Ιαπωνία: οι θάνατοι από υπερωρίες αναγκάζουν τις εταιρείες να επανεξετάσουν την πολιτική τους

Τα περασμένα Χριστούγεννα (2015) μια 24χρονη Ιαπωνέζα, η Matsuri Takahashi έδωσε τέλος στη ζωή της πηδώντας από τον τρίτο όροφο της εταιρείας όπου εργαζόταν, της διαφημιστικής Dentsu.

Η διαφημιστική είναι γνωστή για τις σκληρές πρακτικές της και αναγκάζει πολλούς από τους εργαζομένους της να δουλεύουν υπερωρίες. Ωστόσο, δεν είναι η μόνη. Πολλοί εργαζόμενοι στην Ιαπωνία καταλήγουν να πεθαίνουν από υπερωρίες και μάλιστα υπάρχει μια λέξη για αυτό: karoshi, που σημαίνει τον θάνατο από υπερωρίες.

Οι θάνατοι συνήθως επέρχονται είτε από εγκεφαλικό, είτε από έμφραγμα είτε από αυτοκτονία, τα οποία μπορούν να προκληθούν από έντονο άγχος.

Η Matsuri Takahashi, είχε δουλέψει 105 ώρες υπερωρίες τον μήνα αλλά σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, σε δείγμα 10.000 εργαζομένων στη χώρα, πάνω από το 20% των εργαζομένων δουλεύει 80 παραπάνω ώρες μηνιαίως. Την ίδια στιγμή στις ΗΠΑ, το 16,4% των εργαζομένων δουλεύουν 49 ώρες ή περισσότερο (όχι υπερωρίες).

Ο θάνατος της Takahashi ανάγκασε τον πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο της εταιρείας, Tadashi Ishii να δηλώσει χθες την παραίτησή του, ενώ η κυβέρνηση της χώρας παροτρύνει τις εταιρείες να αλλάξουν τον τρόπο εργασίας.

Η Dentsu από την πλευρά της αναγκάζει τους εργαζομένους να πάρουν άδειες τουλάχιστον πέντε ημερών ανά εξάμηνο, ενώ σβήνει τα φώτα κάθε βράδυ στις 10, σαν μια πρωτοβουλία να φύγουν οι εργαζόμενοι.

Άλλες εταιρείες δίνουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν οι εργαζόμενοί τους νωρίτερα την εργασίας τους. Για παράδειγμα, η Itochu Corp. ανοίγει τις πόρτες της στις 5 το πρωί. Όσοι δεν θέλουν να μείνουν αργά το βράδυ μπορούν να πάνε νωρίς το πρωί και θα έχουν και δωρεάν πρωινό.

Η εταιρεία Saint-Works, δίνει στους εργαζόμενούς της κάπες, οι οποίες αναγράφουν την ώρα που πρέπει να φύγουν. Σύμφωνα με νέα στοιχεία, οι εργαζόμενοι από το 2012 εργάζονται τις μισές περίπου υπερωρίες και τα κέρδη τους συνεχίζουν να αυξάνονται.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ