Δ. Στεριώτης: «Η στρατηγική μας είναι να δούμε πού υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης και να προβούμε στην αντίστοιχη επιχειρηματική κίνηση»

Ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Seagull, Διονύσης Στεριώτης, μιλάει αποκλειστικά για την ραγδαία ανάπτυξη της εταιρείας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τις στρατηγικές συνεργασίες με πολυεθνικές και αποκαλύπτει τα σχέδια του για το μέλλον.

H εταιρεία Seagull ιδρύθηκε το 2006 ως ένα µικρό ναυτιλιακό γραφείο στον Πειραιά και παρά την οικονομική και δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα μετά το 2010, εξελίχθηκε τα τελευταία 15 χρόνια ιλιγγιώδεις ρυθμούς ανάπτυξης αρχικά σε μία διεθνή εταιρεία μεταφορών με έδρα την Ζυρίχη της Ελβετίας και στην συνέχεια σε έναν όμιλο αεροπορικών, ναυτιλιακών, οδικών και ειδικών μεταφορών, αποθηκεύσεων και διανομών. Μάλιστα, το 2010 βραβεύεται από την ICAP ως μία από τις ισχυρότερες εταιρείες στην Ελλάδα.

Σήμερα η Seagull έχει παρουσία σε 8 χώρες, θεωρείται ένας από τους 100 ισχυρότερους ομίλους στον κλάδο των Διεθνών Μεταφορών παγκοσμίως και στην Ελλάδα είναι πρωτοπόρος και «τεχνολογικά πιο εξελιγμένος» όμιλος στις υπηρεσίες µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, logistics και υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce).

Ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Seagull, Διονύσης Στεριώτης μιλάει αποκλειστικά στο emeaGr για τα επιτεύγματα μιας πολυετούς επιχειρηματικής προσπάθειας και την μετάβαση στη νέα εποχή της τεχνολογίας, της καινοτομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

emeaGr: κ.Στεριώτη, η πρώτη ερώτηση είναι απλή και ταυτόχρονα δύσκολη. Πως καταφέρατε να δημιουργήσετε έναν διεθνή όμιλο με ελάχιστο κεφάλαιο, μια μικρή ομάδα (τριμελή) συνεργατών και με τα γνωστά γραφειοκρατικά ζητήματα της ελληνικής επιχειρηματικότητας;

Διονύσης Στεριώτης: Πολλές φορές αποτέλεσε εμπόδιο. Παράλληλα ομως, και μετά από ένα σημείο, μας βοήθησε να οργανωθούμε και μάθαμε να πορευόμαστε μαζί της. Και πρέπει γιατί αν αναφέρεστε στο δημόσιο να πω ότι και εκεί υπάρχουν στελέχη που αναγνώρισαν την προσπάθειά μας και βοήθησαν σιγά σιγά να εξελιχθούμε με τη γνώση που μας προσέφεραν.

emeaGr: Ποιές ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε στην προσπάθεια για την ανάπτυξη της εταιρείας στην Ελλάδα;

Διονύσης Στεριώτης: Θα έλεγα ήταν η μόνιμη κρίση με κεφαλαία γράμματα, η συνεχόμενη κρίση. Γιατί από την ίδρυση της εταιρείας το 2006 μέχρι σήμερα, φέτος μάλιστα έχουμε επέτειο 15 ετών, είχαμε αν θυμάστε απεργίες στα λιμάνια, αμέτρητες εκλογικές περιόδους, την οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008, τις επισφάλειες στην αγορά, τη βαθιά ύφεση του 11, τα capital controls, το πιθανό Grexit, το Brexit που ήρθε πριν το Grexit γιατί έχουμε γραφεία και στην Αγγλία, και τέλος την πανδημία του κορωνοϊού η οποία κράτησε πολύ περισσότερο απ’ ότι περιμέναμε.

Οπότε ήταν μια συνεχής πρόκληση, η μία μετά την άλλη, η οποία μας έκανε να είμαστε συνεχώς άγρυπνοι, άρα κουρασμένοι, και να είμαστε προετοιμασμένοι για το τι άλλο έπεται να συναντήσουμε στην επιχειρηματική μας πορεία. Φανταστείτε δηλαδή να διανύσουμε μια περίοδο τριετούς γαλήνης και ανάπτυξης..... Όπως ήμασταν τα χρόνια προ του 2004....

emeaGr: Η εξέλιξη της εταιρείας σας αποτελεί case study και αντικείμενο μελέτης σε ελληνικά πανεπιστήμια (τουλάχιστον το Πανεπιστήμιο Πειραιά).Πως νιώθετε γι' αυτό;

Διονύσης Στεριώτης: Μετά από ότι σας περιέγραψα για τη συνεχόμενη κρίση, φαντάζομαι ότι καταλαβαίνω το γιατί, νιώθω μεγάλη περηφάνια, αλλά και ευθύνη. Καθότι πρέπει, ειδικά αν είμαστε αντικείμενο μελέτης στα Πανεπιστήμια να συνεχίσουμε την ανοδική μας πορεία και να δημιουργήσουμε και άλλες θέσεις εργασίας για την νεότερη γενιά. Γιατί εκείνοι θα πάρουν τα ηνία κάποια μέρα.

emeaGr: Μέσα στην κρίση είχατε πολύ δυναμική ως επιθετική στρατηγική. Για παράδειγμα αποκτήσατε νέες εγκαταστάσεις Logistics στη Μαγούλα αυξάνοντας τα κέντρα διανομής (Ασπρόπυργο, Μαγούλα, Θεσσαλονίκη). Και το 2014 είχατε καταταχθεί στην πεντάδα (Τοπ5) των μεγαλύτερων ελληνικών διαμεταφορικών εταιρειών. Σε αντίθεση με την τάση συρρίκνωσης που ακολούθησαν οι περισσότερες επιχειρήσεις, εσείς πήγατε κόντρα στο...ρεύμα της εποχής και δικαιωθήκατε. Ήταν υπολογισμένο ρίσκο ή αποτελεί μέρος της επιχειρηματικής σας φιλοσοφίας;

Διονύσης Στεριώτης: Πάντα υπολογίζω το ρίσκο όμως κανείς πρέπει να βλέπει και τις ευκαιρίες. Τώρα αν είσαι τυχερός, γιατί το να αρπάξεις μια ευκαιρία και να την κάνεις αποτέλεσμα δεν είναι πάντα εφικτό, μπορεί να λείπουν οι πόροι, μπορεί το timing να μην είναι σωστό, αλλά αν καταφέρεις και την ευκαιρία την κάνεις αποτέλεσμα βγαίνεις κερδισμένος. Όμως θα τονίσω ξανά ότι δουλέψαμε όλοι μαζί πολύ σκληρά, ώρες ατελείωτες, σαββατοκύριακα, στερηθήκαμε πολλά για να φτάσουμε ως εδώ. Και μην νομίζετε ότι έχουμε πάντα κάνει τις σωστές επιλογές, ένας επιχειρηματίας θα πάρει και λάθος αποφάσεις, θα πάρει και λάθος επιλογές. Λένε ότι σοφός επιχειρηματικά γίνεται αυτός ο οποίος θα κάνει τα περισσότερα λάθη σε ένα συγκεκριμένο τομέα, σε ένα συγκεκριμένο χώρο, και προφανώς θα μάθει από αυτά.

emeaGr: Σε ποιούς τομείς δραστηριοποιήστε σήμερα ως διεθνής όμιλος; Και σε ποιούς θεωρείται ότι έχετε μεγάλη εξειδίκευση;

Διονύσης Στεριώτης: Κοιτάξτε αναμφισβήτητα...με τη μεταφορά, και την εφοδιαστική αλυσίδα, τα λεγόμενα logistics. Το μόνο που δεν μεταφέρουμε ακόμα είναι επιβάτες, με την έννοια του ναύλου, οπότε κάνουμε διεθνείς θαλάσσιες και οδικές μεταφορές, αεροπορικές μεταφορές, διαχειριζόμαστε ειδικά φορτία, φορτία χύδην. Κάνουμε chartering, έχουμε δεξαμενές για liquid φορτία και special equipment, και οποιαδήποτε υπηρεσία σχετίζεται με την εφοδιαστική αλυσίδα, και παραπλήσιες υπηρεσίες στη μεταφορά. Άρα καλύπτουμε όλη την γκάμα των υπηρεσιών, και θα έλεγα ότι εξειδικευόμαστε εξίσου καλά σε όλους τους τομείς.

emeaGr:Με βάση τα σημερινά δεδομένα, το κλάδος των logistics θα έχει τεράστια ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα λόγω της απογείωσης των online συναλλαγών και του e-commerce στην χώρα μας, ως συνέπεια των νέων καταναλωτικών τάσεων που διαμόρφωσε η πανδημία;

Διονύσης Στεριώτης: Σίγουρα η online συναλλαγή, το e-commerce ήρθε στη ζωή μας πολύ πιο βίαια από ότι θα γινόταν υπό κανονικές συνθήκες. Υπάρχει σαφέστατα μεγαλύτερη ευκολία για τις νέες γενιές. Οι πιο ηλικιωμένοι αναγκάστηκαν, και παρόλο που ο Έλληνας γενικά, έχει φοβία με την τραπεζική συναλλαγή, την διαδικτυακή τραπεζική συναλλαγή ή μέσω της κινητής τηλεφωνίας. Αναγκάστηκε να προσαρμοστεί,. σίγουρα ένα ποσοστό των online συναλλαγών θα μείνει, όμως θέλω να σας πω ότι στον Έλληνα καταναλωτή αρέσει και η βόλτα.

Μην ξεχνάτε ότι μία επίσκεψη στα μαγαζιά, ή σε εμπορικό κέντρο είναι και διασκέδαση και το online shopping είναι απρόσωπο, αισιόδοξα οικονομικό αλλά απρόσωπο. Φαντάζεστε πότε ένα Ελληνικό καλοκαίρι σε Ελληνικά νησιά με online shopping; Δεν είναι κάτι που θα γίνει ποτέ. Άρα ναι, θα μείνει αλλά νομίζω ότι κάποια στιγμή θα ισορροπήσει και από κει και πέρα θα επηρεάσει τα logistics περισσότερο εάν καταφέρουμε στην Ελλάδα και εξελιχθούμε σε έναν κόμβο και για τις γειτονικές χώρες και όχι μόνο για την Ελληνική επικράτεια.

emeaGr:Τον περασμένο Νοέμβριο έγινε γνωστή η συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την Sunlight, μέλος του ομίλου Olympia και την αμερικανική κατασκευάστρια ανυψωτικών μηχανημάτων Crown. Πόσο δύσκολη ήταν η επίτευξη αυτής της συνεργασίας;

Διονύσης Στεριώτης: Όσον αφορά την Sunlight και την αμερικανική Crown ήταν μία συμφωνία η οποία έγινε γιατί υπήρχε το έδαφος από όλες τις πλευρές. Εμείς πρέπει να βελτιώνουμε μόνιμα τον εξοπλισμό μας και τις υποδομές μας για να δίνουμε και ταχύτητα στις υπηρεσίες μας αλλά θέλαμε και ομοιογένεια. Όπως είπατε πολύ σωστά, είχαμε απορροφήσει σε 18 μήνες μέσα, τρεις εταιρείες άρα έπρεπε να δώσουμε μια ομοιογένεια στον εξοπλισμό και να μειώσουμε τις λειτουργικές δαπάνες. Με την Sunlight έχουμε εξαιρετική συνεργασία και ευχαριστώ και την διοίκηση του ομίλου για την υποστήριξη της και εύχομαι να την επεκτείνουμε και σε άλλους τομείς. Όσον αφορά την Delta 4 ήταν καθαρά κίνηση στρατηγικής.

Πιστεύω ότι παρότι η Θεσσαλονίκη είχε χάσει την επιχειρηματική της αίγλη που είχε πριν κάποια χρόνια, πιστεύω πάρα πολύ στους Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες, τους επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδος και αν θυμάστε ως εκπρόσωπος της Dubai Post με ενδιέφερε από το 2007 η ιδιωτικοποίηση του λιμένος. Πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη σαν πύλη προς τα βαλκάνια δεν έχει πει την τελευταία της λέξη παρόλο που τα γειτονικά λιμάνια τρέχουν με μεγαλύτερες ταχύτητες αυτή τη στιγμή. Πιστεύω ότι έχει πάρα πολλά να δώσει. Πρόσφατα υπογράψαμε με τον οργανισμό λιμένος Θεσσαλονίκης χώρο μέσα σε ελεύθερη ζώνη. Έτσι σας δίνω και μια πρώτη είδηση. Είμαστε η πρώτη μεγάλη εταιρεία logistics που μπαίνει στο λιμάνι.

emeaGr: Αυτή η συγκεκριμένη συμφωνία θα ισχύσει άμεσα;

Διονύσης Στεριώτης: Έχει ήδη υπογραφεί.