Google: Το μονοπωλιακό “έγκλημα” και η τιμωρία

της Λαΐδας Λιμνιάτη

Μια ιστορία μονοπωλίου, προστίμων και τιμωρίας φαίνεται να απασχολεί τον τελευταίο καιρό τον χώρο της τεχνολογία. Ο λόγος για την υπόθεση του προστίμου-μαμούθ 2,42 δισ. ευρώ που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Alphabet (aka Google).

Για όσους δεν πρόλαβαν να παρακολουθήσουν το θέμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύστερα από καταγγελίες που δέχτηκε από διάφορες εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και η Amazon, ξεκίνησε έρευνα το 2010 για να ελέγξει το κατά πόσον η Google εκμεταλλεύεται τη δεσπόζουσα θέση στην αγορά της και “παραποιεί” τα αποτελέσματα των αναζητήσεων προς όφελός της.

Ύστερα από μακροχρόνια έρευνα 7 ετών, η Κομισιόν κατέληξε στο ότι η υπηρεσία Google Shopping, χρησιμοποιούσε τους αλγόριθμους γενικής αναζήτησης για να προωθήσει τα προϊόντα που ανήκαν στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών, αποκρύπτοντας με αυτόν τον τρόπο αποτελέσματα που εμφανίζουν οι υπηρεσίες των ανταγωνιστών της. 

Λίγο αργότερα, η Google απάντησε ότι παρόλο που σέβεται την απόφαση της Κομισιόν, αυτή (η απόφαση) υποτιμά την αξία των γρήγορων και εύκολων συνδέσεων.

Παρόλα αυτά, φαίνεται ότι το ζήτημα δεν είναι απλά το πρόστιμο, το οποίο όντως είναι υπέρογκο, καθώς το προηγούμενο που είχε δοθεί στην Intel, ίσα που ξεπερνούσε το 1 δισ. ευρώ, αλλά οι γενικότερες σχέσεις της Google με την Επιτροπή.

logo-google-1991840_960_720

Πολλές εταιρείες έσπευσαν να κατηγορήσουν την Κομισιόν ότι κι αυτή στην ουσία δεν είναι καλύτερη, καθώς φροντίζει να δίνει πρόστιμα μόνο σε Αμερικανικές εταιρείες κι όχι Ευρωπαϊκές. Να υπενθυμιστεί ότι πέρυσι επιβλήθηκε στην Apple πρόστιμο για φόρους στην Ιρλανδία ύψους 13 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η Κομισιόν σε αυτόν τον τομέα είναι δίκαιη, καθώς μεταξύ τοΥ 2010 και του 2017, μόνο το 15% των αποφάσεών της τάσσονται εναντίον Αμερικανικών εταιρειών, ενώ περίπου τα 2/3 των αποφάσεών της στοχεύουν σε Ευρωπαϊκές εταιρείες.

google

Όσον αφορά στην ίδια την Google, πολλοί θεώρησαν ότι αυτό το πρόστιμο αποτελεί στην ουσία μια προειδοποιητική βολή, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξάγει επίσης έρευνα για το Android και για τα Google ads, κατηγορούμενη πάλι για μονοπώλιο. Ειδικότερα για το Android, η Google θεωρεί ότι οι κατηγορίες περί μονοπωλίου είναι αβάσιμες, από τη στιγμή που υπάρχει το iPhone και ίσως να έχει και δίκιο.

Ωστόσο, η έρευνα της Κομισιόν για πιο διαφανείς διαδικασίες και αποτελέσματα είναι εξίσου δίκαιη από τη μεριά της. Υπολογίζεται ότι το 95% των κλικ γίνεται στα αποτελέσματα που εμφανίζονται στην πρώτη σελίδα αναζήτησης, αφήνοντας στις υπόλοιπες σελίδες να μοιραστούν ένα 5%. Έτσι, μπορεί να μένουν έξω και εταιρείες, οι οποίες μπορεί να σχετίζονται καλύτερα με το αποτέλεσμα, αν δεν είναι διαφημιζόμενες.

Το γεγονός όμως είναι ότι όλα τείνουν πλέον να γίνουν ένα μονοπώλιο με μία ή δύο κυρίαρχες εταιρείες σε κάποιον τομέα και τις υπόλοιπες να παρακολουθούν σιωπηλά από την εξέδρα, όμως η Google φαίνεται να υπερτερεί σε πολλούς τομείς, όπως για παράδειγμα το Gmail, η μηχανή αναζήτησης, το Chrome, εγείροντας ανησυχίες για το μέλλον του ανταγωνισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ