Ως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα χρονιά για το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Λεωνίδα Βρεττάκο, διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Ενδιαφέρουσα καθώς έχει ξεσπάσει πόλεμος τιμών από τις αλυσίδες για τη διατήρηση ή και την αύξηση των μεριδίων στην αγορά, αναμένεται σύντομα η επανατοποθέτηση στην αγορά του Μαρινόπουλου μέσω του Σκλαβενίτη, αλλά παρατηρούνται και γενικότερες τάσεις συγκέντρωσης.
Σύμφωνα με τον Λ. Βρεττάκο, βάσει των τωρινών εκτιμήσεων, το 2017, το οργανωμένο λιανεμπόριο αναμένεται να χάσει ένα ακόμη 3% του τζίρου του, οπότε οι τάσεις συγκέντρωσης της αγοράς θα επιταχυνθούν.
Σύμφωνα με τον Λ. Βρεττάκο, “στην Ελλάδα, ως κλάδος, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι έχουμε πολλά καταστήματα λιανικής αλλά σίγουρα έχουμε πολλές εταιρείες”. ‘Ετσι εκ των πραγμάτων η αγορά θα προσαρμοστεί στα δεδομένα των ανεπτυγμένων χωρών, στις οποίες υπάρχουν από τρεις έως πέντε αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σε ερώτηση αν η ΑΒ Βασιλόπουλος συμμετάσχει στις εξελίξεις συγκέντρωσης της αγοράς, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, απαντά ότι “στην παρούσα φάση, δεν το εξετάζουμε και δεν βρισκόμαστε σε καμία διαπραγμάτευση. Θα περιμένουμε έως τον Ιούνιο του 2018 και τότε θα “μιλήσουμε” για όλα τα θέματα, εκτός κι αν υπάρξει κάποια απρόοπτη εξέλιξη έως τότε”.
Πρώτος στόχος της ΑΒ για το 2017, αναφέρει ο κ. Βρεττάκος, είναι η οργανική επέκταση της εταιρείας με την προσθήκη νέων καταστημάτων λιανικής, χονδρικής και καταστημάτων franchise.
“To επενδυτικό μας πρόγραμμα για το τρέχον έτος ανέρχεται στα 105 εκατ. ευρώ”, επισημαίνει, υπενθυμίζοντας ότι η ΑΒ αποτελεί τον μεγαλύτερο επενδυτή της χώρας, αφού ετησίως πραγματοποιεί επενδύσεις περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα, παρά τη μείωση του συνολικού τζίρου της αγοράς κατά περίπου 6% το 2016, ο Λ. Βρεττάκος σημειώνει ότι η ΑΒ αύξησε τον κύκλο εργασιών σε ποσοστό 13% και συγκεκριμένα στα σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ, έναντι 1,946 δισ. ευρώ το 2015.
Οι επιδόσεις αυτές, αποδίδονται στην τιμολογιακή πολιτική της ΑΒ, η οποία προσέλκυσε περισσότερους καταναλωτές. Στους νέους καταναλωτές θα πρέπει να προστεθούν κι αυτοί που έφυγαν από τον Μαρινόπουλο.
“Δεν βλέπω κανέναν απολύτως λόγο κάποιος που ήρθε σε εμάς να φύγει. Η ποιότητα και οι τιμές μας αποτελούν πολύ ισχυρό κίνητρο για τους καταναλωτές που μας γνώρισαν, ώστε να συνεχίσουν να είναι πελάτες μας. Καλέσαμε με διαφημιστική καμπάνια τους καταναλωτές να έρθουν και να δουν ότι δεν είμαστε ακριβοί. Και το διαπίστωσαν. Εδώ και χρόνια πλέον, δεν είμαστε ακριβοί”.
Σύμφωνα με τον κ. Βρεττάκο, συνολικά στην ελληνική αγορά, σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων υπάρχει ακόμα το περιθώριο της μείωσης των τιμών.
Αν και όπως αναφέρει, από το 2009 έχουν μειωθεί οι τιμές στο λιανεμπόριο, εντούτοις κάποια προϊόντα όπως π.χ. τα αναψυκτικά παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Για να αποδείξει ότι τα περιθώρια μείωσης των τιμών σε κάποιες κατηγορίες είναι υπαρκτά, χρησιμοποιεί και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μάρκας απορρυπαντικού, το οποίο το 2008 -η ίδια συσκευασία- στοίχιζε στον καταναλωτή 18,90 ευρώ και σήμερα έχει «πέσει» στα 7,60 ευρώ.
Στο ζήτημα των τιμών θα πρέπει να κάνουμε προσπάθεια και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι προμηθευτές, σημειώνει, υπογραμμίζοντας ότι η όποια μείωση θα αντισταθμιστεί από την αύξηση των όγκων πωλήσεων. Βέβαια, μας υπενθυμίζει και τη συμβολή του κράτους στη διαμόρφωση των τιμών, με την υψηλή έμμεση και άμεση φορολογία.
Κληθείς να κάνει μια πρόβλεψη για τη συμφωνία Σκλαβενίτη – Μαρινόπουλου, ο Λ. Βρεττάκος το απέφυγε, ευχόμενος “μακάρι να πετύχει”. “Δεν μας φοβίζει ο ανταγωνισμός, μας βελτιώνει”, επισημαίνει και τονίζει ότι “κάθε πρωί, φεύγοντας από το σπίτι μου, έχω στο νου μου τις 14.400 εργαζομένους μας”.