Μέσα σε τρεις μήνες η Apple έχασε πάνω από το 1/3 της αξίας της!

Αν ήταν κανείς προληπτικός θα έλεγε πως τα τελευταία μοντέλα της Apple ήταν καταραμένα, καθώς από την ημερομηνία κυκλοφορίας των iPhone XS και iPhone XS Max η εταιρεία πάει από το κακό στο χειρότερο. Από την μία η εταιρεία έπεσε στα δίχτυα του εμπορικού πολέμου με αποτέλεσμα να χάσει μεγάλο μέρος των πωλήσεων της στην Κίνα, κάτι που την ανάγκασε να μειώσει το guidance οδηγώντας την μετοχή της σε πτώση, η οποία εδώ και δύο μέρες έχει παρασύρει μαζί της όλη σχεδόν την αμερικανική αγορά, αλλά και να αναγκαστεί να διακόψει τις πωλήσεις ορισμένων από τα smartphones της λόγω της χαμένης δικαστικής διαμάχης με την Qualcomm.

Αν μέσα σε αυτά υπολογίσει κανείς και τις φτωχές πωλήσεις των τελευταίων της μοντέλων, τότε δεν προκαλεί απορία το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες η διάσημη εταιρεία τεχνολογίας από τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία σε αξία στον κόσμο και πρώτη στις ΗΠΑ, έχει χάσει 450 δισ. ευρώ, όση σχεδόν είναι όλη η αξία του Facebook, η αξία του οποίου σύμφωνα με το Macrotrends είναι στα 383,76 δισ. δολάρια.

Μόνο χθες Πέμπτη η εταιρεία είχε απώλειες 9,96% στα 142,19 δολάρια ανά μετοχή, πολύ μακριά από τα 232,07 που είχε φτάσει στις 3 Οκτωβρίου, όταν η εταιρεία ξεπέρασε το 1 τρις. δολάρια σε αποτίμηση. Από τότε η εταιρεία έχει χάσει περίπου 450 δισ. δολάρια σε αξία και από χθες αυτή έχει διαμορφωθεί στα 674,74 δισ. δολάρια σύμφωνα με το Βloomberg.

apple decline 1Όπως δείχνει το παραπάνω γράφημα, η πτώση της αξίας της Apple είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή και δεν δείχνει πως η εταιρεία μπορεί να ανακάμψει εύκολα από το σημείο που έχει φτάσει, καθώς θα χρειαστεί μια σειρά από πολύ γενναίες αποφάσεις προκειμένου να το καταφέρει. 

Όλα δείχνουν πως η Apple έπεσε θύμα της παγίδας που η ίδια έστησε στους ανταγωνιστές της, βάζοντας ολοένα και πιο ψηλά τον πήχη και ωθώντας τους σε υψηλότερες τιμές σε κάθε κυκλοφορία. Αυτό που υπολόγιζε η Apple είναι πως σε αυτά τα επίπεδα τιμής, οι καταναλωτές θα προτιμούσαν να δώσουν τα λεφτά τους σε κάτι με τη σήμα της, αντί να στραφούν σε κάποια λύση από την Κίνα. Αυτό που δεν υπολόγισε η Apple είναι πως οι καταναλωτές δεν είναι σε θέση να δίνουν κάθε χρόνο ποσά πάνω από 1.000 δολάρια για να αποκτήσουν τα προϊόντα της, ειδικά μετά την αποκάλυψη πως η ίδια επιβράδυνε τα παλιότερα της τηλέφωνα για να σπρώξει την αγορά στα καινούργια της μοντέλα. Από την στιγμή που οι καταναλωτές με μια απλή αλλαγή μπαταρίας μπορούν να κρατήσουν τα παλιά τους τηλέφωνα, δεν έχουν λόγο να δώσουν τόσα πολλά λεφτά για ένα καινούριο τηλέφωνο κάθε χρόνο. 

Επίσης η Apple υπολόγισε με βάση την αμερικανική αγορά και την διείσδυση που έχει πετύχει σε αυτή, μην υπολογίζοντας πως στον υπόλοιπο κόσμο μπορεί τα προϊόντα της να θεωρούνται status αντικείμενα, αλλά αυτό δεν μεταφράζεται υποχρεωτικά σε πωλήσεις. Η αμερικανική αγορά στην οποία έχει σχεδόν μονοπώλιο λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας των κυριότερων ανταγωνιστών της, απέχει πολύ από το καθεστώς στον υπόλοιπο κόσμο, στον οποίο άλλωστε τα προϊόντα της είναι ακόμα ακριβότερα. 

Η Apple επίσης δεν έχει φτηνή σειρά, της λείπει αυτό που μπορεί να μην έχει τα φώτα της δημοσιότητας, όμως γεμίζει τα ταμεία με λεφτά. Προς στιγμή αυτό το ρόλο πήγε να τον παίξει το iPhone XR, όπως το έκανε το iPhone 8 πέρσι, όμως με τιμή κοντά στα 1.000 δολάρια, δεν θεωρείται φτηνή λύση. Η ανακοίνωση της Apple πριν λίγες μέρες ότι θα ανοίξει την αγορά της Ινδίας, εκτός από αντίδραση στον εμπορικό πόλεμο ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, έχει και μια άλλη διάσταση. Μέσα από αυτή την κίνηση η Apple έχει την δυνατότητα να ρίξει τις τιμές της, ίσως ακόμα και να παρουσιάσει ένα μοντέλο που θα την βάλει στην μεσαία κατηγορία. 

Με το βιωτικό επίπεδο της Ινδίας να μένει ακόμα χαμηλό, και τις Κινεζικές εταιρείες που έχουν φτηνές αλλά εξαιρετικά ποιοτικές λύσεις που συναγωνίζονται επάξια την Apple σε κάποια χαρακτηριστικά, είναι δύσκολο η εταιρεία να παρουσιάσει τα ίδια μοντέλα σε μια αγορά που η μέση τους τιμή είναι όσο πολλοί μισθοί. Η αγορά της Ινδίας είναι “ιερό δισκοπότηρο” για πολλές εταιρείες, οι οποίες έχουν βρει τεράστιες επιχειρηματικές ευκαιρίες στο τεράστιο μέγεθος της, κάνοντας παραχωρήσεις στις τιμές. Ίσως αυτή η κίνηση από την μεριά της Apple να σηματοδοτήσει την κυκλοφορία ενός καινούργιου smartphone με μικρότερα χαρακτηριστικά σίγουρα, αλλά και χαμηλότερη τιμή. 

Θα μπορούσε βέβαια να γεμίσει την αγορά της Ινδίας με παλιότερα μοντέλα, όμως η παρουσία τόσο της Xiaomi όσο και των άλλων Κινέζων κατασκευαστών που κυκλοφορούν συσκευές με κορυφαία χαρακτηριστικά σε πολύ χαμηλές τιμές (βλ. Pocophone), δεν της αφήνει περιθώρια για τέτοιες κινήσεις. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ