Grant Thornton: Αύξηση της επιχειρηματικής αισιοδοξίας στις αρχές του 2017

Πιο αισιόδοξοι φαίνεται να είναι οι επιχειρηματίες παγκοσμίως στις αρχές του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της πρόσφατης τριμηνιαίας έρευνας της Grant Thornton International Business Report (IBR).

Η έρευνα διεξήχθη με τη συμμετοχή 2.600 επιχειρηματιών σε 37 χώρες. Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι οι επιχειρηματίες αρχίζουν να ξεπερνούν σταδιακά την περίοδο αβεβαιότητας. Και ενώ μερικές δυσχέρειες παραμένουν αμετάβλητες, ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις υποδέχονται με θετική διάθεση την νέα χρονιά.

Η έρευνα της Grant Thornton διαπιστώνει ότι παγκοσμίως στο τέλος του 4ου τρίμηνου του 2016, η αισιοδοξία των επιχειρηματιών ανέρχεται σε 38%. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης των 5 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2016, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί από το 3ο τρίμηνο του 2015. Στις ΗΠΑ, η αισιοδοξία έχει αυξηθεί από 43% στο 54% και παρόμοια τάση παρατηρείται παγκοσμίως. Παρόμοιες αυξήσεις έχουν καταγράψει και δύο άλλοι πολύ μεγάλοι οικονομικοί συνασπισμοί στον κόσμο, η Κίνα (από 30% στο 46%) και η ΕΕ (από 28% στο 34%).

Στην Ελλάδα, όμως, το κλίμα εξακολουθεί να είναι απαισιόδοξο, με την αισιοδοξία των Ελλήνων επιχειρηματιών να ανέρχεται σε ποσοστό -56% για το 4ο τρίμηνο του 2016, το 2ο μεγαλύτερο ποσοστό απαισιοδοξίας που καταγράφεται στη χώρα μας κατά τα τελευταία δύο έτη.

Ο Βασίλης Καζάς, Managing Partner της Grant Thornton Greece, σχολιάζει: «Η Grant Thornton παρέχει υπηρεσίες σε πελάτες σε 140 χώρες και, όπως το γνωρίζουμε εκ πείρας, ειδικά από συζητήσεις με τους ανθρώπους μας, μπορούμε να πούμε ότι η αβεβαιότητα ήταν η «λέξη της χρονιάς» για το 2016, κυρίως λόγω του Brexit και των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ. Τώρα που έχει παρέλθει αυτή η περίοδος αβεβαιότητας, οι επιχειρηματίες θα έχουν σαφέστερη εικόνα για τα βασικά θέματα όπως οι φόροι, οι θέσεις εργασίας και η εμπορική πολιτική.

Ενόψει του έτους 2017, δεν ξέρουμε τι ακριβώς θα προκύψει από την αλλαγή προέδρου στην Ουάσιγκτον, πώς θα διεξαχθούν οι διαπραγματεύσεις για το Brexit, ή ποια θα είναι η εξέλιξη των εμπορικών συνεργασιών στην Ασία. Υπάρχουν, επίσης, ενδείξεις ότι οι επιχειρηματίες στην Ευρώπη παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή τις επιπτώσεις που θα μπορούσαν να έχουν για την Ευρωζώνη οι εκλογές σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, δεδομένου ότι υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία σε σχέση με τις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Όμως, κατά βάση, οι επιχειρηματίες δεν επικεντρώνονται πλέον στην αβεβαιότητα, αφού υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όπως αποδεικνύουν τα αποτελέσματα της έρευνας IBR της Grant Thornton. Οι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι το Brexit πράγματι θα συμβεί, ξέρουν ποιος είναι ο επόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, και έχοντας επίγνωση αυτών των γεγονότων, μεταβαίνουν στο νέο έτος με θετική στάση, όπως φαίνεται και από τις προσδοκίες για επενδύσεις και έσοδα».

Ωστόσο, η έρευνα IBR αποκαλύπτει, επίσης, ότι η κατάσταση δεν είναι απόλυτα θετική. Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2016, στο Μεξικό, η αισιοδοξία των επιχειρηματιών έχει μειωθεί στο 8%, σημειώνοντας το χαμηλότερο τριμηνιαίο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Στη Ρωσία, η επιχειρηματική αισιοδοξία έχει μειωθεί κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες στο -7% (οι περισσότεροι επιχειρηματίες είναι απαισιόδοξοι παρά οι αισιόδοξοι). Οι επιχειρηματίες στις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες APAC επίσης δηλώνουν ότι είναι πιο απαισιόδοξοι (από -8% στο -16%). Επιπλέον, το ποσοστό των επιχειρηματιών στην ΕΕ που αναφέρουν ότι οι διακυμάνσεις συναλλαγματικών ισοτιμιών εμποδίζουν την ανάπτυξη έχει αυξηθεί κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες και ανέρχεται στο 21%, δεδομένου ότι οι εκλογές στη Γαλλία και τη Γερμανία θα μπορούσαν να προκαλέσουν αβεβαιότητα στις αγορές.

Ως σημαντικότερο εμπόδιο για την ανάκαμψη των ελληνικών επιχειρήσεων εξακολουθεί να αναδεικνύεται η οικονομική αβεβαιότητα (84%), ενώ ακολουθούν η έλλειψη χρηματοδότησης (58%) και η γραφειοκρατία (46%). Παρ’ όλα αυτά, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αναφέρουν ότι κατά τους επόμενους 12 μήνες θα λάβουν κάποιες πρωτοβουλίες ανάπτυξης, όπως είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των πωλήσεων (58%), η επέκταση στο εξωτερικό (40%), η ανάπτυξη νέων προϊόντων/υπηρεσιών (36%) και η αύξηση των επενδύσεων στο marketing (30%).

Ο Βασίλης Καζάς, προσθέτει: «Το 2017 θα είναι η χρονιά των προκλήσεων, αλλά αυτό δεν θα πρέπει να σημαίνει ότι οι επιχειρηματίες θα πρέπει να εγκαταλείψουν τα προγράμματα επενδύσεων και ανάπτυξης. Κάποια από αυτά μπορεί να είναι η επένδυση για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, η πρόσληψη νέων εξειδικευμένων εργαζομένων, ή η έρευνα για νέες αγορές ή υπηρεσίες. Όμως, οι μεγάλοι νικητές θα είναι οι δυναμικές επιχειρήσεις και οι επιχειρηματίες που έχουν την ικανότητα να σκέφτονται μακροπρόθεσμα και να επικεντρώνονται στις λειτουργίες της επιχείρησής τους».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ