Το “βραχυκύκλωμα” της ΔΕΗ

Τον τελευταίο καιρό τα βλέμματα έχουν στραφεί στη ΔΕΗ, η οποία “ταλανίζει” τόσο τους εταίρους, όσο και την κυβέρνηση αλλά και τους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή ακούγονται διάφορα σενάρια όσον αφορά στο ποιες μονάδες θα πουλήσεις η ΔΕΗ κι αν αυτές θα είναι μόνο λιγνιτικές, υδροηλεκτρικές ή και φυσικού αερίου.

Πέρα όμως από τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το αν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί ή όχι και ποιες εργοστασιακές μονάδες θα βγουν “στο σφυρί”, η ΔΕΗ έχει συμφωνήσει σε κάποιους στόχους που θα έχουν σαν αποτέλεσμα τη μείωση του μεριδίου της στην αγορά.

Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτό αντί να μειώνεται όπως θα έπρεπε αυξάνεται. Τη στιγμή που εκατοντάδες καταναλωτές διαμαρτύρονται για τις “κρυφές” χρεώσεις της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, ταυτόχρονα δεν το “κουνάνε ρούπι”. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ιανουαρίου που ανακοίνωσε το ΛΑΓΗΕ, το μερίδιο αγοράς της εταιρείας τον Ιανουάριο ανήλθε στο 88,58%, ενώ τον Δεκέμβριο ήταν στο 89,83%. Ο στόχος για το 2016 ήταν στο 87,24% και τελικά δεν κατέστη εφικτός. Ανέφικτος βέβαια φαίνεται κι ο στόχος του 75,24% για το 2017. Για το 2018 ο στόχος έχει τεθεί στο 62,24% και το 2019 στο 49,24%.

Στο αντίθετο μέτωπο, αυτό των εναλλακτικών παρόχων ενέργειας, η ELPEDISON πέρασε μπροστά με 2,93%  ακολουθούμενη από την ΗΡΩΝ με 2,78% και την PROTERGIA με 2,68% του Ομίλου Μυτιληναίου. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται οι Watt + Volt με 0,84% (από 0,76%) και την πεντάδα συμπληρώνει η NRG TRADING με 0,79%. Την υπόλοιπη “πίτα” της αγοράς μοιράζονται οι: VOLTERRA με 0,56%, GREEN με 0,40%, ΟΤΕ με 0,17%, ΕΛΤΑ με 0,05%, Viener με 0,04% και Novaera με 0,03%.

Οι εναλλακτικοί πάροχοι προσπαθούν να εξασφαλίσουν μερίδιο της αγοράς στρεφόμενοι σε επιχειρήσεις αντί σε ιδιώτες και αναμένουν… η ΔΕΗ από τη μεριά της σκέφτεται να μεταβιβάσει αντιπροσωπευτικό πελατολογίου της, το οποίο θα αντιστοιχεί στο 5-6% της αγοράς σε άλλες εταιρείες, οι οποίες εν συνεχεία θα ιδιωτικοποιηθούν.

Λίγο το σκάνδαλο-φιάσκο των Energa-Power Ελλάς, λίγο το ότι ο οικιακός καταναλωτής δεν έχει και μεγάλο κέρδος από την αλλαγή παρόχου καθώς οι κρυφές χρεώσεις που αυξάνουν τον λογαριασμό του θα συνεχίσουν να υφίστανται, λίγο οι εκπτώσεις που προσφέρει η ΔΕΗ σε συνεπείς πελάτες κάνουν τον καταναλωτή να μην αλλάζει πάροχο. Άλλωστε πολλοί θα σκέφτονται ότι το ίδιο δεν έγινε και με τον ΟΤΕ. Πόσες εταιρείες ξεπετάχτηκαν σαν τα μανιτάρια προσφέροντας φτηνό ίντερνετ. Από αυτές, οι περισσότερες χρεοκόπησαν κι όλοι γύρισαν στον ΟΤΕ, την “πιο σταθερή τους σχέση”. Στους παραπάνω βέβαια παράγοντες αξίζεις να προστεθεί ότι περίπου το 30% των πελατών της βρίσκονται σε καθεστώς ρύθμισης, οπότε η φυγή είναι εξ’ορισμού αδύνατη.

Παρά όμως την εμπειρία του παραπάνω από μισού αιώνα, η ΔΕΗ έχει βρεθεί να χρωστάει παντού, χρωστάει στους προμηθευτές, έχει ληξιπρόθεσμα δάνεια και χρωστάει και στο αδερφάκι της την ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ. Όλα της τα χρέη ξεπερνάνε το 1 δισ. ευρώ ενώ και εμείς (οι καταναλωτές) χρωστάμε στη ΔΕΗ 2,7 δισ. ευρώ, “διαιωνίζοντας” έτσι τον κύκλο του χρέους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ