Σκύλος drone και άλλες made in Greece καινοτομίες για τυφλούς

Ηλεκτρονικοί σκύλοι καθοδηγούν τους τυφλούς, ειδικά γάντια απτικής ανάδρασης τους επιτρέπουν να ψηλαφίσουν την Ακρόπολη και τον Λευκό Πύργο, απτικο-ακουστικοί χάρτες τους ξεναγούν με ασφάλεια στις γειτονιές της πόλης. Όχι, δεν πρόκειται για κάποιες ξενόφερτες καινοτομίες.

Αυτά είναι μόνο κάποια ενδεικτικά δείγματα made in Greece καινοτομίας και συγκεκριμένα κάποια από τα βοηθήματα για άτομα με τύφλωση, που έχει υλοποιήσει ή αναπτύσσει αυτή την περίοδο το Εργαστήριο Προσβασιμότητας και Υποστήριξης Ατόμων με Αναπηρία του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, αποδεικνύοντας ότι η έρευνα που γίνεται στην Ελλάδα, παρά τις ελλείψεις σε πόρους, μπορεί να συναγωνιστεί τη δουλειά που γίνεται σε μεγάλα ερευνητικά κέντρα στο εξωτερικό.

“Στοχεύουμε να είμαστε πρωτοπόροι διεθνώς”, λέει ο καθηγητής εκπαίδευσης Ατόμων με Πρόβλημα Όρασης στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Διευθυντής του Εργαστηρίου, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, σε συνέντευξη που παραχώρηση στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, περιγράφοντας τον ηλεκτρονικό σκύλο-οδηγό, ένα drone που σχεδιάζεται με ειδικές προδιαγραφές, ώστε να παρέχει στον χρήστη του πληροφορίες για τη θέση του, να τον ενημερώνει για τα χαμηλά, ψηλά και κρεμαστά εμπόδια που υπάρχουν στην πορεία του, αλλά και να του δίνει τη δυνατότητα να κινείται, τόσο σε άγνωστες περιοχές, όσο και σε προκαθορισμένες πορείες που επιλέγει.

Ο Κ. Παπαδόπουλος μιλά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την Ελλάδα που καινοτομεί και για την έρευνα που ανθεί στα ελληνικά πανεπιστήμια. “Όσον αφορά στην απήχηση των προτάσεών μας, αν κρίνω από τις προτάσεις που εμείς έχουμε υποβάλει έως σήμερα και το πόσες από αυτές έχουν εγκριθεί, μπορώ να πω ότι εμφανίζουμε ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό επιτυχίας. Πολύ μεγαλύτερο από τους μέσους όρους της Ευρώπης, αναφέρει, παρατηρώντας, όμως, και ότι “τα επιτεύγματα παραμένουν πολλές φορές αδρανή, χωρίς να υπάρχει σύνδεση με την παραγωγή προϊόντων”, ενώ “οι πατέντες και ευρεσιτεχνίες είναι ελάχιστες και υπολείπονται κατά πολύ σε αριθμό από τα επιτεύγματα των ερευνητών”.

Εξηγεί, ακόμη, πως η απόδοση της επένδυσης στην έρευνα και σε εξειδικευμένο εργαστηριακό εξοπλισμό δεν περιορίζεται στη βελτίωση της καθημερινότητας και διευκόλυνση της κινητικότητας των ατόμων με αναπηρία όρασης, αλλά πολλαπλασιάζεται, καθώς αναπτύσσονται βοηθήματα που διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, αίροντας ουσιαστικά τον κοινωνικό τους αποκλεισμό.

Όπως σημειώνει, είναι η επένδυση στην έρευνα που ανοίγει νέους δρόμους πρόσβασης στη γνώση και πρόσληψης αυτής, παράγοντας εκπαιδευτικά εργαλεία, όπως ένας πολύγλωσσος απτικο-ακουστικός Άτλαντας της Ευρώπης, “ένα ιδιαίτερα χρήσιμο μέσο εκπαίδευσης, που μπορούν πολύ εύκολα να το χρησιμοποιήσουν τόσο οι γονείς παιδιών με τύφλωση όσο και οι δάσκαλοί τους”, αλλά και παρέχει νέες μορφές γνωριμίας με την πολιτιστική κληρονομιά, μέσα από πρωτοπόρα προγράμματα, όπως αυτό για τη δημιουργία ηλεκτρονικών και διαδικτυακών απτικών μουσείων και μνημείων.

Τονίζει μάλιστα τη σημαντική δουλειά που γίνεται στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, όπου είναι ενταγμένο το Εργαστήριο Προσβασιμότητας και Υποστήριξης Ατόμων με Αναπηρία, το οποίο έχει ως βασικό του επιστημονικό αντικείμενο και πεδίο ερευνητικής δραστηριότητας, την εκπαίδευση και αποκατάσταση ατόμων με αναπηρία.

Σε αυτό το πεδίο, όπως σημειώνει, τα προηγούμενα έτη έχει υλοποιηθεί από τα μέλη του εργαστηρίου πλήθος ερευνητικών προγραμμάτων -σε εθνικό και διεθνές επίπεδο- και έχει παραχθεί πλήθος δημοσιεύσεων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνεδρία. Επιπλέον, έχουν αναπτυχθεί διάφορες υπηρεσίες και εφαρμογές, που εξυπηρετούν όχι μόνο τις ανάγκες των φοιτητών του Τμήματος, αλλά και γενικότερα της ανάγκες των ατόμων με αναπηρία.

Στο Εργαστήριο λειτουργούν πέντε Μονάδες: Μονάδα Ηλεκτρονικής Προσβασιμότητας, με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παροχή ειδικών βοηθημάτων, που επιλύουν προβλήματα ηλεκτρονικής προσβασιμότητας, με τη χρήση υποστηρικτικής τεχνολογίας, Μονάδα Προσβασιμότητας του Χώρου, με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και παροχή ειδικών βοηθημάτων και υπηρεσιών πρόσβασης, Μονάδα Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Συμπερίληψης των μαθητών με αναπηρία, με αντικείμενο την αξιοποίηση της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, Μονάδα Υποστήριξης Αυτόνομης και Ανεξάρτητης Διαβίωσης των Ατόμων με Αναπηρία, με αντικείμενο τη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή και Μονάδα Υποστήριξης των Φοιτητών με Αναπηρία, με αντικείμενο την υποστήριξη της φοίτησής τους στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μέσω του σχεδιασμού και της ανάπτυξης υποστηρικτικών τεχνολογιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ