Paul Nunes: «Το Big Bang Disruption αλλάζει τους κανόνες του ανταγωνισμού»

Μέχρι πρόσφατα ένα μεγάλο μερίδιο αγοράς, ορισμένα καινοτόμα προϊόντα και κάποιες πρωτοποριακές στρατηγικές marketing αρκούσαν σε μια εταιρεία για να εξασφαλίσει τη θετική πορεία της, ωστόσο δεν αρκούν πλέον για τη διασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αφού μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και ολόκληροι κλάδοι μπορούν να εξαφανιστούν μέσα σε μία νύχτα ερχόμενοι αντιμέτωποι με το Big Bang Disruption.

Αυτό υποστηρίζει ο Paul Nunes, Global managing director του Accenture Institute for High Performance, που είναι και ο άνθρωπος που συνέλαβε την ιδέα του Big Bang Disruption, και τον οποίο φέρνει στην Αθήνα η Accenture για να μοιραστεί πολύτιμα insights με τους ηγέτες των επιχειρήσεων.

Εδώ και 15 χρόνια, οι ερευνητές του Accenture Institute for High Performance μελετούν το πώς οι «μετασχηματιστικές τεχνολογίες» (disruptive technologies) επηρεάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα και τις δραστηριότητες των οργανισμών.

Ο όρος «disruptive technologies» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1995, όταν οι καθηγητές Clayton Christensen και Michael Porter επισήμαναν ότι οι καλά εδραιωμένοι οργανισμοί απειλούνται από τα φθηνότερα, πλην όμως καινοτόμα προϊόντα μικρότερων εταιρειών, οι οποίες, αφού κερδίσουν την προτίμηση των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων, εξελίσσουν συνεχώς το προϊόν τους, με σκοπό να κερδίσουν και τους καταναλωτές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη.

Ο Paul Nunes στο βιβλίο που συνέγραψε με τον κορυφαίο αναλυτή της «οικονομίας του internet» Larry Downes, με τίτλο «BIG BANG DISRUPTION: Strategy in the Age of Devastating Innovation» προχωρά την έννοια των disruptive technologies ένα βήμα παραπέρα, περιγράφοντας τη θεωρία του Big Bang disruption.

Σύμφωνα με αυτή, οι big-bang disruptors δεν ανταγωνίζονται μόνο σε όρους ηγεσίας κόστους ή διαφοροποίησης προϊόντος, ενώ οι λύσεις που παρέχουν στο κοινό δεν απειλούν μόνο τις επιχειρήσεις συγκεκριμένων κλάδων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι δωρεάν εφαρμογές πλοήγησης (navigators) που αναπτύχθηκαν σε πλατφόρμες iOS και Android, είναι πλέον προεγκατεστημένες σε κάθε smartphone και κλόνισαν την κυριαρχία των επί πληρωμή εφαρμογών TomTom, Garmin και Magellan, σχεδόν μέσα σε μια νύχτα.

Επίσης, η εξέλιξη της τεχνολογίας, οι δομές της σύγχρονης οικονομίας (ιδιαίτερα σε ότι έχει να κάνει με την ανάπτυξη οικοσυστημάτων startup επιχειρήσεων) και η πρόσβαση σε κεφάλαια εκτός τραπεζικού συστήματος (πχ. μέσω crowdfunding) επιτρέπουν στους big-bang disruptors να ανταγωνιστούν κάθε επιχείρηση, ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη ή γνωστή είναι αυτή. Ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις στον χώρο της τεχνολογίας και σε κλάδους εντάσεως γνώσης είναι αυτές που κινδυνεύουν περισσότερο από αυτή τη σύγχρονη επιχειρηματική επανάσταση.

Ανάγκη άμεσης αναθεώρησης στρατηγικών

Η διείσδυση των big-bang disruptors ακόμα και σε καλά προστατευμένους κλάδους υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν σχεδόν τα πάντα στη στρατηγική τους, στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουν και λανσάρουν τα προϊόντα τους, αλλά και στις τακτικές τους για την αντιμετώπιση του ανταγωνισμού.

Στο βιβλίο του ο Paul Nunes αναλύει το πώς οι πλέον επιτυχημένοι big-bang disruptors, όπως είναι οι Uber, Airbnb και Kickstarter κατόρθωσαν να χτίσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στην αγορά, κάνοντας ωστόσο ειδική μνεία σε οργανισμούς όπως οι Philips, Citibank, Fujifilm, οι οποίοι όχι μόνο εντόπισαν έγκαιρα τις απειλές των big-bang disruptors, αλλά προσάρμοσαν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στις απαιτήσεις της νέας εποχής.

Με λίγα λόγια, το βιβλίο «BIG BANG DISRUPTION: Strategy in the Age of Devastating Innovation» αποτελεί μια εξόχως σημαντική προσθήκη στη θεωρία της διοίκησης επιχειρήσεων, και αφορά τόσο τους επίδοξους disruptors, οι οποίοι φιλοδοξούν να «μετασχηματίσουν» τους κλάδους, αλλά και τους οργανισμούς που είναι αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουν με αποφασιστικότητα τις αλλαγές που έρχονται.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ