Email Marketing: Θέτοντας σωστές βάσεις για το νέο έτος

της Σοφίας ΑΝΑΔΙΩΤΟΥ*

Με τον ερχομό του νέου έτους σκεφτήκαμε πως θα ήταν σκόπιμο, για εταιρείες που στοχεύουν να αναπτυχθούν μέσω e-mail marketing ενεργειών, να επισημάνουμε ορισμένους κινδύνους που υπάρχουν στον τομέα αυτό, ώστε να ξεκινήσουν την χρονιά τους σωστά και αποτελεσματικά.

Πολλά από τα θέματα που μας απασχόλησαν το 2013 αφορούσαν στη νομιμότητα της αποστολής e-mail newsletter σε προσωπικές ηλεκτρονικές διευθύνσεις χρηστών / συνδρομητών, και τη νομοθεσία που υπάρχει στην Ελλάδα για το θέμα αυτό.

Ερχόμαστε λοιπόν να αναφερθούμε στους πολυσυζητημένους νόμους που αφορούν την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, εστιάζοντας στον τομέα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ώστε οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να εστιάσουν στο e-mail marketing να γνωρίζουν τους κινδύνους και τις σωστές πρακτικές.

Να σημειώσουμε αρχικά πως στόχος του άρθρου δεν είναι να παρέχουμε νομικές συμβουλές, αλλά να αναφερθούμε στις σωστές πρακτικές που καλό είναι να ακολουθούμε στην επικοινωνία μέσω μαζικού e-mail.

Η νομοθεσία
Σύμφωνα με το νόμο Ν. 3471/2006, όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 3783/2009, Ν. 3917/2011 και Ν. 4070/2012, συνοψίζουμε εδώ κάποια βασικά σημεία που μας αφορούν:

“Η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς”.

Καταλαβαίνουμε από το παραπάνω ότι για να λάβει κάποιος χρήστης ένα e-mail newsletter με προωθητικό μήνυμα και περιεχόμενο από κάποια επιχείρηση, πρέπει να έχει δώσει τη συγκατάθεσή του και να έχει παραχωρήσει οικειοθελώς την ηλεκτρονική του διεύθυνση στην επιχείρηση αυτή.

“Τα στοιχεία επαφής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκτήθηκαν νομίμως, στο πλαίσιο της πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών ή άλλης συναλλαγής, μπορούν να χρησιμοποιούνται για την απευθείας προώθηση παρόμοιων προϊόντων ή υπηρεσιών του προμηθευτή ή για την εξυπηρέτηση παρόμοιων σκοπών, ακόμη και όταν ο αποδέκτης του μηνύματος δεν έχει δώσει εκ των προτέρων τη συγκατάθεση του, υπό την προϋπόθεση ότι του παρέχεται κατά τρόπο σαφή και ευδιάκριτο η δυνατότητα να αντιτάσσεται, με εύκολο τρόπο και δωρεάν, στη συλλογή και χρησιμοποίηση των ηλεκτρονικών του στοιχείων και αυτό κατά τη συλλογή των στοιχείων επαφής, καθώς και σε κάθε μήνυμα, σε περίπτωση που ο χρήστης αρχικά δεν είχε διαφωνήσει σε αυτή τη χρήση”.

Με λίγα λόγια, αν κάποιος πελάτης της Χ επιχείρησης, έχει στο παρελθόν γίνει πελάτης της αγοράζοντας κάποια προϊόντα, και σε αυτό το πλαίσιο έχει παραχωρήσει τα στοιχεία του, μπορεί να λαμβάνει e-mail από την επιχείρηση αυτή – εκτός αν έχει δηλώσει ότι δεν το επιθυμεί – αρκεί να του δίνεται η δυνατότητα να αντιταχθεί στη συλλογή και επεξεργασία των προσωπικών του στοιχείων.

“Απαγορεύεται η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που έχουν σκοπό την άμεση εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, όταν δεν αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα, καθώς επίσης και μια έγκυρη διεύθυνση στην οποία ο αποδέκτης του μηνύματος μπορεί να ζητεί τον τερματισμό της επικοινωνίας”.

Κατανοούμε λοιπόν ότι κάθε e-mail newsletter πρέπει να περιέχει ευδιάκριτα είτε τα στοιχεία του αποστολέα, ή τα στοιχεία του αποδέκτη, και να περιλαμβάνει έναν τρόπο ο χρήστης να μπορεί να διαγραφεί (να κάνει unsubscribe) από το newsletter.

“Προστατεύονται τα αποθηκευμένα ή διαβιβασθέντα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα από μη εξουσιοδοτημένη ή παράνομη επεξεργασία, συμπεριλαμβανομένης της αποθήκευσης, πρόσβασης ή αποκάλυψης”.

Με λίγα λόγια, στοιχεία επικοινωνίας συνδρομητών που έχουν παραχωρηθεί από τους χρήστες στη Χ επιχείρηση, απαγορεύονται να παραχωρούνται στην Ψ επιχείρηση.

Τα βασικά συμπεράσματα
Συνοψίζοντας τα παραπάνω με πολύ απλή γλώσσα, και χωρίς να διαθέτουμε εξειδικευμένες νομικές γνώσεις, δύο πράγματα θα είχαμε να τονίσουμε:
1. Μην πραγματοποιείτε αποστολές e-mail newsletter σε λίστες χρηστών που δεν σας έχουν παραχωρήσει τη διεύθυνση ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου οικειοθελώς, με σκοπό την λήψη προωθητικών μηνυμάτων, και μην προμηθεύεστε λίστες αποδεκτών από άλλες πηγές.

2. Αναφέρετε στα e-mail newsletters σας την ταυτότητα της επιχείρησής σας, ενημερώνετε τους χρήστες και συνδρομητές σας για το περιεχόμενο των μηνυμάτων σας, και δίνετέ τους τη δυνατότητα διαγραφής από αυτά.

* η Σοφία Αναδιώτου είναι sales manager στο Moosend (www.moosend.com), την ελληνική πλατφόρμα e-mail marketing που έχει δημιουργηθεί στη χώρα μας και που προσφέρεται διεθνώς. Έχει διατελέσει στέλεχος marketing και πωλήσεων από το 2000 σε επιχειρήσεις όπως ο όμιλος Βιοχάλκο, το Group της Γερμανός, η Boussias Communications κ.α., και βρίσκεται στον κλάδο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών από το 2003.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ