GfK: Οι χαμηλές οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών αντανακλούν την κατάσταση της χώρας

Ελαφριά ανάκαμψη των οικονομικών προσδοκιών των Ελλήνων καταναλωτών παρατηρήθηκε κατά το τελευταίο έτος. Ωστόσο, στο πρώτο τρίμηνο του 2017, οι οικονομικές προσδοκίες επέστρεψαν στα χαμηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί κατά την ίδια περίοδο του 2016, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate (καταναλωτικό κλίμα) στην Ευρώπη για το πρώτο τρίμηνο του 2017.

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος παρουσίασε, κατά τα τέλη Μαρτίου, μια από τις πιο αδύναμες τιμές σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς διαμορφώθηκε  στις -51 μονάδες, παραμένοντας ουσιαστικά αμετάβλητος σε σύγκριση με το Μάρτιο του 2016, όπου και είχε διαμορφωθεί στις -50,6 μονάδες. Οι χαμηλές οικονομικές προσδοκίες  των Ελλήνων αντανακλούν, σύμφωνα με την έρευνα, τη διαρκή δύσκολη οικονομική και πολιτική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα.

Ακόμα πιο δυσμενείς φαίνεται να είναι οι εισοδηματικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών. Στο τέλος του πρώτου τριμήνου, ο δείκτης υποχώρησε στα χαμηλότερά του επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2012, αγγίζοντας τις -52,3 μονάδες στα τέλη Μαρτίου, δηλαδή παραπάνω από επτά μονάδες χαμηλότερος από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Κατά συνέπεια, η δυσχερής κατάσταση στην ελληνική αγορά εργασίας μειώνει και τις προσδοκίες των καταναλωτών ως προς τη διεύρυνση θέσεων εργασίας και βελτίωσης της κατάστασης του εισοδήματός τους.

Όλη αυτή η κατάσταση, λοιπόν, προκαλεί δισταγμούς στους Έλληνες καταναλωτές ως προς την πραγματοποίηση αγορών πέραν αυτών που καλύπτουν τις καθημερινές τους ανάγκες. Έχοντας διαμορφωθεί στις -44,6 μονάδες στο τέλος του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους, ο δείκτης πρόθεσης αγοράς παρουσιάζει μείωση άνω των επτά μονάδων, σε σχέση με το Μάρτιο του προηγούμενου έτους. 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της Α Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευρώπη για το πρώτο τρίμηνο του 2017, το θετικό κλίμα μεταξύ των Ευρωπαίων καταναλωτών συνεχίστηκε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. 

Αφού καταγράφηκαν, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2016, τα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιανουάριο του 2008, τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, το καταναλωτικό κλίμα για τις 28 χώρες τις ΕΕ αυξήθηκε κατά δύο ακόμη μονάδες, φτάνοντας στις 19,9 μονάδες και καταλήγοντας τελικά στις 18,9 μονάδες το Μάρτιο. Αυτό είναι ένα από τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευρώπη για το πρώτο τρίμηνο του 2017.

Όσον αφορά στους δείκτες οικονομικών και εισοδηματικών προσδοκιών ξεχωριστά, για άλλη μία φορά, παρουσιάστηκαν διαφοροποιήσεις μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα. Αυτό οφείλεται στις διαφορετικές οικονομικές εξελίξεις και στην κατάσταση της αγοράς εργασίας ανά χώρα. Η επιρροή κυρίαρχων θεμάτων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως για παράδειγμα το Brexit, η ενίσχυση των εθνικιστικών κομμάτων, η νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ και ο πόλεμος στη Συρία δεν επηρέασαν την πορεία των επιμέρους δεικτών ισομερώς σε όλες τις χώρες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ