Ο άθλος της πληρωμής των ασφαλιστικών εισφορών

60

Ιούλιο του 2021, τον 17ο μήνα από το ξέσπασμα την πανδημίας που άλλαξε τόσο βίαια τις ζωές μας, είχα προγραμματίσει να βγάλω έναν μεγάλο όγκο φορολογικών δηλώσεων για τους πελάτες μου. Ένα καθήκον κάθε άλλο από εύκολο, καθώς εν μέσω πανδημίας το Ελληνικό Κράτος κατάφερε αντί να διευρύνει την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων ώστε να μπορούν όλοι να τις υποβάλλουν χωρίς κόπο και υγειονομικό ρίσκο, να την περιορίσει και μάλιστα σημαντικά, δεδομένου ότι το σύστημα άρχισε να γίνεται στοιχειωδώς λειτουργικό στα μέσα Ιουνίου και ο καταληκτικός μήνας είναι ο Αύγουστος.

Παρόλα αυτά, το κράτος βρίσκει τον τρόπο να κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα.

Αιφνιδιαστικά, μάθαμε στις 12 Ιουλίου, ότι μέχρι τις 16 Ιουλίου θα πρέπει να κάνουμε αιτήσεις επανεξέτασης, για όσες επιχειρήσεις δεν έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή 3 ή 4 ενώ την δικαιούνται.

Στη συνέχεια, αυτή την εβδομάδα πολλοί πολίτες έλαβαν το παρακάτω μήνυμα από τον ΕΦΚΑ:

Σας ενημερώνουμε ότι μέχρι και την 16/07/2021 καταλογίστηκαν σε βάρος σας νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές.

ΠΡΟΣΟΧΗ :
• Σε περίπτωση που διατηρείτε ενεργή ρύθμιση, προκειμένου αυτή να μην οδηγηθεί σε απώλεια και πριν την καταβολή δόσης, επισκεφθείτε τις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Οφειλέτες – Ηλεκτρονική Καρτέλα Οφειλέτη – Πληρωμές Οφειλέτη ή απευθυνθείτε άμεσα στην αρμόδια υπηρεσία Κ.Ε.Α.Ο. ή ταμειακή υπηρεσία Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. προκειμένου να ενημερωθείτε για το ακριβές ποσό που πρέπει να καταβληθεί.
• Στην περίπτωση που δεν έχετε τακτοποιήσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις οφειλές σας, θα πρέπει να προβείτε άμεσα σε εξόφληση ή ρύθμισή τους.

Για να ενημερωθείτε τόσο για τη νέα οφειλή σας όσο και τη συνολική, καθώς και για τις δυνατότητες διακανονισμού που σας παρέχονται, μπορείτε να επισκεφθείτε την εφαρμογή Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Οφειλέτες ή την αρμόδια υπηρεσία Κ.Ε.Α.Ο. ή ταμειακή υπηρεσία Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ.

Μπαίνοντας μέσα στην υπηρεσία του ΕΦΚΑ εμφανίζεται στην οθόνη το μήνυμα:

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Αγαπητέ/η ασφαλισμένε/η,

Σας ενημερώνουμε ότι για ληξιπρόθεσμες οφειλές σας έχουν εκδοθεί Π.Β.Ο και έχουν ήδη βεβαιωθεί στο ΚΕΑΟ.

Στο εξής η εξόφλησή τους θα πραγματοποιείται με κωδικό εντολής πληρωμής (ΕΦΚΑ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΩΝ) που θα σας χορηγηθεί αφού πιστοποιηθείτε εκ νέου στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΚΕΑΟ στον ιστότοπο του ΕΦΚΑ.

Ο κωδικός πληρωμής που χρησιμοποιείτε μέχρι σήμερα πλέον θα εξοφλεί μόνο μη βεβαιωμένες οφειλές ΕΦΚΑ.

Όλα αυτά αφορούν την εκκαθάριση οφειλών ΕΦΚΑ μη μισθωτών του 2019, που προκύπτει από τα εισοδήματα του 2018 και πραγματοποιήθηκε τέλη Οκτωβρίου 2020. Καθώς η πρώτη δόση μεταφέρθηκε για 30 Ιουνίου 2021 και έχουν μεσολαβήσει τόσα πολλά εξαιτίας της πανδημίας, πολλοί ξέχασαν την συγκεκριμένη υποχρέωση, οπότε η πρώτη δόση κατέστη ληξιπρόθεσμη.

Όταν όμως οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις καθίστανται ληξιπρόθεσμες, δεν μπορεί ο ασφαλισμένος απλά να τις πληρώσει με την ανάλογη προσαύξηση ή να τις ρυθμίσει. Οι οφειλές αυτές πάνε στο ΚΕΑΟ, όπου εκεί θα πρέπει ο ασφαλισμένος να δημιουργήσει κωδικούς για να μπορεί να βλέπει και να τακτοποιεί τις οφειλές του.

Αλλά ακόμα και όσοι έχουν ήδη κωδικούς (ξεχωριστούς για κάθε υποταμείο του Ενιαίου (sic) Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης), δεν γνωρίζει με ποιο τρόπο να πληρώσει την οφειλή του, καθώς έχει μόνο έναν κωδικό πληρωμής για όλες τις οφειλές ρυθμισμένες και αρρύθμιστες. Εν προκειμένω ο ασφαλισμένος που έχει ήδη μια ρύθμιση στο ΚΕΑΟ, ενημερώνεται από τον ΕΦΚΑ ότι πρέπει να εγγραφεί εκ νέου στο ΚΕΑΟ.

Εν ολίγοις, κανένας μη ειδικός δεν μπορεί να βγάλει άκρη τι χρωστάει, γιατί το χρωστάει και κυρίως πώς να το πληρώσει. Ένας πελάτης μου επιστήμων με σπουδές σε πολλά πεδία, τόσο πρακτικής όσο και θεωρητικής κατεύθυνσης, θέλησε μόνος του να βγάλει άκρη και δεν κατάλαβε τίποτα. Αλλά ακόμα και όταν του εξηγούσα τι συνέβαινε, δεν καταλάβαινε τίποτα. Τι θα πρέπει να κάνει;

Να ανοίξει νέους κωδικούς στο ΚΕΑΟ; Να πληρώσει απευθείας την νέα οφειλή; Αν ναι πώς την πληρώνει; Πώς θα αναγνωρίσει το σύστημα ότι βάζει τα χρήματα για την ληξιπρόθεσμη οφειλή και όχι για την δόση της ρυθμισμένης; Να περιμένει να κάνει νέα ρύθμιση; Πότε θα έχει αυτή τη δυνατότητα; Και αν δεν βγάλει άκρη μέχρι το τέλος του μήνα και δεν πληρώσει τη ρυθμισμένη οφειλή ή την πληρώσει αλλά το σύστημα την αναγνωρίσει ως καταβολή μέρους της ληξιπρόθεσμης οφειλής, τι θα γίνει; Θα χάσει τη ρύθμιση;

Μισό λεπτό: την προηγούμενη εβδομάδα δεν ανακοίνωσε ο κ Σταϊκούρας ότι φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές που γεννήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας θα ρυθμιστούν σε 36 ή 72 δόσεις; Η εκκαθάριση του 2019 δεν εντάσσεται σε αυτές; Πώς να μην εντάσσεται, αφού βεβαιώθηκαν Οκτώβριο του 2020! Πώς θα μπορέσει ο ασφαλισμένος να ενταχθεί σε αυτή τη ρύθμιση; Θα μπορέσει να περιμένει ή θα γίνει κατάσχεση στους λογαριασμούς του;

Σε ζητήματα αστροφυσικής, πυρηνικής φυσικής και κβαντομηχανικής, είναι θεμιτό να υπάρχουν άνθρωποι μετρημένοι στα δάκτυλα ενός χεριού, που πραγματικά καταλαβαίνουν αυτό το γνωστικό πεδίο. Η διαδικασία πληρωμής ασφαλιστικών οφειλών θα έπρεπε να είναι ευκολότερη. Θα έπρεπε να μην δημιουργεί τόση ανασφάλεια στους ασφαλισμένους.
Θα έπρεπε να μην αναλώνει τόσο κόπο από τους λογιστές και τους δημοσίους υπαλλήλους, μόνο και μόνο για να κατορθώσει ο ασφαλισμένος να πληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Για να λυθεί ένα πρόβλημα πρέπει να πρώτα απ΄όλα να διαπιστωθεί. Εδώ, αντί να αναγνωρίζουμε το προφανές πρόβλημα, βαυκαλιζόμαστε ότι τάχα δημιουργούμε ένα ψηφιακό κράτος φιλικό προς τον πολίτη.

Δεν θέλω να παραγνωρίσω τα βήματα που γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο καλό είναι να θυμόμαστε όλοι, πολίτες και διοίκηση, ότι το κράτος που ζούμε μας αντιμετωπίζει διαχρονικά ως υπηκόους που εξουσιάζει και όχι ως πολίτες που εξυπηρετεί.

Όσο αυτό δεν αλλάζει, κάθε ψηφιακή μεταρρύθμιση θα γίνεται αφορμή ταλαιπωρίας του πολίτη και όχι εξυπηρέτησής του. Ακόμα χειρότερα, κανένας δεν θα τολμήσει να αλλάξει στο παραμικρό διαδικασίες χωρίς κανένα νόημα, που το μόνο που κάνουν είναι ταλαιπωρούν πολίτες και διοίκηση ώστε να εξαντλούμαστε σε ένα φαύλο κύκλο χιλιάδων εργατοωρών αρνητικής παραγωγικότητας για την πραγματική οικονομία.