Φωκίων Καραβίας: “Έτσι θα βγούμε από την κρίση”

Το δικό του οδηγό “επιβίωσης” που θα οδηγήσει την Ελλάδα και την Οικονομία από την κρίση έδωσε λίγες ημέρες πριν, στο πλαίσιο της ομιλίας του στα Growth Awards ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίων Καραβιάς.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Καραβίας πως υπάρχουν κλάδοι στους οποίους οι ευρύτεροι γεωπολιτικοί συσχετισμοί, οι τεχνολογικές εξελίξεις, η παράδοση και οι φυσικοί πόροι της χώρας δίνουν την ευκαιρία στην Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει να πρωταγωνιστήσουμε, όχι μόνο για τα επόμενα χρόνια, αλλά για αρκετές δεκαετίες. Ωστόσο ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank εστίασε σε τρεις κλάδους:

Πρώτος κλάδος η ενέργεια: Όπως ανέφερε ο κ. Καραβίας η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες να καταστεί κόμβος διακίνησης φυσικού αερίου και κόμβος διακίνησης και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και ανατολικής Μεσογείου. Η Βόρειος Ελλάδα έχει στρατηγικό προβάδισμα. O αγωγός ΤΑΡ προχωρεί προς την ολοκλήρωσή του και σε δύο χρόνια, το 2020, αναμένεται η έναρξη της λειτουργίας του. Για τον προτεινόμενο αγωγό IGB, που θα συνδέσει τα δίκτυα φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας, έχει ήδη εγκριθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και εκτιμάται ότι μέσα στο τρέχον έτος θα αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής. Ο σχεδιαζόμενος πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη θα μπορεί να δέχεται αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου ή και να γίνει ένα από τα πρώτα σημεία υποδοχής για το φθηνό σχιστολιθικό αέριο των ΗΠΑ, λειτουργώντας σε συνέργεια με τον TAP και τον IGB.

Στην ηλεκτρική ενέργεια οι ευκαιρίες είναι ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρουσες, προϋποθέτουν όμως την ταχεία ολοκλήρωση της διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, που θα εξοικονομήσει €300-400 εκ. ετησίως αλλά και θα επιτρέψει την εκμετάλλευση του δυναμικού αιολικής, ηλιακής και γεωθερμικής ενέργειας της νησιωτικής Ελλάδος. Απαραίτητη είναι η αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Ιταλία μέσω νέου καλωδίου που θα συνδέσει τη χώρα με τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας της κεντρικής Ευρώπης. Περισσότερες τέτοιες διασυνδέσεις σημαίνουν φθηνότερη ενέργεια για τη χώρα. Συγχρόνως, χρειάζεται η διαμόρφωση μιας ξεκάθαρης ενεργειακής πολιτικής, η επιτάχυνση των σχετικών έργων υποδομής και η λύση όλων των εκκρεμοτήτων με τη ΔΕΗ.

Δεύτερος κλάδος τα logistics: Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eurobank οι υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics εξελίσσονται σε στρατηγικό κλάδο για τη χώρα. Η ιδιωτικοποίηση των μεγάλων λιμανιών, σε συνδυασμό με την ηγετική μας θέση στην παγκόσμια ναυτιλία, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να γίνει η Ελλάδα πύλη του εμπορίου της Ευρώπης με την Ασία. Από πλευράς υποδομών, η χώρα ήδη διαθέτει λιμάνια τα οποία μπορούν να αναβαθμιστούν μέσω της ταχείας ιδιωτικοποίησής τους, διαθέτει πια ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, μπορεί εύκολα να αναπτύξει βιομηχανικά πάρκα Logistics για τα οποία υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για άμεσες ξένες επενδύσεις. Πρέπει όμως να επιταχυνθεί δραστικά η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Βήματα γίνονται. Η υπογραφή για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδος-Βουλγαρίας τον περασμένο Σεπτέμβριο θα επιτρέψει τη διασύνδεση των ελληνικών λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με αυτά της Μαύρης Θάλασσας και με παραδουνάβια κέντρα. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το διακρατικό έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδος με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των δυτικών Βαλκανίων.

Τρίτος κλάδος ο τουρισμός: O κ. Καραβίας εκτιμά πως η άνοιξη του ελληνικού τουρισμού μπορεί και πρέπει να έχει συνέχεια δεκαετιών. Όμως, επενδύσεις όπως αυτές του Ελληνικού, της Κασσιόπης στην Κέρκυρα, της Αφάντου στη Ρόδο πρέπει να ξεκινήσουν αμέσως, για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, να αντλήσουμε το ταχύτερο τα οφέλη από τη λειτουργία τους, αλλά και για να δοθεί το απαραίτητο σήμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα. Ειδικά, η περιοχή της Αττικής μπορεί να μεταμορφωθεί τουριστικά μέσω της ολοκλήρωσης επενδύσεων που έχουν ήδη ξεκινήσει ή πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα και να αποτελέσει τον καταλύτη για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου λόγω της ευρύτητας του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει. Η Αθηναϊκή Ριβιέρα, πέρα από έργα όπως το Ελληνικό, τα Αστέρια Γλυφάδος, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Λαγονήσι, και πιθανόν η αξιοποίηση της Αναβύσσου μπορεί να μεταμορφωθεί αναπτυξιακά με την επαναχάραξη τμημάτων της παραλιακής Αθηνών-Σουνίου προς τα Μεσόγεια.

Η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού θα επιτρέψει μεταφορά μέρους της επιβατικής ακτοπλοΐας από τον Πειραιά στο λιμάνι του Λαυρίου, που θα συντομεύσει το χρόνο άφιξης σε πολλούς νησιωτικούς προορισμούς. Συγχρόνως, θα επιτρέψει την αποσυμφόρηση του Πειραιά και την μετατροπή του λιμανιού σε ένα από τα βασικά κέντρα κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, τομέα που η χώρα μας ακόμη υστερεί.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού, την αποφυγή της υπερφορολόγησης του κλάδου και την ταχεία επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων του ξενοδοχειακού τομέα από τις Τράπεζες με άμεσες λύσεις, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί, μπορούν να εξασφαλίσουν τη στρατηγική θέση του τουριστικού κλάδου για τις επόμενες δεκαετίες.

85 δισ. ευρώ επενδύσεις

Σε πρόσφατη μελέτη της Eurobank εκτιμήθηκε ότι η χώρα χρειάζεται γύρω στα 85 δις καθαρών επενδύσεων μόνο και μόνο για να επιστρέψει το κεφαλαιακό απόθεμα, και άρα το ΑΕΠ, στα επίπεδα του 2010. Τα μεγάλα έργα για τα οποία μίλησα στους τρεις αυτούς κλάδους -ενέργεια, logistics και τουρισμός- μαζί με τα σχετιζόμενα έργα υποδομής μπορούν να προσελκύσουν διεθνές ενδιαφέρον για επενδύσεις ύψους άνω των 20 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σωρευτικά, θα προκαλέσουν την δημιουργία επιπλέον ΑΕΠ περίπου 30 δισ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας και τουλάχιστον 60 δισ. ευρώ σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η τελική επίδραση μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη! Θα εξειδικεύσουμε τις επενδυτικές προοπτικές των παραπάνω τριών κλάδων και θα υπολογίσουμε την πολλαπλασιαστική επίδραση που ενδέχεται να έχουν στο ΑΕΠ σε σχετική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών που θα δημοσιεύσουμε τις επόμενες εβδομάδες. Και φυσικά, η αναφορά στους συγκεκριμένους κλάδους δεν αποτελεί μια εξαντλητική παρουσίαση του αναπτυξιακού δυναμικού της χώρας. Υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες με αντίστοιχα μεγάλο δυναμικό.

Οι παραπάνω εκτιμήσεις έχουν κεντρική θέση στον επιχειρηματικό σχεδιασμό μας και στον καθορισμό των προτεραιοτήτων της Eurobank. Η Eurobank θέλει και μπορεί να έχει κεντρικό ρόλο στη χρηματοδότηση των επιχειρηματικών σχεδίων που εντάσσονται σε όσα περιέγραψα ως αναπτυξιακά προτάγματα. Στους κλάδους του τουρισμού και της ενέργειας έχουμε πρωταγωνιστική παρουσία στη χρηματοδότησή τους και σε συμβουλευτικές υπηρεσίες επί σειρά ετών. Και μέσω των διεθνών επαφών μας μπορούμε να συμβάλουμε ώστε να εξασφαλιστούν και οι πόροι και οι διεθνείς συνέργειες που απαιτούνται για τόσο μεγάλα και σύνθετα επιχειρηματικά σχέδια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ