Pet City: Το άγνωστο ελληνικό «success story»

Η χθεσινή εξαγορά της ελληνικής αλυσίδας από το βρετανικό fund ανέδειξε την αξία μιας οικογενειακής επιχείρησης με φιλοσοφία και δυνατότητες πολυεθνικής.

Αίσθηση προκάλεσε η χθεσινή ανακοίνωση του βρετανικού fund BC Partners για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου της αλυσίδας ειδών και τροφών για κατοικίδια ζώα Pet City που ανήκει στην οικογένεια Mατζουρανάκη. Η PET CITY GROUP AEBE είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου με 80 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, τρία διαφορετικά eshops και συνολικά 800 υπαλλήλους και εργαζομένους. Η μοναδική εταιρεία του κλάδου που διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις logistics με αποθήκες 10.000 τμ που εγκαινίασε το 2017 (εν μέσω της κρίσης) και ιδιόκτητο στόλο φορτηγών και οχημάτων για την κάλυψη των παραγγελιών των καταστημάτων.

Είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που κατάφερε να δημιουργήσει από το μηδέν μέσα σε 20 χρόνια το μεγαλύτερο δίκτυο ειδών και τροφών στην Ελλάδα με εξειδίκευση στα κατοικίδια ζώα, να αναπτυχθεί με εντυπωσιακούς ρυθμούς μέσα στην οικονομική κρίσης (2010-2019), αυξάνοντας κατά 400% το δίκτυο της όταν οι ανταγωνιστές της είτε παρουσίαζαν μείωση τζίρου, είτε έκλεινα ενώ και μέσα στην πανδημία σημειώσει εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, πέρυσι- στην… καρδιά της κρίσης από την πανδημία- η Pet City είχε κύκλο εργασιών 45,67 εκατ.ευρώ, με τα καθαρά κέρδη της να φθάνουν τα 5,48 εκατ.ευρώ ενώ το 2018 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 35,3 εκατ. ευρώ και το 2019 ήταν σχεδόν 38,5 εκατ. ευρώ. Ρυθμούς ανάπτυξης που δεν κατέφεραν να επιτύχουν αλυσίδες στον ίδιο τομέα σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, γεγονός που πέρασε σχεδόν απαρατήτητο από όλους. Εκτός του partner και managing director της BC Partners, Νίκου Σταθόπουλου

Εκρηκτική ανάπτυξη και χαμηλοί τόνοι 

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η Pet City έχει κατορθώσει να αναδειχθεί Νο1 εταιρία στην Ελλάδα στον τομέα, με μία εντυπωσιακή πορεία από το πρώτη κατάστημα που εγκαινίασε το 1996 μέχρι τα τελευταία 5 που άνοιξαν μέσα στο 2019. Κι όμως η Pet City ξεκίνησε το 1988 ως μικρή επιχείρηση οικογενειακού χαρακτήρα και ως το 1995 δραστηριοποιούταν στην χονδρική πώληση προϊόντων για κατοικίδια με πελατολόγιο που ξεπερνούσε τα 1.200 pet shops σε όλη την Ελλάδα.

Ωστόσο, το 1996, το εταιρικό ενδιαφέρον της διοίκησης στράφηκε στην λιανική πώληση, με αντικείμενο την εισαγωγή και εμπορία τροφών κατοικίδιων ζώων και αξεσουάρ και την ανάπτυξη ιδιόκτητου δικτύου με το δικό της brand name.

Αυτή η εντυπωσιακή διαδρομή, οι μεγάλες επιτυχίες δύο δεκαετιών και τα ρεκόρ που δημιουργούσε κάθε χρόνο η εταιρεία PET CITY GROUP A.E.B.E παρέμεινε σχεδόν άγνωστη στους χιλιάδες συνεργάτες της και στα εκατομμύρια πελατών της στην Ελλάδα. Όπως λένε εργαζόμενοι στην επιχείρηση, η βασική αιτία είναι η φιλοσοφία των ιδρυτών και κυρίως του Προέδρου και Διευθ. Συμβούλου της εταιρείας Mατζουράνη Mατζουρανάκη, ενός επιτυχημένου επιχειρηματία χαμηλών τόνων που αποφεύγει τις δηλώσεις, τις συνεντεύξεις και την δημόσια προβολή ενώ αντιθέτως πιστεύει στην σκληρή δουλειά και την επιμονή στην επίτευξη των στόχων μιας εταιρείας με όραμα, προγραμματισμό και οργάνωση…πολυεθνικής.

Οι κινήσεις-ματ

Καθοριστικές για την εκρηκτική ανάπτυξη της Pet City ήταν η εξαγορά το 2001 της εταιρείας City Zoo, η οποία κατέχει ένα κατάστημα το οποίο βρίσκεται στην περιοχή του Χαϊδαρίου, η διπλή συμφωνία απόκτησης δύο πολύ γνωστών, για την εποχή, αλυσίδων με προϊόντα για κατοικίδια τις Grekovet και Pet Champion το 2006, η έναρξη λειτουργίας του υπερσύγχρονου κτηνιατρικού κέντρου «Vet City» στη Γλυφάδα το 2008 και η μεταφορά των κεντρικών γραφείων και αποθηκών σε νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 20.000 τ.μ. το 2017.

Επιχειρηματικές κινήσεις που υλοποιούν συγκεκριμένα πλάνα με καθαρά τεχνοκρατικά κριτήρια και στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξης της εταιρείας και θεωρήθηκαν τότε ως υψηλού ρίσκου από παράγοντες της αγορές, που δεν είχαν την ίδια εκτίμηση για τις προοπτικές ανάπτυξης του τομέα στην Ελλάδα. Μάλλον το αντίθετο…

Εξαγορά με στόχο την διεθνή ανάπτυξη

Ακόμα και πέρυσι παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας η διοίκηση του Mατζουράνη Mατζουρανάκη, επέμενε ότι το όραμα του για την εταιρεία είναι να υλοποιηθεί μέσα στα επόμενα 5 χρόνια το επιχειρησιακό όραμα της εταιρίας Pet City, ώστε να φτάσει το δίκτυο τα 100 νέα καταστήματα στην ελληνική αγορά και να ξεκινήσει η ανάπτυξη των πρώτων φυσικών καταστημάτων στο εξωτερικό.

Όπως λένε στενοί συνεργάτες του ο βασικός στόχος της Pet City είναι οι χώρες στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη με έμφαση σε μεγάλες αγορές όπως η Πολωνία και η Ρουμανία.

Έτσι, η είσοδος της BC Partners του Νίκου Σταθόπουλου, η οποία διαθέτει την διεθνή τεχνογνωσία για διεθνή δίκτυα και ανάπτυξη σε μεγάλες αγορές, έχοντας στο χαρτοφυλάκιο της το κολοσσό της PetSmart, τη μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης προϊόντων για κατοικίδια στις ΗΠΑ, και τα απαραίτητα κεφάλαια για τις απαιτούμενες επενδύσεις στο εξωτερικό, ανοίγει διάπλατα τις προοπτικές μετατροπής της Pet City σε ευρωπαϊκή αλυσίδα.

Η πρώτη ελληνική εταιρεία με πολυεθνικές δυνατότητες και τεράστια δυναμική σε μια αγορά με αξιοθαύματους ρυθμούς ανάπτυξης…