emea business monitor

ΜμΕ: Περιμένοντας ανήμπορες (;) τη “λαίλαπα”

Εδώ και αρκετό καιρό έχει ξεκινήσει επιτέλους μια σοβαρή συζήτηση στη χώρα μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, για την αλλαγή φιλοσοφίας και την ανάγκη αλλαγής του τρόπου με τον οποίο οι επιχειρήσεις προετοιμάζονται να ανέβουν στο τρένο της ψηφιακής εξέλιξης. 

Όμως πέρα από τις κουβέντες και τα ευχολόγια, το μεγαλύτερο ίσως κομμάτι της ελληνικής παραγωγικής οικονομίας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, βρίσκεται αιώνες πίσω από τις εξελίξεις. Το βασικό χαρακτηριστικό των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι πως στην πλειοψηφία τους πρόκειται για οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες στην καλύτερη περίπτωση να δίνουν δουλειά σε 3-4 υπάλληλους. Αυτό εκτός από ευλογία, είναι ταυτόχρονα και κατάρα, γιατί σε ότι έχει να κάνει με κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται πάρα πολύ πίσω. 

Οι περισσότερες ακούνε ψηφιακό μετασχηματισμό και ψηφιακές νέες τεχνολογίες και πιστεύουν ότι ακόμα η αγορά την ύπαρξη ενός site για ηλεκτρονικές πωλήσεις, για το οποίο οι περισσότερες έχουν κάνει απόπειρες, όμως ακόμα και αυτό δεν μπορούν να το υποστηρίξουν. 

Το 2020 θα είναι καθοριστικό και οι Ελληνικές ΜμΕ δεν είναι προετοιμασμένες για τίποτα. Η ίδια η αγορά κάνει λόγο για λαίλαπα εξελίξεων που έρχεται άμεσα και κανένας δεν έχει κάνει κάποια κίνηση να βοηθήσει την κατάσταση. Η ΕΣΕΕ προσπαθεί να βάλει κάποια πράγματα σε μια τάξη και να οργανώσει τις εταιρείες που ασχολούνται με την λιανική, όμως οι προσπάθειες της είναι απελπιστικά λίγες, γιατί έχει μείνει απελπιστικά μόνη. 

Οι ΜμΕ χρειάζονται την άμεση στήριξη της πολιτείας για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν αυτό που έρχεται και για να γίνει αυτό θα πρέπει να αποφασίσει να “σπάσει αυγά” και να κάνει αποφασιστικές τομές. 

Θα πρέπει τα προγράμματα ΕΣΠΑ να περάσουν πιο εύκολα και γρήγορα στις μικρομεσαίες και θα πρέπει κάποιες από αυτές να σταματήσουν να είναι αποκλεισμένες από τα κοινοτικά κονδύλια, όπως συμβαίνει με τις επιχειρήσεις λιανικής. Στην ανάγκη, ας γίνουν πιο σφιχτοί και συγκεκριμένοι οι όροι υπαγωγής στα ΕΣΠΑ, ή ας ελέγχονται από ένα κεντρικό φορέα ο οποίος θα αναλάβει το ρόλο του hub και θα αναλάβει ταυτόχρονα και τον ρόλο της ενημέρωσης και εκπαίδευσης. 

Το μόνο σίγουρο είναι πως ότι είναι να γίνει πρέπει να γίνει άμεσα και αποφασιστικά γιατί τα επόμενα 2 χρόνια θα είναι καθοριστικά για την επιβίωση τους. Η Ελληνική αγορά ετοιμάζεται να υποδεχτεί νέους παίκτες από το εξωτερικό, οι οποίοι θα δυσκολέψουν ακόμα και τις μεγάλες ελληνικές αλυσίδες, οι οποίες ξαφνικά θα βρεθούν αντιμέτωπες με εταιρείες οι οποίες έρχονται με όλα τα μέσα της ψηφιακής εποχής στη φαρέτρα τους και έμπειρα στελέχη τα οποία θα έχουν στην διάθεση τους και σημαντικό budget για να κάνουν δυναμική είσοδο στην αγορά.