LafargeHolcim: Ολοκληρώνει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό τούνελ στον κόσμο

Η επίσημη εγκαινίαση της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής σήραγγας του κόσμου, μήκους 57 χιλιομέτρων στο Gotthard της Ελβετίας την 1η Ιουνίου 2016, θα προσθέσει άλλο ένα σημαντικό έργο υποδομών στα πολυάριθμα έργα κατασκευής σηράγγων όπου συμμετέχει η LafargeHolcim, μητρική του ομίλου εταιριών ΗΡΑΚΛΗΣ, σε όλο τον κόσμο.

Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση των Άλπεων, η οποία περιλαμβάνει τις σήραγγες Gotthard και Ceneri Base, αποτελεί ένα ελβετικό, από τα μεγαλύτερα έργα προστασίας του περιβάλλοντος στην Ευρώπη.

Η μετακίνηση μέρους της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης από την οδική στις σιδηροδρομική μεταφορά αναμένεται να επιφέρει εξοικονόμηση περιβαλλοντικού κόστους της τάξεως των 130 εκατομμυρίων ελβετικών φράγκων ετησίως, ενώ ο χρόνος ταξιδιού από τη Ζυρίχη μέχρι το Μιλάνο και πολλούς άλλους προορισμούς νοτίως και βορείως των Άλπεων θα μειωθεί κατά μία ώρα. Η LafargeHolcim είναι ο προμηθευτής δομικών υλικών και υπηρεσιών μεταφοράς και για τα δύο έργα σηράγγων.

Τα περιβαλλοντικά ζητήματα αποτέλεσαν προτεραιότητα από την αρχή του έργου. Τα υλικά εκσκαφής μεταφέρονταν με περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο, μέσω ταινιοδρόμων σε απόσταση 70 χλμ. Η συνολική ποσότητα υλικών εκσκαφής ζύγιζε 28,2 εκατομμύρια τόνους και η LafargeHolcim μπόρεσε να ανακυκλώσει άνω του ενός τρίτου αυτής της ποσότητας σε αδρανή, ώστε να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή σκυροδέματος. Τα υπόλοιπα υλικά επαναχρησιμοποιήθηκαν με πολλούς τρόπους, όπως, για παράδειγμα, για τη φυσική διαμόρφωση των οδών πρόσβασης στη σήραγγα.

Το σκυρόδεμα – τελικό προϊόν ανάμιξης τσιμέντου, θρυμματισμένων πετρωμάτων, νερού και πρόσθετων – πρέπει να έχει αντοχή, να είναι στιβαρό και, κυρίως, να είναι ανθεκτικό στο πάγο και σε πιθανές χημικές αντιδράσεις. Η Holcim Ελβετίας συμμετείχε εξ αρχής στο έργο και ξεκίνησε τις έρευνες για την ανεύρεση του κατάλληλου μίγματος τσιμέντου και μεθόδων εφαρμογής του το 1996, δοκιμάζοντας πολυάριθμες συνθέσεις και μεθόδους εφαρμογής τσιμέντου σε μία στοά δοκιμών, ώστε να ληφθούν υπόψη τα χαρακτηριστικά των βράχων στους οποίους θα εφαρμοζόταν το τσιμέντο.

Οι μεταφορές ήταν άλλον ένας παράγοντας. Λόγω της μεγάλης διαδρομής που έπρεπε να διανύεται μέχρι τη σήραγγα, το έτοιμο σκυρόδεμα έπρεπε να παραμένει σε ρευστή κατάσταση, δηλαδή να μην πήζει, για δώδεκα ώρες. Κρίσιμο ρόλο για την παράδοση του σκυροδέματος σε άριστη κατάσταση έπαιξαν ένας ειδικά σχεδιασμένους συρμός με κινητή μονάδα ανάμιξης σκυροδέματος και μία ειδικά προσαρμοσμένη μονάδα έτοιμου σκυροδέματος μέσα στη σήραγγα.

Ο όμιλος επένδυσε επίσης στην κατασκευή του πλέον σύγχρονου εργοστασίου τσιμέντου στην Ελβετία και στη σύνδεσή του με τις υποδομές σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και στη λειτουργία 400 εμπορευματικών συρμών. Οι επενδύσεις αυτές διασφάλισαν ότι ο όμιλος θα ήταν σε θέση να παράγει έως 2.300 κυβικά μέτρα σκυροδέματος καθημερινά, με αδιάκοπη εικοσιτετράωρη λειτουργία, κατά τις περιόδους κατασκευαστικής αιχμής.

Όταν ολοκληρωθεί η σήραγγα Ceneri Base, ο όμιλος θα έχει προμηθεύσει για αυτό το μοναδικό έργο 2,3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα έτοιμου σκυροδέματος και ένα εκατομμύριο τόνους τσιμέντου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ