Πώς η ψηφιακή επανάσταση αλλάζει το παιχνίδι για το παγκόσμιο εμπόριο

Το Global Investment Trends Monitor της UNCTAD παρουσίασε τη νέα κατάταξη των 100 κορυφαίων ψηφιακών πολυεθνικών επιχειρήσεων.

Το διεθνές παραγωγικό αποτύπωμα των ψηφιακών πολυεθνικών επιχειρήσεων (MNEs), το οποίο ήδη βρισκόταν σε ανοδική τροχιά, αυξήθηκε ακόμη πιο γρήγορα κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Το Global Investment Trends Monitor της UNCTAD παρουσίασε τη νέα κατάταξη των 100 κορυφαίων ψηφιακών πολυεθνικών επιχειρήσεων, των οποίων οι συνολικές πωλήσεις ήταν σχεδόν 160% υψηλότερες το 2021 σε σχέση με το 2016, ενώ κατέγραψαν μέση αύξηση 21% ετησίως.

Το καθαρό τους εισόδημα σημείωσε αύξηση πάνω από 60% μεταξύ 2020 και 2021, σε αντίθεση με μια σταθερή τάση για τις παραδοσιακές κορυφαίες 100 πολυεθνικές εταιρείες, εξαιρουμένων εκείνων στον τομέα της τεχνολογίας.

Στις 100 κορυφαίες ψηφιακές MNE βρίσκονται κορυφαίοι παίκτες όπως η Uber, το Twitter και η Meta.

Η έκθεση εξετάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι μεγαλύτερες ψηφιακές πολυεθνικές επιχειρήσεις στον κόσμο στο εμπόριο και τις επενδύσεις.

«Οι ψηφιακές πολυεθνικές εταιρείες μπορούν να δώσουν ώθηση στην ανταγωνιστικότητα σε όλους τους τομείς, νέες ευκαιρίες για την επιχειρηματική δραστηριότητα και νέους δρόμους για πρόσβαση στην αγορά και συμμετοχή σε παγκόσμιες αλυσίδες αξίας», δήλωσε διευθυντής επενδύσεων και ανάπτυξης επιχειρήσεων της UNCTAD, James Zhan.

Η δυναμικότητα των ψηφιακών πολυεθνικών

Μεγάλες, εισηγμένες, παγκόσμιες, εταιρείες όπως η Uber, το Twitter και η Meta έχουν ως βασική δραστηριότητα έναν από τους τέσσερις τομείς της ψηφιακής οικονομίας: πλατφόρμες, λύσεις, περιεχόμενο ή ηλεκτρονικό εμπόριο.

Η δυναμική των ψηφιακών εταιρειών, σε συνδυασμό με την επιταχυνόμενη υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων λόγω της πανδημίας, έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στη λίστα των 100 κορυφαίων.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, 39 νέες εταιρείες εντάχθηκαν στην κατάταξη, αντικαθιστώντας άλλες που εξαγοράστηκαν ή είχαν υψηλότερη κατάταξη.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο αριθμός των διαδικτυακών πλατφορμών στη λίστα αυξήθηκε από 11 σε 15, με την προσθήκη 9 νέων ονομάτων.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το τμήμα με το υψηλότερο μερίδιο εσόδων, με δύο μόνο μεγάλες εταιρείες – την Amazon από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Alibaba από την Κίνα – να αποτελούν το 34% των συνολικών εσόδων των κορυφαίων 100.

Η γεωγραφική κατανομή

Η κατάταξη εξακολουθεί να κυριαρχείται από εταιρείες από ανεπτυγμένες οικονομίες, κυρίως από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Παρόλα αυτά, η γεωγραφική ποικιλομορφία έχει βελτιωθεί, με εταιρείες από την Κίνα, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική να εισέρχονται στο top 100.

Αναφορικά με το τμήμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, η τοπική γνώση αποδεικνύεται σημαντικός παράγοντας, όπως αποδεικνύεται από το υψηλότερο μερίδιο των μη αμερικανικών πολυεθνικών επιχειρήσεων στη λίστα.

«Πράσινες» επενδύσεις

Οι ψηφιακές πολυεθνικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν σε αγορές του εξωτερικού με ελάχιστη ή καθόλου επένδυση σε φυσικά περιουσιακά στοιχεία.

Από το 2016, το ξένο αποτύπωμά τους μειώθηκε, ενώ οι πωλήσεις στο εξωτερικό αυξήθηκαν. Η αναλογία μεταξύ της δεύτερης και της πρώτης αυξάνεται κατά 11%, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης να σημειώνεται το 2021 λόγω της αύξησης των πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Ωστόσο, η πανδημία έχει ωθήσει ορισμένες ψηφιακές πολυεθνικές εταιρείες να επενδύσουν σε δραστηριότητες στο εξωτερικό.

Οι πολυεθνικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικότερα, στήριξαν τις «πράσινες» επενδύσεις πράσινου πεδίου –κυρίως σε έργα logistics και διανομής– κατά 120% το 2020 και επιπλέον 10% το 2021.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ