Ανοίγοντας κανείς τον "χάρτη" με τις χώρες στις οποίες, σήμερα, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει παρουσία, μπορεί εύκολα να δει πως η "βεντάλια" των έργων του ελληνικού ομίλου απλώνεται από συνολικά 30 χώρες, από την Καλιφόρνια έως το Ομάν, αποτελώντας έτσι έναν από τους καλύτερους "πρεσβευτές" του ελληνικού επιχειρείν στο εξωτερικό.
Με όχημα, κυρίως, την παρουσία της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μέσω φυσικά της ΑΚΤΩΡ, της μεγαλύτερης θυγατρικής της, στα Βαλκάνια, αλλά και τη Μέση Ανατολή ετοιμάζεται να διεκδικήσει, μέσω κοινοπραξιών και τοπικών συνεργατών, στο επόμενο διάστημα έργα συνολικού ύψους 3 δισ. δολαρίων (2,65 δισ. ευρώ περίπου) προσδοκώντας έσοδα ύψους 300 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία δίνοντας έμφαση στη κερδοφορία.
"Η εξασφάλιση της κερδοφορίας των έργων αποτελεί πλέον προτεραιότητα για την ΑΚΤΩΡ", ανέφερε εξάλλου, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των δημοσιογράφων που πραγματοποιήθηκε στη Ντόχα, πρωτεύουσα του Κατάρ.
Βεβαίως η προσδοκία αυτή δεν διαφοροποιείται, ούτε σε ότι αφορά τα έργα που θα διεκδικούνται και θα υλοποιούνται στην Ελλάδα, καθώς στρατηγικός πλέον στόχος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την ΑΚΤΩΡ είναι αποφυγή λαθών του παρελθόντος που την οδήγησε, σύμφωνα με τα στελέχη της, την τελευταία 10ετία να εγγράψει ζημιές συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ, τα οποία επιμερίζονται ως εξής: 200 εκατ. από τα Βαλκάνια και 200 εκατ. ευρώ από τη Μέση Ανατολή.
Αυτά τα έργα "χτυπά" στη Μέση Ανατολή
Μεταξύ άλλων προχωρά στη διεκδίκηση νέας σύμβασης της τάξεως των 3 δισ. δολαρίων, η οποία αφορά στην επέκταση της "Πράσινης Γραμμής" του Μετρό της Ντόχα. Ήδη, ο σχετικός διαγωνισμός "τρέχει", με την ελληνική εταιρεία να "ποντάρει" στο γεγονός ότι παραδίδει αυτήν την περίοδο το έργο της "Χρυσής Γραμμής", επίσης της τάξεως των 2,65 δισ. δολ., ως επικεφαλής με ποσοστό 32% κοινοπραξίας, αποτελούμενης (πέραν της ΑΚΤΩΡ) από τις Larsen & Toubro (Ινδία), Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi (Τουρκία), Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA (Τουρκία) και Al Jaber Engineering LLC (Κατάρ).
Με δεδομένη την αρμονική συνεργασία των εμπλεκόμενων εταιρειών στο έργο της "Χρυσής Γραμμής" αποφασίστηκε η κοινή κάθοδος και στο διαγωνισμό για την επέκταση της "Πράσινης Γραμμής", με το αποτέλεσμα να αναμένεται σε λίγους μήνες.
Εκτός όμως από τα έργα Μετρό, αντικείμενο διεκδίκησης για την ΑΚΤΩΡ, θα αποτελέσει και μια σειρά από νέα έργα (τόσο υποδομές, όσο και συμβάσεις διαχείρισης εγκαταστάσεων, όπως π.χ. κτιρίων μεγάλης κλίμακας), σε Κατάρ και άλλες χώρες της Μ. Ανατολής, συνολικής αξίας της τάξεως των 3 δισ. δολ. Πρόκειται για συμβάσεις που θα ανατεθούν την προσεχή τριετία και τις οποίες η ελληνική εταιρεία θα διεκδικήσει σε συνεργασία με άλλους ομίλους.
Έργο σταθμός στην διαχείριση εγκαταστάσεων
Σύμβαση αξίας της τάξεως των 517 εκατ. ευρώ και διάρκειας 20 ετών, ανέλαβε πρόσφατα η AKTOR Qatar WLL, "βραχίονας" της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, με αντικείμενο την συντήρηση του δικτύου του Μετρό (Doha Metro) και του Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο ομώνυμο Εμιράτο.
Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί κοινοπρακτικό σχήμα με τοπική εταιρεία του Κατάρ και συγκεκριμένα την Como Facilities Management Services, ωστόσο η ΑΚΤΩΡ ηγείται και αυτού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα της διαχείρισης εγκαταστάσεων, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Qatar WLL επιλέχθηκε ανάμεσα σε 41 εταιρείες του κλάδου και έξι εταιρείες λειτουργίας Μετρό, από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκησε πάνω από 2,5 χρόνια.
Το έργο αποτελεί μέρος της συμφωνίας που υπέγραψαν η εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων του Κατάρ, Qatar Rail, με τη γαλλικών συμφερόντων κοινοπραξία RHK Qitarat για έργα συνολικού ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, μετά από διεθνή διαγωνισμό.
Η σύμβαση αφορά στις τρεις γραμμές του Μετρό της Ντόχα: Red Line, Green Line και Gold Line συνολικού μήκους 100 χλμ., με 37 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς που ολοκληρώνονται, αλλά και στις 4 γραμμές Τραμ της πόλης (Red Line, Green Line, Purple Line, Yellow Line) με 45 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς και τρία αμαξοστάσια, συνολικής επιφάνειας 850.000 τ.μ.
Σύμφωνα με τον Πάρι Καλλιτσάντση, επικεφαλής των έργων της ΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή, αποτελεί στρατηγική στόχευση η διεκδίκηση συμβάσεων συντήρησης έργων, τα οποία έχει ήδη κατασκευάσει η ΑΚΤΩΡ, καθώς η δραστηριότητα της διαχείρισης εγκαταστάσεων και έργων, προσφέρει και υψηλότερο περιθώριο κέρδους, συγκριτικά με την κατασκευή, καθώς ανάλογα με την περίπτωση, αυτό μπορεί να διαμορφωθεί μεταξύ 8-9% και μέχρι 11-12%.
Παρελθόν οι αστοχίες
"Αυτή τη στιγμή η εταιρεία έχει εγγράψει όλες τις ζημιές που είχε από τα έργα στο εξωτερικό και έχει οργανωθεί για να μην επαναληφθούν οι αστοχίες του παρελθόντος", δήλωσε ο κ. Εξάρχου και πρόσθεσε ότι "δόθηκε βάρος εκεί που είχε πρόβλημα η εταιρεία, όπως στις σχέσεις της με τους πελάτες της, τις αναθέτουσες αρχές, στο εξωτερικό. Πετύχαμε την επαναφορά της φήμης της". "Το βασικό πρόβλημα ήταν οργανωτικό η κερδοφορία στην Ελλάδα ήταν καλύτερη γιατί η διοίκηση παρακολουθούσε στενά τα έργα, αλλά δεν συνέβαινε π.χ. το ίδιο με τη Ρουμανία", ανέφερε επίσης ο κ. Εξάρχου.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο Πάρις Καλλιτσάντσης επεσήμανε πως "τον τελευταίο ένα χρόνο δεν είμαστε μόνοι μας έχουμε βοήθεια, μας δίνονται κατευθύνσεις και έχουμε στρατηγική. Υπάρχει πραγματική υποστήριξη και έλεγχος από την διοίκηση του ομίλου. Οργανωθήκαμε καλύτερα και διεκδικούμε έργα που πρώτα κοστολογούμε. Δεν επιλέγουμε εδώ μόνοι μας τα έργα στα οποία θα κάνουμε προσφορά. Η κοστολόγηση γίνεται στην Αθήνα".
Έργα στην Ελλάδα
Η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι λόγω των Εθνικών Εκλογών, τουλάχιστον τον επόμενο ένα χρόνο δεν θα προκηρυχθεί κάποιο νέο έργο. Βεβαίως στη χώρα μας το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη διαδικασία για το μετρό της Αθήνας: πρώτη φάση της γραμμής 4, Άλσος Βεϊκου – Γουδί.
Στο πλαίσιο αυτό η Αττικό Μετρό εξετάζει τις τεχνικές προσφορές που έχουν κατατεθεί ενώ έχει ζητήσει από τις συμμετέχουσες εταιρείες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η Άκτωρ, να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι έχουν λάβει μέτρα αυτοκάθαρσης, όπως επιβάλει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις εταιρείες που συμμετείχαν στο αποκαλούμενο καρτέλ των κατασκευών. Σημειώνεται, τέλος, πως προσδοκία ωστόσο υπάρχει για την ανάληψη σημαντικού έργου στη Ρουμανία.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο κ. Εξάρχου, εκτίμησε πως ο διαγωνισμός για το Μετρό της Αθήνας θα προχωρήσει και σημείωσε πως η Αττικό Μετρό ζήτησε από τις κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την επέκταση του Μετρό της Αθήνας να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν την "αυτοκάθαρσή" τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ δήλωσε σχετικά ότι "είμαστε η μόνη εταιρεία που μπορεί να επικαλεστεί πλήρη απεμπλοκή από τα πρόσωπα που εμπλέκονταν. Θεωρώ ότι κανείς άλλος δεν έχει λάβει μέτρα αυτοκάθαρσης όπως η Άκτωρ".
Τέλος ο κ. Εξάρχου, εκτίμησε φέτος είναι πιθανό η ΑΚΤΩΡ να παρουσιάσει κέρδη, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της είναι 1,8 δισ. ευρώ.