Το σύνδρομο των άδειων ραφιών στα super market απειλεί την Μ.Βρετανία

Η πανδημική κρίση και το Brexit ταλαιπωρούν το Λονδίνο

Τις συνεπείς του Brexit αρχίζουν να βιώνουν ολοένα και πιο έντονα μέσα στην καθημερινότητα τους οι Βρετανοί πολίτες. Τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρούνται ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα των super markets και της αγοράς εν γένει και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι πλέον ρεαλιστικός ο κίνδυνος  να υπάρξουν άδεια ράφια κάτι που περιστασιακά έχει αρχίσει ήδη να παρατηρείται.

Το πρώτο σύμπτωμα αυτού του προβλήματος παρουσιάστηκε πέρσι τον χειμώνα με την έξαρση της πανδημίας. Τότε οι ιδιοκτήτες των  επιχειρήσεων τροφίμων προχώρησαν στον εξορθολογισμό των ποσοτήτων των προϊόντων  που φύλαγαν στις αποθήκες τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την μη ομαλή τροφοδοσία της αγοράς. Φαινόμενο το οποίο εν μέρει εξακολουθεί. Ωστόσο δίπλα σ’ αυτό ήρθε και το δεύτερο σύμπτωμα που σχετίζεται με την εφαρμογή των επιταγών του Brexit. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα προϊόντα που υπάρχουν και πρέπει να διατεθούν στην αγορά δεν μπορούν να μεταφερθούν. Γιατί; Γιατί στην Μεγάλη Βρετανία δεν υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός πολιτών- υπηκόων της Ελισάβετ για να εργαστούν ως οδηγοί φορτηγών στην μετάφερα των προϊόντων. Τα εθνικιστικά τείχη που ύψωσε το Brexit και έβγαλε εκτός της αγοράς εργασίας μετανάστες αλλά και πολίτες της ΕΕ αρχίζουν να γίνονται πρόβλημα εντός της επικράτειας του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι ελλείψεις σε οδηγούς λ.χ. φτάνουν τις 100.000 όπως υπολογίζουν παράγοντες της τοπικής αγοράς.

Προς το παρόν οι Βρετανοί ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων τροφίμων προσανατολίζονται στην λύση να υποβάλλουν αίτημα στην κυβέρνηση Τζόνσον να υπάρξει μια ειδικού τύπου βίζα για οδηγούς φορτηγών που θα αφορά  πολίτες της ΕΕ. Δηλαδή ζητούν να θεσπισθεί μια μεταναστευτική βίζα για ευρωπαίους πολίτες οι οποίοι θα ήθελαν να εργαστούν επί βρετανικού εδάφους ως οδηγοί φορτηγών. Το σημαντικό βέβαια είναι να έχουν εμπειρία και πρότερο εργασιακό βιο. Οι παντελώς ανειδίκευτοι, όπως λένε καλά γνωρίζοντες, θα  χρειαστούν 18 μήνες εκπαίδευσης μέχρι να είναι έτοιμοι να μπουν στο επαγγελματικό στίβο και ίσως ένα τέτοιο περιθώριο χρόνου να είναι απαγορευτικό. 

Η παρούσα συγκυρία με τον covid παρόντα και και με τον σκληρό πυρήνα του Brexit να τίθεται σε εφαρμογή φαίνεται να πονοκεφαλιάζει τους Βρετανούς. Γι’ αυτό άλλωστε παράγοντες της αγοράς έχουν αρχίσει να φοβούνται το ενδεχόμενο αγορών πανικού από το καταναλωτικό κοινό ειδικά την προχριστουγεννιάτικη περίοδο. 

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο σύνθετο όταν αγγίζει και την καρδιά της βρετανικής βιομηχανίας.  Το καλοκαίρι που μας πέρασε αναφέρθηκαν ελλείψεις ηλεκτρονικών εξαρτημάτων με αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αναμορφώσουν το πρόγραμμα παραγωγής του ή και σε άλλες περιπτώσεις να το αναστείλουν προσωρινώς.

Μπροστά σε αντίστοιχα προβλήματα βρέθηκαν και οι κατασκευαστικές εταιρείες. Είχαν εγκεκριμένους προϋπολογισμούς, έτοιμα σχέδια αλλά δεν είχαν υλικά για να δουλέψουν. Ο φόβος ότι αυτή η κατάσταση μπορεί να παγιωθεί κινητοποιεί θεσμικούς φορείς της βρετανικής αγοράς οι οποίοι προσπαθούν να πιέσουν την κυβέρνηση τους να βρει αποδοτικές λύσεις. Οι συνέπειες του Brexit λοιπόν μόλις έχουν αρχίσει να διαγράφονται. Είναι σαν άνοιξε για τους Brexiters το κουτί της Πανδώρας. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ