Η ψηφιακή κουλτούρα “πέρασε και δεν άγγιξε” την Ελλάδα

Σε μια εποχή που η παγκόσμια κοινωνία ζει και κινείται online, η χώρα μας μένει σταθερά πίσω στις ψηφιακές εξελίξεις, μη έχοντας καταφέρει ως τώρα να συμμετάσχει στο “ψηφιακό πάρτι” και να αναπτύξει εταιρικές κουλτούρες που να συμβαδίζουν με της τάσεις της σύγχρονης κοινωνίας. 

Σίγουρα η μακροχρόνια κρίση μπορεί να αποτελεί μια πρώτης τάξης δικαιολογία, όμως παραμένει δικαιολογία γιατί ο ψηφιακός μετασχηματισμός προϋποθέτει πρώτα απ’ όλα αλλαγή κουλτούρας και θέληση για αλλαγή, και όχι κεφάλαια. 

Εμπόδια ψηφιακού μετασχηματισμού

Τα 4 κυριότερα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην υλοποίηση πρωτοβουλιών / έργων / επενδύσεων ψηφιακού μετασχηματισμού είναι:

1. Έλλειψη κατάλληλης κουλτούρας και αντίσταση στην αλλαγή | 21,3%
2. Καθόλου ή περιορισμένη υποστήριξη / κίνητρα από την πολιτεία | 12,7%
3. Περιορισμοί στις υφιστάμενες υποδομές τεχνολογίας | 12,5%
4. Έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων / τεχνογνωσίας | 12,0%

Το ενθαρρυντικό στην εικόνα των ελληνικών επιχειρήσεων είναι ότι πάνω από έξι στις δέκα (64,2%) πιστεύει πως το ανθρώπινο δυναμικό διαθέτει ταλέντο / εργαζόμενους με δεξιότητες που απαιτούνται για την αξιοποίηση των ευκαιριών που δίνουν οι ψηφιακές τεχνολογίες και λύσεις.

Το ίδιο συμβαίνει και από την μεριά των εργαζομένων, καθώς το 78,8% θεωρεί ότι η επιχείρησή τους
διαθέτει την απαραίτητη τεχνολογική υποδομή για την υποστήριξη της ψηφιακής στρατηγικής και του
ψηφιακού μετασχηματισμού της εταιρείας τους. Επίσης, το 55,9% των επιχειρήσεων είναι συνδεδεμένη είτε με ευρυζωνική σύνδεση άνω των 200 Mbps, είτε με μισθωμένη γραμμή, ενώ 50,9% απάντησε ότι η επιχείρησή τους σκοπεύει να αναβαθμίσει τη σταθερή ευρυζωνική σύνδεσή της στο διαδίκτυο, εντός των επομένων 24 μηνών.

Τα ηλεκτρονικά κανάλια δεν λειτουργούν

Παρά την σχετικά καλή εικόνα των επιχειρήσεων αλλά και των ικανοτήτων των εργαζομένων σε αυτές, η απόδοση τους κινείται κάτω από το μέτριο σε ότι έχει να κάνει με την ηλεκτρονική τους εικόνα. Τα ψηφιακά κανάλια και το marketing “νοσεί βαθιά”, καθώς πάνω από μια στις δύο (51,9%) επιχειρήσεις επιτυγχάνουν μηδενικά ή πολύ χαμηλά έσοδα από ψηφιακά κανάλια ή/και προϊόντα. 

Επίσης, το 38,1% των επιχειρήσεων, παρά την θεωρητική πρόθεση να μπουν στο δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού, στην ουσία δεν έχουν κάνει κάτι γι’ αυτό καθώς δρομολογούν κάτω του 5% του τζίρου τους στην διαφημιστική δαπάνη σε ψηφιακά μέσα και κανάλια. Ταυτόχρονα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι πιο πολλές επιχειρήσεις εξαντλούν την ψηφιακή τους ταυτότητα σε ένα τυπικό site ή σε μια σελίδα σε κοινωνικά δίκτυα, απλά και μόνο για να λένε ότι την έχουν, καθώς το 34,8% από αυτές πραγματοποιεί ελάχιστο μέρος της αλληλεπίδρασης της με πελάτες μέσω ψηφιακών μέσων. 

Αξίζει να σημειωθεί πως ικανοποιητική προσέγγιση των πελατών μέσω ψηφιακών μέσων, δηλαδή ποσοστό απόκρισης άνω του 50% έχει μόλις το 19,5%. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ