Paypal: Από το όραμα του Elon Musk στην κορυφή των ηλεκτρονικών πληρωμών
Πως εξελίχθηκε από μια απλή επιχειρηματική ιδέα στον παγκόσμιο ηγέτη του χώρου των ψηφιακών συναλλαγών.
Η γνωστή σε όλο τον κόσμο Paypal, θεωρείται τα τελευταία 15 χρόνια ως πιο διαδεδομένος τρόπος ηλεκτρονικών πληρωμών, μεταφοράς χρημάτων και πραγματοποίησης ηλεκτρονικών συναλλαγών για δισεκατομμύρια ανθρώπους. Είναι όμως ταυτόχρονα και ένας πραγματικός τεχνολογικός και χρηματοοικονομικός κολοσσός που ανήκει στην αμερικανική εταιρεία PayPal Holdings, Inc., η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του NASDAQ της Νέας Υόρκης με ετήσιο τζίρο 21,45 δισ.δολάρια!
Πέρα όμως, από ένα απλό, χρηστικό και υπερσύγχρονο σύστημα πληρωμών, σημαντικά διαδεδομένο ακόμα και στις πιο φτωχές χώρες της Αφρικής και της Ασίας, χαρακτηρίζεται από την ιδιαίτερα... πλούσια ιστορία. Μια εταιρεία που ξεκίνησε από μία απλή ιδέα, εξελίχθηκε σε ένα εντυπωσιακό φουτουριστικό όραμα και σε ένα σπουδαίο επίτευγμα, το οποίο κατάφερε και άλλαξε μέσα σε λίγα χρόνια καταναλωτικές συνήθειες και κοινωνικά δεδομένα δεκαετιών σε όλο τον πλανήτη.
Πώς κατάφερε, λοιπόν, να αναπτυχθεί σε μία από τις καλύτερες και πιο διαδεδομένες πλατφόρμες για ηλεκτρονικές πληρωμές παγκοσμίως; Ας πάρουμε, όμως, την ιστορία από την αρχή...
Ήταν Φεβρουάριος του 1999...
Ήταν τότε που ένας φιλόδοξος νεαρός, με επιχειρηματικά όνειρα και στόχους κατάφερε να πουλήσει στην εταιρία «Compaq» για 307 εκατομμύρια δολάρια την startup επιχείρηση του «Zip2», η οποία παρείχε υπηρεσίες καταλογογράφησης και εύρεσης εμπορικών επιχειρήσεων. Ο νεαρός αυτός, δεν ήταν άλλος παρά ο Elon Musk.
Βέβαια, ο γνωστός αυτός επιχειρηματίας, δεν σταμάτησε εκεί. Και πως θα μπορούσε να το κάνει άλλωστε; Συγκεκριμένα, μόλις έναν μήνα μετά ο ευφυής νεαρός «έβαλε στο μάτι» την «X.com». Επρόκειτο για την πρώτη ηλεκτρονική τράπεζα που υπήρχε τότε. Βέβαια, εκείνη την εποχή υπήρχε άλλη μία εταιρία που παρείχε παρόμοιες υπηρεσίες με την «X.com» , με την επωνυμία «Cofinity».
Το 2000, λόγω της έντονης ανταγωνιστικής διάθεσης που επικρατούσε ανάμεσα στις δύο εταιρίες, η «Cofinity» οδηγήθηκε στη δημιουργία του πασίγνωστου, πλέον, brand, Paypal. Βέβαια, ο ανταγωνισμός και η μεταξύ τους διαμάχη δεν έληξε εκεί. Μάλιστα, η ανταγωνιστική τους διάθεση, οδήγησε τις δύο εταιρίες να ενωθούν, με στόχο να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη δυναμική τους και να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικές.
Το νέο τους επιχειρηματικό εγχείρημα διατήρησε την επωνυμία «X.com», όπως και το brand Paypal. Έπειτα τα πράγματα δεν κύλισαν ακριβώς όπως τα φαντάστηκαν οι δύο μεγάλες εταιρίες. Παρουσιάστηκαν πολλά και σημαντικά γραφειοκρατικά προβλήματα με την «X.com». Τα προβλήματα αυτά αποδείχθηκαν χρονοβόρα και αρκετά περίπλοκα. Ωστόσο, παρά τις μεγάλες αλλαγές που δημιουργήθηκαν η PayPal κατάφερε να προσαρμοστεί στις καταστάσεις και τον Ιούνιο του 2001 μετονομάστηκε από «X.com» σε PayPal.
Η είσοδος στο χρηματιστήριο και η εξαγορά από το eBay
Το 2002 η Paypal εισήλθε στο χρηματιστήριο και κατάφερε να σηκώσει 63 εκατ. δολάρια. Ταυτόχρονα, ακριβώς το ίδιο διάστημα, το 70% των συναλλαγών στο eBay γινόταν μέσω PayPal. Η διάσταση που πήρε η startup ήταν τεράστια και με τρομερή απήχηση.
Το αποκορύφωμα της εταιρίας είναι η εξαγορά από το eBay. Συγκεκριμένα, μιλάμε για μια επιχειρηματική κίνηση εξαγοράς της εταιρίας για 1.5 δισεκ. δολάρια. Από τότε και μετά η Paypal γνώρισε τεράστια επιτυχία, με την εμπιστοσύνη του κόσμου να αυξάνεται και τις μετοχές της να ανεβαίνουν.
Τι εννοούμε η «μαφία της Paypal»;
Πολλές φορές έχουμε ακούσει τη φράση «μαφία της Paypal». Ωστόσο, λίγοι γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνει και από ποιους απαρτίζεται. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια ομάδα πρώην υπαλλήλων και ιδρυτών της PayPal που έχουν ιδρύσει «ενώνοντας τις δυνάμεις τους», πρόσθετες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Tesla, LinkedIn, Palantir Technologies, SpaceX, Affirm, Slide, Kiva, YouTube, Yelp, και Yammer.
Αυτό που αξίζει να αναφερθεί, είναι πως η ομάδα της Paypal απαρτίζεται από έξυπνους, καταρτισμένους και απόλυτα ικανούς επιχειρηματίες και υπαλλήλους, με σημαντικές διακρίσεις σε αυτό που κάνουν.
Πως λειτουργεί η Paypal και ποιος ο ρόλος της σήμερα
Η Paypal, πλέον, βρίσκεται παντού. «Πυρήνας» της λειτουργίας της είναι οι ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων. Αυτό για το οποίο ξεχωρίζει είναι ο εξαιρετικά απλός τρόπος δημιουργίας λογαριασμού, χρησιμοποιώντας απλά και μόνο το προσωπικό email. Ταυτόχρονα, η Paypal δίνει τη δυνατότητα διασύνδεσής της σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Αυτό σημαίνει πως μικρές και επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν ακόμα μια επιλογή στους τρόπους πληρωμής των e-shop τους, παρέχοντας στους πελάτες τους ακόμα μια αξιόπιστη λύση για τις ηλεκτρονικές πληρωμές τους.
Βέβαια, εξαιρετικά ενδιαφέρον παρουσιάζει και η επίσημη σελίδα του «Nasdaq». Στη σελίδα παρουσιάστηκαν οι τρεις βασικοί πυλώνες που είδαμε από την Paypal το 2021:
- Περισσότερες προόδους στις δυνατότητες «ψηφιακού πορτοφολιού»
- Βαθύτερη παρουσία στον φυσικό κόσμο
- Τα κέρδη αυξάνονται γρηγορότερα από τα έσοδα
Μια ακόμα ενδιαφέρουσα κίνηση που έκανε η PayPal είναι να δημιουργήσει ένα νέο σύστημα πληρωμών μέσω QR Codes. Για παράδειγμα, ένας πελάτης που επισκέπτεται ένα φυσικό κατάστημα «Χ», σκανάρει με το κινητό του (ή άλλη συσκευή) τον κωδικό QR που του παρέχει το κατάστημα και άμεσα ολοκληρώνει στην πληρωμή ανέπαφα.
Τέλος, η PayPal έχει επενδύσει και στον κόσμο των κρυπτονομισμάτων, δίνοντας την δυνατότητα στους χρήστες της να αγοράζουν, να πουλάνε και να κρατάνε κρυπτονομίσματα. Τα κρυπτονομίσματα έχουν αποκτήσει μεγάλη αναγνωρισιμότητα παγκοσμίως και σταδιακά όλο και περισσότερος κόσμος τα επιλέγει για τις συναλλαγές του ή για αποταμιευτικούς λόγους.
Με όλα τα παραπάνω, είναι εύκολο να κατανοήσει κανείς την σημασία, την δυναμική και την απήχηση της Paypal στη σημερινή εποχή καθώς και την εμπιστοσύνη του κόσμου, που «επεκτείνεται» καθημερινά ολοένα και περισσότερο ακόμα και στις πιο απομονωμένες περιοχές ή τα πλέον απομακρυσμένα μέρη του κόσμου...