Ποια brand κυριάρχησαν στην παγκόσμια αγορά το 2020

To 2020 επηρέασε αρνητικά το παγκόσμιο επιχειρείν ωστόσο η βιομηχανία της τεχνολογίας διατήρησε τα πρωτεία της για ακόμη μια χρονιά

H δημιουργία αξίας εμπορικού σήματος (brand value) αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για μια επιχείρηση. Το brand value συνιστά επί της ουσίας την αξία μιας εταιρείας και των προϊόντων της στα μάτια των καταναλωτών. Δεν είναι όμως αυτονόητο ότι μια μεγάλη εταιρεία έχει πάντα ισχυρό brand value. Το 2020 ήταν ομολογουμένως καταστροφικό για το brand value πολλών επιχειρήσεων. Παρ’ όλα αυτά κάποιες εταιρείες κατόρθωσαν να συγκρατήσουν ή ακόμα και να αυξήσουν την αξία του εμπορικού τους σήματος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης του Visual Capitalist για την περσινή χρονιά, οι 10 εταιρείες παγκοσμίως με το μεγαλύτερο σε αξία brand είναι οι ακόλουθες:

Disney (41 δισ. δολάρια)

Η αμερικανική εταιρεία με έδρα το Burbank της Καλιφόρνια σημείωσε πτώση 8% στην εμπορική της αξία το 2020 με κεφαλαιοποίηση 358,53 δισ. δολαρίων. Η Disney αναδείχθηκε επιχειρηματικά προσφέροντας μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Εκτός όμως από τα γνωστά κινηματογραφικά studio, η εταιρεία δραστηριοποιείται έντονα στον κλάδο των πάρκων αναψυχής και των μέσων μαζικής ενημέρωσης ενώ τα τελευταία χρόνια έχει στραφεί και προς το μοντέλο direct-to-customer.

McDonald’s (43 δισ. δολάρια)

Το brand της αλυσίδας γρήγορου φαγητού, με έδρα το Oak Brook του Illinois κατέγραψε πτώση 6% την περσινή χρονιά. Η McDonald’s, δραστηριοποιείται κυρίως στη λειτουργία και το franchising εστιατορίων ενώ το 2020 παρουσίασε κεφαλαιοποίηση 159,01 δισ. δολαρίων. Μέσω ενός ευρέος διεθνούς δικτύου συνεργασίας, η McDonald’s έχει καταστεί ηγέτης στην αγορά της εστίασης με περισσότερα από 37.000 καταστήματα σε 100 χώρες παγκοσμίως.

Mercedes (49 δισ. δολάρια)

Ο κολοσσός του αυτοκινήτου τη χρονιά της πανδημίας παρουσίασε συγκρατημένες απώλειες της τάξης του 3% στην αξία του brand. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που ειδικεύεται στην παραγωγή πολυτελών οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει επεκτείνει τη δράση της και στον τομέα του sponsorship, αναλαμβάνοντας χορηγίες για μεγάλες διοργανώσεις του αθλητισμού (golf και τένις) και της μόδας (New York’s Fashion Week). Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια η Mercedes υλοποιήσει με επιτυχία το σχέδιο επέκτασης στην Ασία, με την Κίνα να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά της γερμανικής εταιρείας παγκοσμίως ξεπερνώντας τις ΗΠΑ.

Toyota (52 δισ. δολάρια)

Η Toyota αποτελεί σταθερά το ισχυρότερο brand της Ιαπωνίας παγκοσμίως. Ο ιαπωνικός όμιλος είναι περισσότερο γνωστός για την παραγωγή αυτοκινήτων και μηχανικών εξαρτημάτων, κατέχοντας περίοπτη θέση στη διεθνή αγορά της αυτοκίνησης. Ωστόσο η Toyota δραστηριοποιείται με επιτυχία και στον κλάδο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, της ρομποτικής και της βιοτεχνολογίας. Το 2020 η αξία του brand της Toyota υποχώρησε κατά 8%, με κεφαλαιοποίηση 173,3 δις. δολαρίων.

Coca-Cola (57 δισ. δολάρια)

Διψήφια πτώση στην αξία του brand κατέγραψε το 2020 η Coca-Cola. Παρά τις ισχυρές απώλειες που έφτασαν το 10%, η αξία του brand της εταιρείας αναψυκτικών και ποτών παραμένει σε υψηλά επίπεδα, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της στην παγκόσμια αγορά. Η Coca-Cola επεκτείνεται με όλο και ταχύτερους ρυθμούς ενώ στον όμιλο της Coca-Cola υπάγονται ορισμένες από τις αναγνωρίσιμες μάρκες αναψυκτικών όπως η Diet Coke, η Fanta, η Sprite, η Minute Maid και πολλές άλλες. Την περσινή χρονιά η κεφαλαιοποίηση της Coca-Cola έφτασε τα 218,15 δισ. δολάρια.

Samsung (62 δισ. δολάρια)

Η Samsung είναι η μοναδική μη αμερικανική εταιρεία στο τοπ 5 με τα ισχυρότερα brand παγκοσμίως. Η αξία του brand της νοτιοκορεατικής εταιρείας τεχνολογίας υποχώρησε μόλις 2% παρά τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Με ισχυρή παρουσία διεθνώς στον κλάδο των προϊόντων τεχνολογίας, η κεφαλαιοποίηση της Samsung έφτασε το 2020 τα 278,2 δισ. δολάρια.

Google (165 δισ. δολάρια)

Η αξία του brand του αμερικανικού γίγαντα της τεχνολογίας σημείωσε οριακή πτώση 1% το 2020. Καθώς όμως η δράση της εταιρείας επεκτείνεται συνεχώς σε νέους τομείς, τα επίπεδα κεφαλαιοποίησης παραμένουν σε σταθερά ανοδική τροχιά τα τελευταία χρόνια ξεπερνώντας τα 1,4 τρισ. δολάρια. Η Google πέρα από την πασίγνωστη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης δραστηριοποιείται στους κλάδους των λειτουργικών συστημάτων, της διαφήμισης, και των προϊόντων hardware.

Microsoft (166 δισ. δολάρια)

Παρά το γεγονός πως τη χρονιά της πανδημίας, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων κατέγραψαν μειωμένο brand value, η Microsoft κατόρθωσε όχι μόνο να περιορίσει τυχόν απώλειες αλλά και να αυξήσει σημαντικά την αξία του εμπορικού της σήματος. Οι επιδόσεις της αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας με έδρα το Redmond της Ουάσιγκτον, οδήγησαν την αξία του brand σε άνοδο άνω του 50% το 2020, ενώ οι λύσεις που έχει αναπτύξει η Microsoft σε λογισμικά, υπηρεσίες, συσκευές και ψηφιακές λύσεις έχουν εκτοξεύσει την κεφαλαιοποίηση στα 1,7 τρισ. δολάρια.

Amazon (201 δισ. δολάρια)

Οι επιπτώσεις της πανδημίας και τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των καταναλωτών οδήγησαν σε άνθηση τις επιχειρήσεις που ειδικεύονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Φυσικά, η Amazon, ο πρωταθλητής στο χώρο του e-commerce δε θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Το brand της εταιρείας ενισχύθηκε κατά 60% τη χρονιά της πανδημίας, ισχυροποιώντας τη θέση της Amazon μεταξύ των κορυφαίων επιχειρήσεων παγκοσμίως. Η στροφή δε της εταιρείας σε ψηφιακές λύσεις και υπηρεσίες streaming αποδεικνύεται επιτυχημένη με την κεφαλαιοποίηση της Amazon να ξεπερνά τα 1,6 τρισ. δολάρια.

Apple (323 δισ. δολάρια)

Η κορυφή στη λίστα με τα ισχυρότερα brand παγκοσμίως δε θα μπορούσε να ανήκει σε άλλον πέρα από την Apple. Χωρίς αμφιβολία, αν κάποια εταιρεία είναι γνωστή κυριολεκτικά σε όλο τον κόσμο αυτή είναι η εταιρεία τεχνολογίας με έδρα τo Cupertino της Καλιφόρνια. Η Apple για άλλη μια χρονιά ενίσχυσε το brand name της με την αξία του να υπολογίζεται σε 323 δισ. δολάρια αυξημένη κατά 38% σε σχέση με το 2019. Ο αμερικανικός κολοσσός σχεδιάζει και αναπτύσσει μια ολοένα και αυξανόμενη γκάμα προϊόντων τεχνολογίας όπως smartphone, υπολογιστές, tablet, wearables και αξεσουάρ, ενώ μεγάλη επιτυχία σημειώνουν και οι ψηφιακές υπηρεσίες της Apple όπως το iTunes και το Apple Music. Η άνευ προηγουμένου επιτυχία της Apple οφείλεται όμως στο iPhone που αυτή τη στιγμή αποτελεί το πιο αναγνωρίσιμο προϊόν στον πλανήτη.

Με πληροφορίες από entrepreneur.com

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ