Οι 5+5 τάσεις της τεχνολογίας για το 2019 (και μετά) – Μέρος 2ο: Καταναλωτές

Το 2018 οι καταναλωτές είδαμε και πήραμε μια πρώτη γεύση από τις τεχνολογίες που θα κατακλύσουν την καθημερινότητα μας τα αμέσως επόμενα χρόνια. Είδαμε τις πρώτες καταναλωτικές εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στο αντικείμενο που κρατάμε και συμβουλευόμαστε πιο πολύ από οτιδήποτε άλλο μέσα στην ημέρα, το smartphone μας και αν αυτό ήταν η πρώτη γεύση, τότε το μέλλον προμηνύεται ιδιαίτερα ενδιαφέρον. 

Είδαμε να στήνονται και να ολοκληρώνονται τα πρώτα δίκτυα 5G τα οποία τα επόμενα χρόνια θα αλλάξουν ριζικά τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο και τα πράγματα που θα μπορούμε να κάνουμε σε αυτό και με αυτό. Είδαμε τα αυτόνομα οχήματα να καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο χώρο στους δρόμους και τις έξυπνες πόλεις να έχουν ξεκινήσει να χτίζονται. Είδαμε επίσης τις τραπεζικές μας συναλλαγές να απλοποιούνται και νέες διαφορετικές σύγχρονες τράπεζες να βγαίνουν στην επιφάνεια και να κυριαρχούν σε ένα μέχρι τώρα δυσκίνητο τοπίο. 

Η εποχή που ζούμε μοιάζει με ένα φυτώριο και εκκολαπτήριο τεχνολογιών και σίγουρα είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες τεχνολογικά περιόδους στην σύγχρονη ιστορία. Παντού γύρω υπάρχει μια διάθεση ότι νέα, καινούργια και μεγάλα πράγματα πρόκειται να συμβούν. Η τεχνολογία και η καινοτομία “τρέχουν” και εκτός από τις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν δικούς τους δρόμους να εξερευνήσουν, οι καταναλωτές θα δούμε μερικά πολύ ενδιαφέροντα προϊόντα και υπηρεσίες

  • Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα υπάρξει πίσω από τα πάντα. Μέχρι στιγμής οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που έχουμε δει έχουν εξαντληθεί στους ψηφιακούς βοηθούς στο σπίτι, όπως η Alexa αλλά και σε εφαρμογές στο smartphone μας, όπως είδαμε με την αναγνώριση φωτογραφικών καταστάσεων και σεναρίων των κινητών της Huawei η οποία αποφάσισε με έναρξη το 2018 να παρουσιάσει εκπληκτικές συσκευές με καταπληκτικά χαρακτηριστικά, στοχεύοντας την κορυφή των παγκόσμιων πωλήσεων. 

Όμως Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι μόνο οι έξυπνοι βοηθοί και “τρομερά” τηλέφωνα, ούτε η ενσωμάτωση του Google Home από λαμπτήρες μέχρι τηλεοράσεις. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι πολλά περισσότερα από αυτό και σίγουρα δεν θα εξαντληθεί στο να προτείνει τι ρούχα ταιριάζουν με τον σωματότυπο και τα χαρακτηριστικά μας. Μέσω της τεχνητής νοημοσύνης οι ιατρικές υπηρεσίες θα εξελιχθούν και θα μπορούν να προβλέπουν και να κάνουν διαγνώσεις σε ελάχιστο χρόνο, ενώ σε ότι έχει να κάνει με την κατανάλωση και τις υπηρεσίες, ακόμα και αν αφήσουμε έξω τα σενάρια στα οποία θα αποφασίζει πριν από εμάς για εμάς, η εμπλοκή της στις μεταφορές και τα logistics θα δώσει ένα νέο αέρα στις υπηρεσίες. 

Ένα ακόμα σημείο το οποίο έχει παραβλέψει αρκετός κόσμος είναι η βοήθεια που θα προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη στην αντίληψη και την λειτουργία ακόμα και των πιο πολύπλοκων συσκευών από τους πιο ανεκπαίδευτους χρήστες. Οι συσκευές γύρω μας γίνονται όλο και πιο έξυπνες και πιο εξελιγμένες, με αποτέλεσμα να ελοχεύει ο κίνδυνος να μπορούν να τις χειρίζονται όλο και λιγότεροι. Ακόμα και τα smartphones μας γίνονται όλο και πιο έξυπνα, με αποτέλεσμα η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί παρά ένα μέρος των λειτουργιών τους. 

Εδώ θα μπορέσει να μπει η τεχνητή νοημοσύνη η οποία σε συνδυασμό με εφαρμογές μηχανικής μάθησης να προβλέπει τι θέλουμε να κάνουμε αλλά δεν ξέρουμε το πως από τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε την κάθε συσκευή, μαθαίνοντας τις συνήθειές μας, εκτελώντας λειτουργίες πριν καν καταλάβουμε και οι ίδιοι τι θέλουμε να κάνουμε. 

  • Έρχεται το 5G ..αλήθεια, έρχεται! Όσο μικρή ενασχόληση με την τεχνολογία να έχει κάποιος είναι δύσκολο να μην έχει αντιληφθεί όλη τη φασαρία γύρω από το 5G που όλο έρχεται και ακόμα είναι στο δρόμο. 

Με σημαντικά υψηλότερες ταχύτητες και πολύ χαμηλούς χρόνους καθυστέρησης, η τεχνολογία δικτύωσης επόμενης γενιάς θα διασυνδέσει τα πάντα, από τα αυτοκίνητα με τους υπολογιστές με τα έξυπνα σπίτια. Όπως το Internet το 1999, αυτό θα αλλάξει τα πάντα. Αλλά μέχρι τώρα, η προόδους ήταν … ας πούμε περισσότερη ελπίδα και διαφημιστική εκστρατεία, παρά κάτι το χειροπιαστό. 

Το 2019 κάθε σημαντικός μεταφορέας θα έχει πιλοτικά προγράμματα 5G σε λειτουργία, ενώ μερικοί ήδη έχουν ξεκινήσει. Τι σημαίνει αυτό; ότι πραγματικά συγκλονιστικοί κόσμοι εικονικής πραγματικότητας που δεν υποφέρουν από αποπροσανατολισμό καθυστερήσεων από αργά δίκτυα θα είναι δυνατοί. Σημαίνει ότι μπορείτε να επισκεφθείτε τον καλύτερο γιατρό σε όλο τον κόσμο και ίσως να υποβληθείτε σε ρομποτική χειρουργική, χάρη στην τεχνολογία τηλεπαρουσίας. Και φυσικά σημαίνει ταχύτερα τηλέφωνα, έτσι ώστε να μπορείτε να δείτε το τελευταίο επεισόδιο της αγαπημένης σας σειράς σε πραγματικό χρόνο. 

Το μόνο εμπόδιο στην εξάπλωση του 5G δεν έρχεται από τις δυνατότητες της τεχνολογίας, αλλά από την πολιτική. Η απαγόρευση των ΗΠΑ στην Huawei να δραστηριοποιηθεί στη χώρα και οι προτροπές στους συμμάχους τους να “ξηλώσουν” τα δίκτυα της εταιρείας για τον φόβο κατασκοπίας από την Κινεζική κυβέρνηση έχουν πάει πολύ πίσω την εξέλιξη του 5G. Η Huawei είναι εδώ και καιρό ηγέτιδα δύναμη σε αυτό τον χώρο και τα προσχώματα που έχουν δημιουργηθεί από την αμερικανική κυβέρνηση, χωρίς ούτε και οι ίδιο οι κάτοικοι των ΗΠΑ να μην έχουν καταλάβει για ποιο λόγο, πέρα από τα παιχνίδια εξουσίας με την Κίνα, έχουν “πάει πίσω” την εξέλιξη.

Στην Βαρκελώνη πέρσι είδαμε το πρώτο οικιακό 5G ρούτερ ενώ μόλις πριν λίγους μήνες το Μονακό έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο με ολοκληρωμένες υποδομές κάλυψης 5G. Μπορεί μέχρι τώρα όποτε ακούγαμε για 5G να βλέπαμε μερικά gadget που απλά βοηθούσαν να καταλάβουμε λίγο καλύτερα τις δυνατότητες των νέων δικτύων, όμως το 2019 τα gadget θα μπουν στην αποθήκη. Οι εταιρείες θα δείξουν χειροπιαστά πράγματα και θα ξεκινήσουν να μιλάνε σοβαρά για προγράμματα και επιχειρησιακό σχεδιασμό. 

  • Τα αυτόνομα οχήματα θα πατήσουν γκάζι. Η χρονιά που φεύγει μας έδειξε τις δυνατότητες και τα σχέδια για το μέλλον της αυτοκίνησης και σε αυτό το μέλλον ο οδηγός θα έχει όλο και πιο λιγότερο ενεργό ρόλο. 

Σε συνδυασμό με την ηλεκτροκίνηση, το 2019 αναμένεται να είναι η χρονιά που τα ηλεκτρικά αυτόνομα οχήματα θα γίνουν μέρος της κανονικότητας και της καθημερινότητας μας, και όχι πρωτότυπα οχήματα που εξερευνούν τις δυνατότητες τους. Το αυτοκίνητο γίνεται πια ένας χώρος ψυχαγωγίας που θα προσφέρει πια πολύ περισσότερα από μια βαρετή διαδρομή. Το 2018 είδαμε να δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες στον χώρο των αυτοκινούμενων οχημάτων, άλλες με ολοκληρωμένες λύσεις και άλλες με παροχή εξειδικευμένων συστημάτων και μερών για αυτόνομα οχήματα τρίτων. 

Το 2019 οι εταιρείες αυτές αναμένονται να πολλαπλασιαστούν. Μπορεί η αγορά να είναι γεμάτη από “άγνωστες” εταιρείες οι οποίες ασχολούνται με τον τομέα, όμως η δραστηριοποίηση των μεγάλων και παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι αυτή που θα βάλει τα αυτόνομα οχήματα για τα καλά στην καθημερινότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας των υποψήφιων ιδιοκτητών. Μέχρι τώρα ελάχιστες ήταν οι παραδοσιακές “δυνάμεις” που έδειξαν κάποια χειροπιαστή πρόταση, όμως το 2019 αυτό αναμένεται να αλλάξει άρδην.

  • Διασύνδεση παντού Αν το 2018 αισθανθήκαμε ότι περνούσαμε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας μπροστά από μια οθόνη, το 2019 αυτό πρόκειται να αλλάξει καθώς αυτός ο χρόνος θα αυξηθεί.

Ακόμα και όταν δεν κοιτάμε το smartphone ή τον υπολογιστή μας, οι αμέτρητοι αισθητήρες που θα βρίσκονται συνεχώς γύρα μας θα φροντίσουν να είμαστε συνεχώς συνδεδεμένοι σε κάποιο δίκτυο και να μεταδίδουμε πολύτιμα στοιχεία για την συμπεριφορά και τις δραστηριότητες μας.

Όπως δείχνει η τεχνολογία, ο καθένας μας θα γίνει μια κινητή ζωντανή συσκευή μετάδοσης πολύτιμων για τις εταιρείες δεδομένων και καταναλωτικών συνηθειών. Από τα αυτοματοποιημένα καταστήματα της Amazon μέχρι τις πληροφορίες που μόνοι μας μοιραζόμαστε σε κάθε φύσεων κοινωνικά δίκτυα, η ταυτότητα μας δεν θα είναι πια ιδιωτική αλλά σχεδόν δημόσια.

Αυτό φυσικά έχει εγείρει αντιδράσεις για τα προσωπικά δεδομένα δισεκατομμυρίων χρηστών κοινωνικών μέσων και καταναλωτών, με τις κυβερνήσεις να προσπαθούν με κάθε τρόπο να βρουν τρόπο να τα διαφυλάξουν, ή να τα χρησιμοποιήσουν για δικό τους όφελος. Η συζήτηση για το ποσοστό χρήσης των δικαιωμάτων και την προστασία από την διαρροή και την χρήση τους αναμένεται να είναι το πιο “καυτό” θέμα συζήτησης στη χρονιά που έρχεται.

Και μπορεί μέχρι τώρα οι εταιρείες να χρησιμοποιούσαν μέρος των δεδομένων για να στοχεύσουν καλύτερα με τις διαφημιστικές τους εκστρατείες, όμως ο μοναδικός λόγος που η διαδικασία έμενε μόνο σε αυτό δεν είναι άλλος από την αδυναμία τους να επεξεργαστούν και να αναλύσουν τα δισεκατομμύρια επί δισεκατομμυρίων προσωπικών δεδομένων καθημερινά.

Αυτό που χρειάζονται οι εταιρείες για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τον “θησαυρό” των προσωπικών δεδομένων αυτών, είναι ένα σύστημα που να μπορεί να επεξεργάζεται τεράστιο όγκο πληροφοριών, να μπορεί να τα αναλύει, να προβλέπει συμπεριφορές και να μαθαίνει όσο λειτουργεί επιτυγχάνοντας καλύτερα αποτελέσματα κάθε φορά που τα επεξεργάζεται.

Αν σε κάποιους όλες αυτές οι απαιτήσεις ακούγονται σχετικά γνώριμες, είναι γιατί οι εταιρείες έχουν πια αυτά τα όπλα στην διάθεση τους και όρεξη να τα χρησιμοποιήσουν, Τεχνητή νοημοσύνη, μηχανική μάθηση και ανάλυση μεγάλων δεδομένων είναι το “βούτυρο στο ψωμί” των σύγχρονων τεχνολογικών εταιρειών, οι οποίες αναμένεται στο 2019 και μετά να δώσουν μεγάλες μάχες με τις ρυθμιστικές αρχές για το δικαίωμα χρήσης τους.

  • Οι οθόνες λυγίζουν και το 8Κ επικρατεί. Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να έχει κυριαρχήσει και οι εφαρμογές της να συζητιούνται και να αναλύονται, όμως για πολύ μεγάλο ποσοστό καταναλωτών, η τεχνολογία σημαίνει διασκέδαση και ευκολία. 

Τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα έχουν γίνει σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας και ότι πιο κοντά έχει να επιδείξει η σύγχρονη εποχή στις “μαγικές συσκευές” που κυριαρχούσαν στις εικονογραφήσεις παλιότερων εποχών για το πως θα μοιάζει το μέλλον. Ακόμα δεν έχουμε φτιάξει τα ιπτάμενα αυτοκίνητα, όμως είμαστε πολύ κοντά στο να γίνουν μαζικά τα οχήματα που “πάνε μόνα” τους. Μια από τις νέες τάσεις που θα κυριαρχήσουν το 2019 και θα έχουμε και τις πρώτες λειτουργικές συσκευές, θα είναι αυτές με αναδιπλούμενη οθόνη. Οι εύκαμπτες οθόνες έχουν γίνει κάτι σαν το μεγάλο τρόπαιο για τις εταιρείες, οι οποίες έχουν δει σε αυτές το επόμενο μεγάλο πεδίο μάχης, στο οποίο θα αγωνιστούν και θα ανταγωνιστούν για να επιδείξουν την ανωτερότητα της τεχνολογίας τους. 

Αν και υπολογίζεται πως το 2019 θα έχουμε λειτουργικές συσκευές με αναδιπλούμενη οθόνη, ακόμα αυτές δεν θα γίνουν (αν γίνουν ποτέ) η κυρίαρχη τάση σε κινητά και tablets. Μέχρι στιγμής δύο εταιρείες βρίσκονται πολύ κοντά στην παρουσίαση των πρώτων τους μοντέλων, η Samsung (η οποία έδειξε και ένα πρωτότυπο πριν λίγους μήνες) και η Huawei η οποία λέγεται πως τον Φεβρουάριο να αποκαλύψει την δική της εμπορική πρόταση. Ακολουθεί λίγο πιο πίσω η LG η οποία έχει μακρυά παράδοση στις οθόνες και είναι και αυτή που προμηθεύει πολλούς κατασκευαστές flagship τηλεφώνων, αν και δεν αποκλείεται να κάνει την έκπληξη και να παρουσιάσει πρώτη την δική της πρόταση. 

Ανεξάρτητα όμως το μέγεθος της οθόνης, η ποιότητα του περιεχομένου που παρακολουθεί κανείς σε αυτή είναι εξίσου σημαντικό. Το 2018 ήταν η χρονιά που “αναστήθηκε” η τηλεόραση, από την οποία περιμένουμε μεγαλύτερα και φωτεινότερα πράγματα. Το 2018 το 4Κ σχεδόν κυριάρχησε σε οθόνες και προγράμματα, ενώ κάποιοι κατασκευαστές παρουσίασαν και τις πρώτες συσκευές 8Κ. Για το 2019 αναμένεται αυτές οι τηλεοράσεις να αυξηθούν κατά πολύ και οι προτάσεις αναμένεται να γίνουν πιο ρεαλιστικές. Και επειδή όπως και στα κινητά “το μέγεθος μετράει”, έτσι και στις τηλεοράσεις αναμένεται οι ίντσες να “πάρουν την ανηφόρα” χωρίς όμως να ακολουθήσουν ανάλογα και οι τιμές. 

Σε συνδυασμό με τους ψηφιακούς βοηθούς, το έξυπνο σπίτι και τα νέα βελτιωμένα προγράμματα, η τηλεόραση μάλλον θα γίνει πάλι το κέντρο του σπιτιού. Και στα 8Κ, αυτό το μέλλον προμηνύεται πολύ λαμπρό. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ