Γιώργος Προκοπίου: Ο δισεκατομμυριούχος νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Η πορεία του βαθύπλουτου Έλληνα εφοπλιστή, που βρίσκεται στη 13η θέση της λίστας των Lloyd’s και τα άγνωστα μυστικά της ζωής του.
Όπως ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, οριστικός πλειοδότης των δυο διαγωνισμών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά αναδείχθηκαν εταιρείες συμφερόντων του βαθύπλουτου Έλληνα εφοπλιστή, Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος έχει χαράξει μια σημαντική πορεία στο χώρο της ναυτιλίας. Ειδικότερα, ο Γιώργος Προκοπίου είναι ένας από τους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ κατατάσσεται στο top 20 των προσωπικοτήτων με τη μεγαλύτερη επιρροή στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Βρίσκεται στην 13η θέση της λίστας της Lloyd’s List αλλά και ανάμεσα στους τρεις Έλληνες εφοπλιστές με τους μεγαλύτερους στόλους LNG carriers, μαζί με τον όμιλο Αγγελικούση, και τον όμιλο Λιβανού!
Αν και σπούδασε πολιτικός μηχανικός, ξεκίνησε πριν από 49 να σχολείται με την ναυτιλία ως χόμπι από την αγάπη του για την θάλασσα και κατάφεραν τις τελευταίες δεκαετίες να θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές όλων των εποχών και ηγείται των ναυτιλιακών εταιρειών Sea Traders, Dynacom Tankers Management και Dynagas LNG Partners. Σήμερα οι τρεις ναυτιλιακές του εταιρείες, Dynacom-Dynagas-Sea Traders έχουν στόλο με 133 πλοία, όλων των κατηγοριών (δεξαμενόπλοια, bulk carrier, containership, κτλ) και φυσικά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ανάμεσα τους 38 φορτηγά, 66 πλοία μεταφοράς υγρού φορτίου, 15 πλοία LNG (φυσικού αερίου) και 2 τουλάχιστον μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) ενώ αρκετά άλλα πλοία βρίσκονται στην κατοχή του μέσω ειδικών συμφωνιών, όπως αναφέρουν ξένα ναυτιλιακά έντυπα.
Ταυτόχρονα, διαθέτει έντονη παρουσία και στο Χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης, μέσω της Dynagas LNG Partners, η οποία έκλεισε με αύξηση κερδών και πλήρη κάλυψη του στόλου σε ναυλώσεις το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι ενίσχυσε το ναυπηγικό πρόγραμμα σε LNG carriers, ενεργοποιώντας option για δύο ακόμα πλοία, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων, σε νοτιοκορεατικό ναυπηγείο. Από το 2002 έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 100 πλοία σε συνολικά 12 διαφορετικά ναυπηγεία, σε Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα συνολικής αξίας 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στις αρχές του 2011 επισκέφθηκε (μαζί με άλλους έλληνες επιχειρηματίες) ως μέρος ελληνικής αποστολής την Κίνα, μαζί με τον τότε Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννη Διαμαντίδη και ξεκίνησε συμφωνίες τόσο για ναυπήγηση πλοίων (με χρηματοδότηση) όσο και εμπορικές συμφωνίες. Μάλιστα, η Dynagas αναμένει μέσα στους επόμενους μήνες την παράδοση από το κινεζικό ναυπηγείο Hudong-Zhonghua Shipbuilding δύο πλοίων (Transgas Power και Transgas Force), τα οποία μπορούν να λειτουργούν τόσο ως μεταφορείς LNG όσο και ως μονάδες FSRUs. Επί της ουσίας είναι ένας από τους πρωτοπόρους της αγοράς μεταφοράς φυσικού αερίου. Το 2012 "OB RINER" της Dynagas ήταν το πρώτο πλοίο μεταφοράς LNG που διέσχισε το βόρειο πέρασμα -Northern Sea Route στο Βόρειο Πόλο, χωρίς συνοδεία παγοθραυστικού, μειώνοντας τις αποστάσεις και αλλάζοντας τον εμπορικό χάρτη.
Τα πρώτα βήματα στην ναυτιλία και στο... real estate
Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971 μαζί με άλλους δυο φίλους. Ήταν ένα δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Pennsylvania» χωρητικότητας 55.000 τόνων. Αρχικά συμφώνησαν για το 1/3 και συνέχεια απέκτησαν την πλήρη κυριότητα του συγκεκριμένου πλοίου έναντι 10 εκατομμυρίων δολαρίων. Μετά τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία με άλλους συνεργάτες, αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία τη Dynacom, μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη, με χρηματοδότηση από κεφάλαια που διέθεταν από το real estate. Σχεδόν 25 χρόνια αργότερα και δεκάδες συμφωνίες για την απόκτηση πλοίων, το 1996 τα δύο αδέλφια αποφάσισαν να διαχωρίσουν την πορεία τους στην ναυτιλία, με καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια λόγω διαφορετικών στόχων, διατηρώντας όμως ως σήμερα πάρα πολύ καλές σχέσεις .
Παράλληλα, ο Γ. Προκοπίου είναι ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στην Ελλάδα στο real estate. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς ακινήτων, θεωρείται ο Έλληνας ιδιώτης με τη μεγαλύτερη ακίνητη περιουσία, καθώς του ανήκουν περισσότερα από 2.500 ακίνητα στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Γαλλία. Κατέχει επόσημα πανάκριβα ακίνητα στα νότια προάστια, στο κέντρο της Αθήνας, στη Μεσόγειο, τη Νέα Υόρκη και σε όλο τον κόσμο.
Στην Ελλάδα διαθέτει πληθώρα ακριβών ακινήτων (οικόπεδα, ακίνητα, γραφειακούς και επαγγελματικούς χώρους, κατοικίες) και κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, ειδικά από τη Γλυφάδα και μετά, ως το Σούνιο διαθέτει. Πρόσφατα λέγεται πως επικέντρωσε το ενδιαφέρον του και σε ακίνητα του κέντρου της Aθήνας, με σημαντικές υπεραξίες.
Το «Dream»... yacht
Ο εφοπλιστής Γ.Προκοπίου είναι ιδιοκτήτης και του υπερπολυτελούς mega yacht «Dream» των 106 μέτρων, που είναι και το 36ο σε μέγεθος yacht στον κόσμο!
Διαθέτει 6 καταστρώματα, πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων, spa, γυμναστήρια, business και καταδυτικό χώρο (diving centre) αλλά και 22 καμπίνες που μπορούν να φιλοξενήσουν έως 44 άτομα (…υπό κανονικές συνθήκες…) . Το «Dream» ναυπηγήθηκε το 1997 σε τουρκικό ναυπηγείο, αλλά την εσωτερική διακόσμηση είχαν αναλάβει οι διάσημοι σχεδιαστές στον χώρο της ναυπηγικής οι Σιμόνε Κιαρμόλι και Μιγκέλ Κουέδα του Ciarmoli Queda Design Studio, με τις δεκάδες τιμητικές διακρίσεις και την πληθώρα διεθνών βραβείων.
Τα σχέδια τους για το γιώτ του Γιώργου Προκοπίου χαρακτήριστηκαν τότε ως πρότυπα σύγχρονης τέχνης και σχεδιασμού εσωτερικών χώρων ενώ αποτελούν ως σήμερα αντικείμενο μελέτης σε πανεπιστημιακές σχολές στην Ιταλία, την Ισπανία και την Ολλανδία. Θεωρήθηκαν μάλιστα τόσο εξελιγμένα και πρωτοποριακά ώστε το 2020 ο νεαρός και ταλαντούχος σκηνοθέτης Φεντερίκο Φενούτσι δημιούργησεε την ταινία μικρού μήκους με τίτλο «106.5 - ορίζοντας ένα Όνειρο»!
Στο ντοκυμαντέρ το ντουέτο των σχεδιαστών αφηγείται την ιστορία της κατασκευής του «Dream», το οποίο χρειάστηκε 7 χρόνια για να κατασκευαστεί και την ειδική εικονογραφική έρευνα για τον εσωτερικό σχεδιασμό του σκάφους, που χρειάστηκε να πραγματοποίησουν για την ολοκλήρωση των τελικών σχεδίων. Αυτή η έρευνα ξεκινάει από την επίδραση του στοιχείου του «Νερού» στην αρχαία Ελλάδα, εκτείνεται στις ιστορίες του Ιουλίου Βέρν (ενέπνευσε τα υπέροχα ψηφιδωτά που απεικονίζουν θαλάσσια ζώα ) και τις φωτογραφίες από το Παλάτι των Βερσαλλιών. Για την χρωματική παλέτα εξηγούν ότι βασίστηκα στα χρώματα του Αιγαίου πελάγους και αποκαλύπτουν την σχεδιαστική προσέγγιση των Κιαρμόλι και Κουέδα, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα...όνειρο φτιαγμένο από χρώματα και ήχους!
Επίσης, εξηγούν τις επιλογές τους στον ομοιόμορφο συνδυασμό υλικών και αναλογιών, προκειμένου να ανταποκρίνεται στην ανάγκη δημιουργίας ενός «ονειρεμένου πλωτού κάστρου» χωρίς σχεδιαστικούς ή οικονομικούς περιορισμούς, με αποτέλεσμα το κόστος να είναι πολλαπλάσιο από τα αντίστοιχα της ίδιας κατηγορίας.
Τέλος, σε αντίθεση με τα περισσότερα πολυτελή και πανάκριβα γιώτ, το «Dream» διαθέτει συστήματα και χαρακτηριστικά από πολεμικά πλοία. Όπως αποκαλύφθηκε μια δεκαετία μετά την παράδοσή του ζητήθηκε και τοποθετήθηκαν υπερσύγχρονα συστήματα ώστε να μπορεί να ταξιδεύει χωρίς κραδασμούς ακόμη κι όταν υπάρχει θαλασσοταραχή.