Peugeot: O ανεμόμυλος, που έγινε… «λιοντάρι»!

Το λιοντάρι της αυτοκινητοβιομηχανίας συμβολίζει τις ιδιότητες των πριονιών Peugeot, δηλαδή την αντοχή των «δοντιών» τους

Δύο αδέλφια, ο JeanPiere (1768-1852) και ο JeanFrederic Peugeot (1770-1822) μετατρέπουν τον οικογενειακό αλευρόμυλο σε μηχανουργείο, για την κατασκευή ελατηρίων και ατσαλένιων εργαλείων.

Μέχρι το 1840, η επιχείρηση των αδελφών Peugeot είχε εξελιχθεί σε βασικό παραγωγό οικιακού εξοπλισμού όπως ραπτομηχανές, μύλους καφέ, σίδερα κ.λπ.

Το 1847, ένας αργυροχαράκτης, ο Justin Blazer, από το Montbeliard της Γαλλίας, σχεδίασε για τους αδελφούς Peugeot ένα λιοντάρι, προκειμένου να αποτελέσει το σήμα για τα πριόνια και τα ατσαλένια αντικείμενα που κατασκεύαζαν. Το λιοντάρι αυτό συμβόλιζε τις ιδιότητες των πριονιών Peugeot, δηλαδή την αντοχή των «δοντιών» τους, την ευελιξία της λάμας και την ταχύτητα του κοψίματος. Από το 1858 το λιοντάρι εμφανίζεται σε όλα τα προϊόντα της Peugeot μεταδίδοντάς τους όλες τις παραπάνω συμβολικές του αξίες.

Στα πάνω από 150 χρόνια της ιστορίας του πήρε διάφορα σχήματα και κατάφερε να γίνει ένα από τα πλέον επιτυχημένα και αναγνωρίσιμα σύμβολα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Η Peugeot κατασκευάζει το πρώτο της ποδήλατο, το GrandBi υπό την καθοδήγηση του Armand Peugeot (1849-1915), ο οποίος κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Αγγλία διέκρινε το μέλλον που θα είχε το νέο αυτό μεταφορικό μέσο. Το Grand-Bi είχε βάρος 26 κιλών, ήταν κατασκευασμένο από ατσάλι και ο μπροστινός τροχός είχε διάμετρο 1,35 μέτρα. Η κατασκευή ποδηλάτων από την Peugeot συνεχίζεται ως τις μέρες μας.

Ο Armand Peugeot σύντομα κατάλαβε ότι το μέλλον βρίσκονταν στην μηχανοκίνηση των δίτροχων και τρίτροχων ποδηλάτων. Στην παγκόσμια έκθεση αυτοκινήτων του 1889, γίνεται η παρουσίαση του πρώτου ατμοκίνητου τρίκυκλου της Peugeot, που ουσιαστικά ήταν ο προάγγελος για την παραγωγή μηχανοκίνητων αυτοκινήτων. Δέκα χρόνια αργότερα θα αρχίσει η μαζική παραγωγή μηχανοκίνητων τρικύκλων, εφοδιασμένων με τετράχρονους κινητήρες πετρελαίου.

Μια ιστορία γεμάτη καινοτομίες

Η ιστορία της Peugeot έχει να επιδείξει πολλές καινοτομίες, από τον πρώτο τετρακύλινδρο κινητήρα του «Type 39» το 1902, έως τους τελευταίους κινητήρες βενζίνης που αναπτύχθηκαν από τη συνεργασία μεταξύ της PSA Peugeot-Citroën και του BMW Group.

Η Peugeot κατασκεύασε το Φίλτρο Σωματιδίων (FAP), που εξοπλίζει σήμερα εκατομμύρια αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο και έκανε δημοφιλείς τους κινητήρες diesel HDi. Παραμένει ένας κατασκευαστής στην αιχμή της τεχνολογικής καινοτομίας.

Έτσι, το 1896, ο Armand Peugeot, έχοντας ήδη κατασκευάσει το πρώτο του αυτοκίνητο, το Type 2 του 1890 με κινητήρα του Gottlieb Daimler, τα βρόντηξε από το μαγαζί, μάζεψε τα γαλλικά του κλειδιά και πήγε σ’ ένα χωριό λίγο πιο κάτω, το Audincourt. Εκεί ίδρυσε τη «Société Anonyme des Automobiles Peugeot» – η οποία συμφωνήθηκε να μη φτιάχνει εργαλεία, δίκυκλα και τρίκυκλα. Ενώ ο ξάδελφος Ευγένιος, εγγονός του Jean-Frederic, έμεινε πίσω να κουμαντάρει τη «Les Fils de Peugeot Frères» – η οποία συμφωνήθηκε να μη φτιάχνει αυτοκίνητα. Λίγα χρόνια αργότερα, όταν τα ξαδέλφια κατάλαβαν την κουταμάρα που είχαν κάνει (η οικονομία κλίμακας δεν είχε ανακαλυφθεί ακόμη), τα ξαναβρήκαν και τα δυο μαγαζιά ενώθηκαν και πάλι.

Το 1913 δε, όταν ο ξάδελφος Αρμάνδος άφησε τη διεύθυνση της εταιρείας στα ανίψια του, τους γιους δηλαδή του ξαδέλφου Ευγένιου, η Peugeot ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στη Γαλλία με 10.000 αυτοκίνητα το χρόνο.

Σήμερα, αυτά τα κομψά αυτοκίνητα  κατασκευάζονται από τον όμιλο PSA Peugeot Citroën, ενώ οι μύλοι για το πιπέρι και το αλάτι από την PSP Peugeot Saveurs (Peugeot Γεύσεις). Οι σημερινοί απόγονοι Peugeot διατηρούν μερίδια και στις δυο εταιρείες, ενώ και οι δύο ευημερούν.

Οι μύλοι στο τραπέζι μας!

Και για όσους δε το γνωρίζουν η Peugeot είναι η κορυφαία εταιρεία στον κόσμο στην παραγωγή μύλων αλέσεως πιπεριού και αλατιού. Στο εργοστάσιο αυτό παράγονται 2,5 εκ. μύλοι όλων των μεγεθών σε ετήσια βάση. Πρόκειται για μια μεγάλη επιχείρηση που αριθμεί 110 εργαζόμενους και πέρασε πρόσφατα (πριν 3 χρόνια) ξανά στον έλεγχο της οικογένειας Πεζό.

Οι μύλοι της Peugeot βρίσκονται στα τραπέζια των καλύτερων εστιατορίων του πλανήτη και φυσικά συνοδεύονται από εγγύηση εφ’ όρου ζωής για τα μηχανικά τους μέρη. Φεύγοντας από κει μας έκαναν δώρο έναν μύλο πιπεριού που θεωρητικά θα χρησιμοποιούν και τα εγγόνια μου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ