Tesla: Εταιρεία-πρότυπο ή κερδοσκοπικό “όχημα”;

Η αγορά αυτοκινήτου είναι πλέον αγορά τεχνολογίας και η Tesla έχει αποδείξει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της στη σύγχρονη βιομηχανία. 

Με την παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία να προσπαθεί να βρει το δρόμο της εν μέσω πανδημίας, η ηλεκτροκίνηση δείχνει να μην έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα. 

Μπορεί η παροδική πτώση της τιμής του πετρελαίου να έδωσε μια ώθηση στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όμως κατά γενική ομολογία το μέλλον ανήκει σε ηλεκτροκινητήρες και υβριδικά μοντέλα. Όλες σχεδόν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο στόλο τους, ενώ κάθε μέρα δημιουργούνται και νέες εταιρείες οι οποίες μπαίνουν στο ηλεκτρικό “παιχνίδι”.

Όλα αυτά δεν θα είχαν γίνει (ή τουλάχιστον όχι τόσο γρήγορα) αν δεν είχε κάνει την εμφάνιση της στην αγορά η Tesla,  οποία άλλαξε το μέλλον της αυτοκίνησης και με τις ηλεκτρικές της προτάσεις έδειξε ένα νέο δρόμο τον οποίο είχαν “αρνηθεί” να δουν οι υπόλοιπες εταιρείες. 

Αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, τον Μάιο η Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου είχε πτώση 52,3%, κυρίως λόγω της πανδημίας και των περιορισμών στην μετακίνηση. 

Αυτό όμως δεν εμπόδισε την Tesla να ανεβαίνει στην σχετική χρηματιστηριακή κατάταξη των βιομηχανιών, φτάνοντας σήμερα στην πρώτη θέση παγκοσμίως με αποτίμηση 178 δισ. δολάρια. Να θυμίσουμε πως η Tesla, μια εταιρεία με ζωή “μόλις” 18 χρόνια κατάφερε να παρουσιάσει κερδοφορία τα τέλη του 2018 και σήμερα δηλώνει ότι μπορεί να κατασκευάζει 500.000 οχήματα το χρόνο. 

Παρ’α την πανδημία και τις προβλέψεις για μειωμένες παραδόσεις, σύμφωνα με ξένους αναλυτές, η Tesla θα κάνει την έκπληξη και θα παραδώσει 95.000 οχήματα στο δεύτερο τρίμηνο του 2020. Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της στην Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν στις 50.000 μόνο για τον Ιούνιο και σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες πωλήσεις στην Ευρώπη και Ασία η Τesla αναμένεται να ξεπεράσει τις προσδοκίες.

Στην δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης είναι η Toyota, με χρηματιστηριακή αξία 173 δισ. δολάρια και δυνατότητα παραγωγής 10 εκατ. οχημάτων το χρόνο. 

Δεδομένου ότι η Tesla έχει 3 μοντέλα σε μαζική παραγωγή, έναντι δεκάδων μοντέλων της Toyota, αλλά και του γεγονότος ότι η μια είναι μια σχετικά νέα εταιρεία στο χώρο (αν και ιδιαίτερα καινοτόμα) ενώ η άλλη είναι ένας “γίγαντας” της αυτοκινητοβιομηχανίας, δημιουργεί το εξής ερώτημα:

Είναι η Tesla υπερτιμημένη; ή η Toyota υποτιμημένη;

Καλώς ή κακώς, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αλλάξει σε σχέση με το όχι και τόσο μακρινό παρελθόν. Πλέον τα αυτοκίνητα δεν κρίνονται και δεν αγοράζονται με βάση τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά και την οδηγική τους συμπεριφορά. 

Αντίθετα ρόλο στις προτιμήσεις των πελατών παίζει η τεχνολογία που ενσωματώνουν, η καινοτομία και αυτά είναι και τα κριτήρια με τα οποία εξετάζονται από αναλυτές και επενδυτές. Η αγορά αυτοκινήτου είναι πλέον αγορά τεχνολογίας και η Tesla έχει αποδείξει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της στη σύγχρονη βιομηχανία. 

Ναι, η Tesla είναι υπερεκτιμημένη σε σχέση με άλλες εταιρείες και μεγάλο μέρος της αξίας της προέρχεται από το υπερβολικά επιθετικό marketing και την εικόνα που χτίζει ο χαρισματικός της ιδιοκτήτης, Elon Musk. 

Αν όμως δει κάποιος την γενική εικόνα, τις τάσεις της αγοράς, το κοινό στο οποίο πια απευθύνονται τα οχήματα και το social media marketing το οποίο η Tesla χρησιμοποιεί με αξιοθαύμαστη αποτελεσματικότητα, μόνο τυχαία δεν είναι η εμφάνιση της στην κορυφαία θέση της σχετικής λίστας. 

Αυτό που θα πρέπει να εξετάσουν οι υπόλοιπες εταιρείες είναι κατά πόσο συμβαδίζουν με την εποχή και τις απαιτήσεις της, αλλά και με τα “θέλω” του αγοραστικού κοινού. Όσο απευθύνονται σε ένα κοινό που έχει μεγαλώσει μέσα στην τεχνολογία, με όρους και προϊόντα περασμένων δεκαετιών, τόσο θα μεγαλώνει το χάσμα και εταιρείες σαν την Tesla θα αυξάνουν τα κέρδη τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ