Πώς κατέληξε η ΦΙΞ στην “αγκαλιά” της Carlsberg

του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ

Τις λεπτομέρειες της συγχώνευσης της Μύθος Ζυθοποιίας και της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας παρουσίασαν νωρίτερα σήμερα οι εκπρόσωποι των δύο εταιρειών, κύριοι Αλέξανδρος Καραφυλλίδης και Ιωάννης Χήτος αντιστοίχως, στους εκπροσώπους του Τύπου.

Υπενθυμίζεται ότι οι δύο εταιρείες συμφώνησαν στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος το οποίο θα ελέγχεται κατά 51% από τον όμιλο Carlsberg Group – μητρική της Μύθος – και κατά 49% από τους τρεις Έλληνες μετόχους της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας.

“Ψήφος εμπιστοσύνης” στις προοπτικές της Ελλάδος και της αγοράς μπύρας
Έτσι χαρακτήρισε την απόφαση της Carslberg να συνεργασθεί με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής Α. Καραφυλλίδης. “Η Carslberg υποστηρίζει την ελληνική επιχειρηματικότητα και τις προοπτικές της αγοράς. Η κίνηση μας δείχνει ότι έχει έλθει για να μείνει και ότι εμπιστεύεται την Μύθος και την ελληνική της ομάδα», ανέφερε και τόνισε για τους νέους του συνεργάτες: «Όλη η ελληνική αγορά παρακολουθούσε την πορεία της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, την ομάδα και την εταιρεία. Πρόκειται για ένα μοναδικό case study: κατάφερε να δώσει ‘ζωή’ στο ιστορικό σήμα μπύρας της χώρας.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ολυμπιακής Ι. Χήτος χαρακτήρισε σημαντική ημέρα τη σημερινή για τους ανθρώπους της εταιρείας, αλλά και ως ένα μεγάλο νέο για ολόκληρη την ελληνική αγορά μπύρας την απόφαση συγχώνευσης. «Είναι η απαρχή για μία νέα ημέρα ανάπτυξης για τον κλάδο», τόνισε.

Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ανέφερε, βρισκόταν εδώ και αρκετό καιρό σε συζητήσεις και με άλλους “παίκτες” της ελληνικής και διεθνούς αγοράς για συνεργασία, ωστόσο η συνεργασία με την Μύθος «ήταν η καλύτερη επιλογή» για την εταιρεία. Στόχος είναι συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της εταιρείας σε συνεργασία με τον διεθνή κολοσσό. Η Ολυμπιακή δεν είχε δεχθεί πρόταση συγχώνευσης ή εξαγοράς από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, τον μεγαλύτερο αυτή την στιγμή παίκτη στην ελληνική αγορά, απάντησε σε σχετικό ερώτημα ο Ι. Χήτος, ενώ η Μύθος δεν είχε δεχθεί καμία πρόταση εξαγοράς, απάντησε ο Α. Καραφυλλίδης.

Σε ό,τι αφορά τη χρονική στιγμή της εταιρείας, ο πρώην πρόεδρος της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ανέφερε πως “τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να κάνει το επόμενο βήμα η εταιρεία. Καταφέραμε να βρούμε χρηματοδότηση για να υλοποιήσουμε επενδύσεις όταν δύσκολες οι συνθήκες, πόσω μάλλον τώρα. Ολοκληρώσαμε με επιτυχία το πενταετές πλάνο που σχεδιάσαμε το 2010 και διαμορφώνοντας το πλάνο για την επόμενη περίοδο αναζητήσαμε το επόμενο αναπτυξιακό βήμα. Ο όμιλος της Carslberg ήταν μακράν η καλύτερη επιλογή. Συνεχίζουμε μαζί τα επόμενα πέντε χρόνια για να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε στην αγορά”.

Αυτά που απάντησαν
Οι δύο τους κατά τη διάρκεια της παρουσίασής τους, αλλά και απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, “σκιαγράφησαν” το πλαίσιο πάνω στο οποίο στηρίχθηκε η συμφωνία των δύο πλευρών και αυτό πάνω στο οποίο θα συνεργασθούν:
– Δεν πρόκειται για εξαγορά της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, αλλά για συγχώνευσή της με την Μύθος Ζυθοποιία, υπό την Carslberg Group. Το όνομα του νέου σχήματος θα είναι Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ. Ο όμιλος από την Δανία θα ελέγχει το 51% της νέας εταιρείας ενώ το 49% θα ελέγχεται κατά 25%, 12% και 12% αντίστοιχα από τους μετόχους της προηγούμενης Ολυμπιακής, Ιωάννη Χήτο, Ηλίας και Γιώργος Γκρέκης. Ο Ι. Χήτος έκανε λόγο για “ισχυρή μειοψηφία”.

– Το Διοικητικό Συμβούλιο της νέας εταιρείας θα αποτελείται από επτά μέλη, με πρόεδρο τον Lars Lehman (αντιπρόεδρος ευρωπαϊκών αγορών στην Carslberg), αντιπρόεδρο τον Ι. Χήτο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Αλέξανδρο Καραφυλλίδη. Οι υπόλοιπες τέσσερεις θέσεις θα πληρωθούν από στελέχη της Carlsberg, ενώ οι Έλληνες μέτοχοι της νέας εταιρείας θα σχηματίσουν εποπτικό συμβούλιο για την παρακολούθηση της πορείας της εταιρείας.

– Η νέα εταιρεία έχει εκπονήσει ήδη ένα πενταετές επιχειρηματικό σχέδιο με έμφαση σε νέες επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ σε υποδομές και πάγιο εξοπλισμό, μάρκετινγκ και πωλήσεις και δημιουργία νέων προϊόντων. Επιπλέον, οι εξαγωγές και “η περαιτέρω διερεύνηση της παγκόσμιας αγοράς” για τα ελληνικά προϊόντα. Στα άμεσα σχέδια δεν περιλαμβάνεται η δημιουργία ιδιόκτητου βυνοποιείου, ενώ θα διατηρηθούν και τα δύο εργοστάσια της εταιρείας σε Ριτσώνα και Σίνδο.

– Τα προϊόντα των δύο εταιρειών (ανέρχονται συνολικά σε 14) θα διατηρηθούν, ενώ υπάρχει στο σχεδιασμό και το λανσάρισμα νέων προϊόντων.

– Το νέο σχήμα δεν εξετάζει την περίπτωση εισαγωγής και νέου μετόχου ούτε το ενδεχόμενο εισαγωγής στο Χρηματιστήριο.

– Οι δύο εταιρείες μεταφέρουν στο νέο σχήμα το ενεργητικό και το παθητικό τους. Ο δανεισμός 27 εκατ. ευρώ της Ολυμπιακής μεταφέρεται στις υποχρεώσεις της νέας εταιρείας.

fix carlsberg mythos

Αυτά που δεν απάντησαν
– Το ποσό της συμφωνίας. Ο Α. Καραφυλλίδης τόνισε ότι όποια ποσά έχουν ακουστεί στον Τύπου δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

– Πώς θα λειτουργήσει η ενοποίηση των δύο εταιρειών σε ό,τι αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό της. Θα ενοποιηθούν υπηρεσίες, όπως τα εμπορικά και οικονομικά τμήματα, ενώ ο “κορμός” των δύο εταιρειών, η παραγωγή και οι πωλήσεις, θα συγχωνευθούν. Πάντως, στόχος του νέου σχήματος, όπως τόνισαν, είναι όχι απλώς η διατήρηση των θέσεων εργασίας, αλλά η αύξησή τους.

– Εάν η νέα εταιρεία σκέφτεται την επέκταση σε νέες προϊοντικές κατηγορίες εκτός της μπύρας. Ο Α. Καραφυλλίδης, πάντως, άφησε να εννοηθεί ότι είναι μία εξέλιξη που εξετάζεται σοβαρά. “Σήμερα είναι μία σημαντική μέρα και για τις δύο εταιρείες, ας μείνουμε εκεί σήμερα. Αύριο μπορούμε να συζητήσουμε για άλλα προϊόντα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

– Πώς θα αντιδράσει ο ανταγωνισμός: Οι δύο εταιρείες είχαν διαμαρτυρηθεί παλαιότερα έναντι της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας για δεσπόζουσα θέση στην αγορά στην πρακτικές που αντίκεινται στον ανταγωνισμό. Πλέον, το νέο σχήμα αναμένεται να αποσπάσει το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο (55% έναντι 29% αντιστοίχως) στην ελληνική αγορά, κάτι που ενδεχομένως να δημιουργήσει αντιδράσεις από τις μικρότερες εταιρείες. Σε ό,τι αφορά στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ο Ι. Χήτος τόνισε πως η αύξηση των μεγεθών της εταιρείας υπό το νέο σχήμα θα φτάσει στην αγορά και είναι κάτι που θα «νιώσει» ο ανταγωνισμός από τα μερίδια που θα καταληφθούν.

Τα νούμερα
– Οι δύο εταιρείες μαζί καταλαμβάνουν συνολικό μερίδιο αγοράς 29% (από αυτό, το 13% “ανήκε” στην Ολυμπιακή). Με αυτό το μερίδιο θα μπουν στην “μάχη” της μπύρας μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης.  Στόχος είναι στο τέλος της πενταετίας 2015-2019 το μερίδιο αυτό να έχει “αγγίξει” το 33%, όντας όμως η εταιρεία κερδοφόρος. Θέλουμε κερδοφόρο ανάπτυξη του μεριδίου”, τόνισε ο Α. Καραφυλλίδης.

– Ο τζίρος της νέας εταιρείας με βάση τα νούμερα των δύο μερών της θα εκκινήσει από τα 150 εκατ. ευρώ και άνω. Στο τέλος του 2013, η Μύθος έκανε 100 εκατ. τζίρο ενώ η Ολυμπιακή 52 εκατ. τζίρο.

– Η νέα εταιρεία θα διαχειρίζεται 14 σήματα (11 της Μύθος και 3 της Ολυμπιακής – 7 εξ αυτών εγχώριας παραγωγής), μέσω 90.000 σημείων πώλησης και 2.000 προμηθευτών σε όλη την Ελλάδα.

– Η ετήσια παραγωγή μπύρας της νέας εταιρείας υπολογίζεται σε 2,2 εκατ. εκατόλιτρα, όταν το σύνολο της εγχώριας αγοράς υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 4 εκατ.

– Η Μύθος εξάγει σε 40 χώρες σε όλο τον κόσμο και η Ολυμπιακή σε 24.

– Η Μύθος την περίοδο 2009-2013 κατέγραψε αύξηση όγκου πωλήσεων 89%, ενώ το 2013 αύξηση κερδοφορίας 89%.

– Οι δυο εταιρείες πραγματοποίησαν από το 2010 επενδύσεις 50 και 45 εκατ. ευρώ αντιστοίχως από το 2010, κυρίως σε υποδομές και πάγιο εξοπλισμό στα εργοστάσιά τους.

– Η νέα εταιρεία υπολογίζει τις φορολογικές της υποχρεώσεις προς το ελληνικό κράτος σε 60 εκατ. ευρώ.

mythos_fix_info

Έμφαση στην ελληνικότητα
Παρ’ ότι πλέον μία αμιγώς ελληνική ζυθοποιία – η Ολυμπιακή – εντάσσεται σε έναν διεθνή όμιλο, και τα δύο μέρη της συμφωνίας έδωσαν έμφαση στην ελληνικότητα που θα έχει το νέο σχήμα – “ελληνικό DNA” όπως το χαρακτήρισαν:
– Οι Έλληνες μέτοχοι θα έχουν ισχυρή παρουσία στο νέο σχήμα.

– Τα δύο “ιστορικά” ελληνικά προϊόντα της νέας εταιρείας – Μύθος και ΦΙΞ – θα αποτελέσουν τον “πυρήνα” εξωστρέφειάς της, λαμβάνοντας κεντρική θέση στο πορτφόλιο εξαγωγών της.

– Θα υλοποιηθεί και θα εντατικοποιηθεί το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας που τρέχει ήδη η Ολυμπιακή, με στόχο την υποστήριξη των τοπικών παραγωγών, τη δημιουργία νέων έμμεσων θέσεων εργασίας και τη συνεισφορά στην εθνική οικονομία και ανάπτυξη.