Λιγότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις είναι έτοιμες για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Παρά το γεγονός ότι ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον των επιχειρήσεων παγκοσμίως, στην Ελλάδα τα πράγματα ε΄χουν μείνει πίσω. 

Η δεκαετής κρίση που πραγματικά “σκότωσε” την οικονομία και το επιχειρείν είναι καλή μεν, δικαιολογία όμως. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά πρώτα απ’ όλα αλλαγή κουλτούρας, εταιρικής διακυβέρνησης και θέλησης και αυτά δεν χρειάζονται κεφάλαια. 

Ψηφιακός Μετασχηματισμός σημαίνει αντίληψη των νέων τεχνολογιών και συνεργασίες που θα ωθήσουν την επιχείρηση στο επόμενο στάδιο και η κρίση στην χώρα μας αποτέλεσε μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για τις εγχώριες επιχειρήσεις να ανοίξουν την πόρτα στις νεοφυείς επιχειρήσεις της χώρας, οι οποίες εξερευνούν αυτές τις ευκαιρίες και θα μπορούσαν να συνεργαστούν με τις υπάρχουσες “παλιές” επιχειρήσεις, χωρίς ιδιαίτερο κόστος. 

Όπως αποκαλύπτει η έρευνα του ΣΕΒ με την Deloitte, μόλις το 48,3% των στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι η επιχείρησή τους έχει ξεκάθαρα ορισμένη και κατάλληλα τεκμηριωμένη και  καταγεγραμμένη ψηφιακή στρατηγική αν και το 90,8% θεωρεί το Ψηφιακό Μετασχηματισμό ως  στρατηγικής σημασίας προτεραιότητα και βασικό θέμα στην ατζέντα της Διοίκησης της επιχείρησης. Από αυτό το ποσοστό, μόλις το 23,5% χρησιμοποιεί ένα σαφές σύνολο μετρήσεων για την παρακολούθηση της επιτυχίας και της απόδοσης των επενδύσεων σε ψηφιακές τεχνολογίες / λύσεις. 

Το ενθαρρυντικό είναι πως μία στις δύο επιχειρήσεις (50%) απάντησε πως στην επιχείρησή τους υπάρχει τουλάχιστον ένας ρόλος, σε διευθυντικό επίπεδο, που είναι υπεύθυνος για το ψηφιακό μετασχηματισμό, όμως προβληματισμό δημιουργεί ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός στις ελληνικές επιχειρήσεις αφορά κυρίως θέματα που μπορούν να θεωρηθούν απλά βασικές προϋποθέσεις στη νέα ψηφιακή εποχή…
1. Αυτοματοποίηση / ψηφιοποίηση back office λειτουργιών | 17,2%
2. Αναβάθμιση πληροφοριακών συστημάτων (π.χ. ERP) | 16,5%
3. Συστήματα βελτιστοποίησης της ανάλυσης πληροφοριών (data analytics) | 15,8%
4. Συστήματα βελτιστοποίησης της επικοινωνίας με τους πελάτες και της εμπειρίας των πελατών | 15,1%

Για ποιο λόγο οι ελληνικές επιχειρήσεις προχωράνε στον ψηφιακό μετασχηματισμό

Βασικό συστατικό της μέχρι στιγμής αποτυχίας ένταξης της κουλτούρας του ψηφιακού μετασχηματισμού στο ελληνικό επιχειρείν, είναι η άγνοια των λόγων για τους οποίους θα πρέπει οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε αυτή την κατεύθυνση. Οι λόγοι που οι εγχώριες επιχειρήσεις επιδιώκουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, είναι:

1. Βελτίωση λειτουργικής αποδοτικότητας και μείωση κόστους | 23,6%
2. Βελτίωση της εμπειρίας / αφοσίωσης / ικανοποίησης των πελατών | 17,2%
3. Αξιοποίηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων ή / και πηγών εσόδων | 11,1%
4. Ενίσχυση της γνώσης / αντίληψης μέσω λύσεων analytics | 10,1%
5. Σύνδεση με πελάτες / συνεργάτες / προμηθευτές | 9,5%

Δυστυχώς, μόλις το 7,3% θεωρεί ότι στόχος είναι ο θεμελιώδης μετασχηματισμός της επιχείρησής τους.

Επενδύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού

Όπως είναι φυσιολογικό, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν επενδύσει περισσότερο σε νέες/ψηφιακές  τεχνολογίες και λύσεις τα 3 τελευταία χρόνια. 

Προβληματίζει όμως ότι το 53,5% από επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κάτω των 30 εκατ. ευρώ απάντησαν  πως οι επιχειρήσεις τους είτε δεν επένδυσαν καθόλου την τελευταία 3ετία σε ψηφιακές λύσεις, είτε επένδυσαν κάτω των 100 χιλ. ευρώ. Σημαντικό είναι πάντως ότι 86,0% εκτιμά πως τα επόμενα 3 χρόνια οι επιχειρήσεις τους θα αυξήσουν τις επενδύσεις τους σε νέες/ψηφιακές τεχνολογίες και λύσεις.

Το 73,4% απαντά ότι κατά μέσο όρο, οι πρωτοβουλίες / έργα / επενδύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού  στην επιχείρησή τους βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης (49,1%) ή έχουν ήδη εφαρμοστεί σε μεγάλη κλίμακα (24.3%). Ενώ 69,5% απαντά ότι επιχείρησή τους έχει ήδη λάβει (29,1%) τη μεγαλύτερη δυνατή αξία από τις πρωτοβουλίες / έργα / επενδύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού που υλοποιεί ή πρόκειται να τη λάβει στα επόμενα 1-2 χρόνια (40,4%).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ