Όταν ο γιαλός είναι στραβός!

της Λαΐδας ΛΗΜΝΙΑΤΗ

Αίτιο σχολίων έχει γίνει η απόφαση να μην παραχωρήσουν στον οίκο Gucci την άδεια να πραγματοποιήσει την επόμενη επίδειξη μόδας του στο χώρο της Ακρόπολης. Κάποιοι τάσσονται υπέρ λέγοντας ότι είναι ιερός χώρος και σαν τέτοιος δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται για τέτοιου είδους δραστηριότητες.

Κατά πόσο όμως το αίτημα του οίκου Gucci ήταν παράλογο; Αρκετοί οίκοι μόδας έχουν πραγματοποιήσει επιδείξεις σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους, αποτελώντας κατά κάποιο τρόπο τους χορηγούς τους. Ο Salvatore Ferragamo έχει χρηματοδοτήσει την αναστήλωση του Σιντριβανιού του Ποσειδώνα στη Φλωρεντία, ο Tod’s του Κολοσσαίου και ο Fendi έχει χρηματοδοτήσει και στη συνέχεια πραγματοποιήσει επίδειξη μόδας στο Σιντριβάνι των Ευχών (Fontana di Trevi) στη Ρώμη. Κάποιοι μπορεί να πουν βέβαια ότι το Σιντριβάνι του Ποσειδώνα και το Σιντριβάνι των Ευχών δεν είναι και αρχαία. Όπως και να έχει έχουν ανάλογη πολιτιστική αξία και φέρουν ανάλογη πολιτιστική κληρονομιά για τη χώρα τους.

Παρόλο που στην Ιταλία δεν έχουν πρόβλημα με την χρηματοδότηση και τη χρήση των μνημείων τους σαν χώρους επίδειξης μόδας, η χώρα μας φαίνεται ότι αρνείται. Δεν λαμβάνει υπόψη ούτε την προβολή που θα λάβει η χώρα, ούτε καν το ότι είναι πιο συμφέρον καθώς θα λάβει χρήματα για την αναστήλωση του μνημείου.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό στη χώρα μας. Το 1998 ο οίκος Calvin Klein ζήτησε να πραγματοποιήσει επίδειξη μόδας στη Ρωμαϊκής Αγοράς και του Ηρώδειου Θέατρου. Η απάντηση της τότε διευθύντριας του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ήταν ότι “στα αξιοθέατα επιτρέπονται μόνο καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Μια επίδειξη μόδας δεν είναι καλλιτεχνική”!

Όχι κύριε Klein, δεν είστε πολύ καλλιτεχνικός για εμάς. Κατά καιρούς βέβαια έχουν λάβει χώρα εκδηλώσεις όχι και τόσο καλλιτεχνικές. Όπως και να έχει, είτε είμαστε αρχαιολάτρεις, είτε όχι, κάποιες απόψεις θα πρέπει να σταματήσουν να είναι τόσο οπισθοδρομικές.

Εκτός από οίκους μόδας, πολύ συχνά η χώρα μας έχει απορρίψει και αιτήματα για ταινίες και σειρές, είτε λόγω του χώρου, είτε λόγω γραφειοκρατίας. Εν τέλει καταλήγουν να γυρίσουν σκηνές με την αρχαία Ελλάδα στη Μάλτα ή στο Μαρόκο, λόγω παρόμοιων τοπίων. Αυτό δηλαδή δεν αποτελεί πρόβλημα; Το ό,τι η εικόνα που περνάει για την Ελλάδα δεν είναι στην Ελλάδα;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ