Τη Ρωσική παρέμβαση στις Αμερικανικές εκλογές αποκαλύπτει το Facebook

Σύμφωνα με στοιχεία που για πρώτη φορά έδωσε στη δημοσιότητα το Facebook στις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ, πάνω από 10 εκατ. χρήστες του είδαν κάποια διαφήμιση ή επιχορηγούμενη άποψη σχετικά με τις εκλογές, η οποία είχε χρηματοδοτηθεί από Ρώσικες πηγές, ενώ η Ρωσία δηλώνει άγνοια για το θέμα

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έδωσε ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ στις αρχές, μέχρι στιγμής τα αρμόδια τμήματα του Facebook έχουν εντοπίσει 3.000 διαφημίσεις και απόψεις, προερχόμενες από τη Ρωσία και σύμφωνα με αλγόριθμους που ανέπτυξε η εταιρεία, από τα 10 εκατ. που τις είδαν, το 44% τις είδε πριν τις εκλογές και το 56% μετά. 

Οι καταχωρήσεις αυτές προξένησαν έντονες συζητήσεις στις ΗΠΑ και πυροδότησαν θυμωμένες αντιδράσεις και από τις 2 πλευρές των μονομάχων για τις εκλογές. Ταυτόχρονα πυροδότησαν διαμάχες εναντίον του ίδιου του Facebook και του τρόπου ελέγχου που διαθέτει το μέσο για να ελέγχει το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες ή οι διαφημιζόμενοι. 

Το Facebook ανακοίνωσε την πρόσληψη 1.000 επιπλέον υπαλλήλων που δουλειά τους θα είναι να ”χτενίζουν” το μέσο και θα ελέγχουν αν οι διαφημίσεις πληρούν τους όρους του, ως μέρος μιας προσπάθειας να αποτρέψει τη Ρωσία και άλλες χώρες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα για να παρέμβουν σε εκλογές.

Στα στοιχεία που έδωσε το Facebook στην δημοσιότητα, φαίνεται επίσης πως για το 99% των επίμαχων διαφημίσεων δαπανήθηκαν λιγότερα από 1.000 δολάρια, με το συνολικό κόστος να μην ξεπερνά τα 100.000 δολάρια. Τα στοιχεία αυτά, όπως ειπώθηκε, είναι ενδεικτικά, αφού είναι πιθανόν όσο συνεχίζονται οι έρευνες να βρεθούν και άλλες καταχωρήσεις. 

Ο Elliot Schrage, αντιπρόεδρος διαφήμισης και επικοινωνίας του Facebook δήλωσε: ” Αν και δεν συμφωνώ πάντα με τις θέσεις αυτών που θα μιλήσουν για τα θέματα εδώ (..Facebook), πιστεύουμε στο δικαίωμά τους να το κάνουν – όπως ακριβώς πιστεύουμε στο δικαίωμα των Αμερικανών να εκφράζουν απόψεις για θέματα που αφορούν άλλες χώρες”

Το Facebook συνεργάζεται τελευταία τόσο με το Twitter όσο και με την Google σχετικά με την διερεύνηση της Ρωσικής παρέμβασης στις Αμερικάνικες εκλογές. 

Όπως όλες οι εταιρείες που πουλάνε διαφημιστικό χώρο, το Facebook έχει συγκεκριμένους κανόνες και πολιτικές για το τι επιτρέπει, απαγορεύοντας διαφημίσεις-αναρτήσεις που περιέχουν ή προωθούν βια, φυλετικές διακρίσεις ή την προώθηση ναρκωτικών. 

Με πάνω από 5 εκατ. πληρωμένες καταχωρήσεις όμως, έχει δυσκολίες στο να ελέγξει τα πάντα. Η εταιρεία δήλωσε πως στο άμεσο μέλλον θα επανεξετάσει και θα προσαρμόσει τους όρους για την πρόληψη ακόμα και των πιο λεπτών εκφράσεων βίας, χωρίς όμως να αποκαλύψει με ποιο τρόπο θα το κάνει. 

Ταυτόχρονα επισήμανε πως θα αρχίσει να απαιτεί πιο εμπεριστατωμένες τεκμηριώσεις από ανθρώπους, εταιρείες ή οργανισμούς που θα θέλουν να χορηγήσουν απόψεις σχετικά με τις Αμερικάνικες εκλογές, ζητώντας να επιβεβαιώσουν τις επιχειρήσεις ή οργανώσεις τους. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ