρομολόγια εξωτερικού, με τους βασικούς μετόχους της εταιρείας να γίνονται μέτοχοι της Aegean. Έχοντας στο μεταξύ αγοράσει την ATR, την κρητική εταιρεία ελικοφόρων, η Aegean Airlines ξεκίνησε την πορεία της προς την επιτυχία, έχοντας καταφέρει στην διαδρομή να αναδειχτεί κορυφαία περιφερειακή αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης και μπαίνοντας στην ισχυρότερη αεροπορική συμμαχία Star Alliance. 

Το 2012 η Aegean συμφώνησε με την MIG την εξαγορά των τριών εταιρειών που είχαν προκύψει από το λουκέτο της Ολυμπιακής, η οποία από το 2009 είχε περάσει στα χέρια της Marfin, έναντι 72 εκατ. ευρώ. Η κίνηση αυτή απογείωσε μεταφορικά και κυριολεκτικά τον όμιλο της Aegean Airlines, φτάνοντας το 2017 να επιτύχει το ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης όλων των εποχών για την Ελλάδα, μεταφέροντας συνολικά 13,2 εκατ. επιβάτες. Η Aegean ελέγχει πια το 71% της κίνησης στα δρομολόγια εσωτερικού και διακινεί το 49% των επιβατών στο Ελ. Βενιζέλος. 

Παρά την τεράστια αυτή επιτυχία, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, παραμένει ένας χαμηλών τόνων άνθρωπος και επιχειρηματίας, ένας άνθρωπος παθιασμένος με την τελειότητα, ο οποίος πιέζει τον εαυτό του συνεχώς να καταφέρει ακόμα περισσότερα πράγματα. Συνεπής και λάτρης της τυπικότητας, είχε γίνει “διάσημος” μέσα στους κόλπους της εταιρείας για την προσήλωση του στις λεπτομέρειες και την αστική του ευγένεια. 

Αν κάτι χαρακτήριζε τον Θεόδωρο Βασιλάκη, ήταν το πείσμα του να ολοκληρώσει το έργο του όταν δυσκόλευαν οι καταστάσεις αλλά και το αίσθημα δικαιοσύνης απέναντι σε φίλους αλλά και ανταγωνιστές, το ήθος του και οι χαμηλοί τόνοι με τους οποίους επέλεξε να ζήσει τη ζωή του, ακόμα και όταν έγινε ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες. 

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης ήταν ένας άνθρωπος πρώτα και επιχειρηματίας “παλαιάς κοπής”. Παρ όλη την επιχειρηματική του επιτυχία, το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής του, όμως, ήταν πάντα η οικογένειά του. Η σύζυγός του και πολύτιμη συνεργάτης του Εμμανουέλλα, τα παιδιά του, Ευτύχιος και Γιώργος και τα 6 εγγόνια του.

Ενδεικτικό της παρουσίας του στην επιχειρηματική ζωή της χώρας είναι μια δήλωση του, η οποία και ορίζει το ποιόν του ανδρός 

“Αν κάτι ειλικρινά με στεναχωρεί στην επιτυχία και το μεγάλωμα της Aegean, είναι πως μου είναι αδύνατον πια να θυμάμαι όλους τους συνεργάτες μου με τα μικρά τους ονόματα”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ