Ακριβό «σπορ» το αυτοκίνητο στην Ελλάδα το 2022
«Ίλιγγο» προκαλεί το ποσό των 6,11 δισ. ευρώ το οποίο αναμένεται να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2022.
Δυσβάσταχτο έχει γίνει πλέον το κόστος απόκτησης και συντήρησης ενός οχήματος στην Ελλάδα, αφού σε αντίθεση με την οικονομική κατάσταση των πολιτών, οι κρατικές «απαιτήσεις» συνεχώς αυξάνονται.
Ο προϋπολογισμός του 2022 έκρυβε μια δυσάρεστη έκπληξη για τους Έλληνες ιδιοκτήτες οχημάτων, αφού το κράτος υπολογίζει ότι θα βάλει στα ταμεία του το ποσό των 6,11 δισ. ευρώ, από Τέλη Κυκλοφορίας, Τέλος Ταξινόμησης, καύσιμα, ασφάλιστρα και ΦΠΑ. Τη φετινή χρονιά το αντίστοιχο ποσό ήταν 5,450 δισ. ευρώ, μιλάμε λοιπόν για αύξηση ύψους 12,15%.
«Πρωταθλητής» στα έσοδα είναι ο δυσβάσταχτος ΕΦΚ βενζίνης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση στην Ευρώπη, αφού ανά 1000 λίτρα το ποσό που αντιστοιχεί στον συγκεκριμένο φόρο ξεπερνάει τα 700 ευρώ. Μπροστά από τη χώρα μας βρίσκονται μόνο η Ολλανδία με 813 ευρώ, η Ιταλία με 728 ευρώ, και η Φινλανδία με 724 ευρώ. Στον αντίποδα, η ελάχιστη τιμή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα 359 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
Στον φετινό προϋπολογισμό λοιπόν, προβλέπονται έσοδα από τον ΕΦΚ βενζίνης τα οποία ανέρχονται σε 2,1 δισ. ευρώ, ενώ από τον ΕΦΚ στο diesel κίνησης σε 1,3 δισ. ευρώ. Καταλυτικό ρόλο διαδραματίζει και η άρση των περιοριστικών μέτρων που είχε προκαλέσει ο κορονοϊός, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα αντίστοιχα έσοδα του Προϋπολογισμού του 2019 κυμαίνονταν σε 7,7 δισ. ευρώ.
Με μία πιο προσεκτική ματιά στον Προϋπολογισμό του 2022 θα δούμε ότι προβλέπει έσοδα:
- 374 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ στα οχήματα (κωδικός 1110202). Η κατηγορία αυτή σημειώνει άνοδο 34,53%, από τα έσοδα το 2021 τα οποία έφταναν τα 278 εκατ. ευρώ.
- 10 εκατ. ευρώ από την εφάπαξ εισφορά στα φορτηγά τα οποία μπαίνουν σε κυκλοφορία (Κωδικός 1110317). Κι εδώ καταγράφει άνοδος της τάξης του 25%, αφού το αντίστοιχο ποσό στον Προϋπολογισμό του 2020 ήταν 8 εκατ. ευρώ.
- 292 εκατ. ευρώ από το Τέλος Ταξινόμησης οχημάτων (Κωδικός 11106). Στον Προϋπολογισμό του 2020 τα αντίστοιχα έσοδα ανέρχονταν σε 198 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα την επόμενη χρονιά να καταγράφουν άνοδο 47,47%.
- 2,1 δισ. ευρώ από το φόρο στη βενζίνη (Κωδικός 1110302). Πρόκειται για την πιο σημαντική πηγή εσόδων, η οποία στον Προϋπολογισμό του 2020 είχε υπολογιστεί να προσφέρει 1,9 δισ. ευρώ. Αύξηση στα έσοδα ύψους 12,47%.
- Από τον ΕΦΚ δεν γλυτώνουν ούτε τα diesel οχήματα, με τα έσοδα να υπολογίζονται αυξημένα κατά 6,2% στο 1,38 δισ. ευρώ έναντι 1,3 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2020. (Κωδικός 1110303),
- Αυξημένα έσοδα αναμένονται και από το Ειδικό Τέλος διενέργειας Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων, με το σχετικό ποσό να υπολογίζεται σε 17 εκατ. ευρώ έναντι 16 εκατ. ευρώ. (Κωδικός 1140103)
- Οριακή θα είναι η άνοδος στα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας, αφού ο προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα 1,227 δισ. ευρώ έναντι 1,214 δισ. ευρώ το 2021. (Κωδικός 1190101).
- Αυξημένα κατά 8,25% αναμένονται τα έσοδα από τον Φόρο Ασφαλίστρων με το ποσό να φτάνει τα 485 εκατ. ευρώ έναντι 448 εκατ. ευρώ στον προηγούμενο προϋπολογισμό. (Κωδικός 1110820).
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Προϋπολογισμός του 2022 περιλαμβάνει και δύο νέες επιβαρύνσεις, Η πρώτη είναι το Πράσινο Τέλος στο diesel κίνησης, με το κράτος να προσδοκά έσοδα 103 εκατ. ευρώ και η δεύτερη το Έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος Οχημάτων με τα συγκεκριμένα κρατικά έσοδα να φτάνουν τα 3 εκατ. ευρώ.
Στον αντίποδα, σημαντική αναμένεται η πτώση στα έσοδα που προέρχονται από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης καθώς στον Προϋπολογισμό του 2022 έχει υπολογιστεί ότι θα εισπραχθεί ένα ποσό κοντά στα 34 εκατ. ευρώ έναντι 51 εκατ. ευρώ που ανέγραφε ο Προϋπολογισμός του 2021. Η πτώση δηλαδή θα φτάσει στο 33,33%. (Κωδικός 1190189).
Επίσης, πτώση λίγο κάτω από το 10% αναμένεται στα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τις Ιατρικές Εξετάσεις Οδηγών καθώς ο Προϋπολογισμός του 2022 προβλέπει ότι θα εξασφαλιστούν για τα κρατικά ταμεία 48 εκατ. ευρώ έναντι 53 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο περσινός προϋπολογισμός. (Κωδικός 1190301).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στα ίδια, πολύ χαμηλά, επίπεδα θα παραμείνουν τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από εκποίηση κατασχεμένων οχημάτων με το ποσό να υπολογίζεται στο -σχεδόν αμελητέο- 1 εκατ. ευρώ. (Κωδικός 1490901)
Σε κάθε περίπτωση, είναι φανερό ότι το κράτος υπολογίζει ότι θα εισπράξει ένα πολύ σημαντικό ποσό από τους ιδιοκτήτες οχημάτων, ποντάροντας και στην άρση των περιορισμών κυκλοφορίας.
Είναι όμως απαραίτητο να υπογραμμιστεί ότι ορισμένες επιβαρύνσεις, όπως ο ΕΦΚ στα καύσιμα, προκαλεί τις αντοχές της κοινωνίας. Δεν είναι πολύ μακριά το 2006, όταν ένα λίτρο βενζίνης κόστιζε μέχρι και 0,79 ευρώ, ενώ τώρα, σε ορισμένα πρατήρια, πωλείται με 1,79 ευρώ ή και παραπάνω. Κι όλα αυτά ενώ το ίδιο διάστημα τα εισοδήματα των πολιτών συρρικνώθηκαν από αισθητά, μέχρι δραματικά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων που εφαρμόστηκαν.