Τριπλασιασμός εξαγωγών για τον κλάδο του αλουμινίου την τελευταία 10ετία

Συνέχισε και το 2018 την ανοδική του πορεία ο κλάδου του αλουμινίου, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την εξωστρέφειά του, με αποτέλεσμα -σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής- οι εξαγωγές του το προηγούμενο έτος να αντιπροσωπεύουν το 5,7% περίπου των συνολικών εξαγωγών της χώρας.

Έτσι, όπως επισημαίνει η Ελληνική Ένωση Αλουμινίου, ο κλάδος, συμπεριλαμβανομένων του βωξίτη και της αλουμίνας, που είναι ιδιαίτερα γνωστός και ανταγωνιστικός στις διεθνείς αγορές, κατατάσσεται, ανάμεσα στους 99 κλάδους της συνδυασμένης ονοματολογίας, ως:

Ο 1ος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας με 1.906 εκατ. ευρώ περίπου αξία εξαγωγών, εξαιρουμένων των ορυκτών καυσίμων, παρουσιάζοντας αύξηση πάνω από 10% σε σχέση με το 2017, και

Ο 2ος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο, 773 εκατ. ευρώ περίπου, μετά τον κλάδο των παρασκευασμένων λαχανικών, σημειώνοντας αύξηση κατά 3% περίπου σε σχέση με το 2017.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι πωλήσεις πρωτόχυτου και δευτερόχυτου αλουμινίου το 2018 σημείωσαν αύξηση κατά 2% σε σχέση με το 2017, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 58% των πωλήσεων. Το ίδιο διάστημα, οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης σημείωσαν αύξηση κατά 8% σε σχέση με το 2017.

Η εγχώρια αγορά απορρόφησε μόλις το 17% των πωλήσεων, σημειώνοντας όμως αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2017, ενώ οι εξαγωγές απορρόφησαν το 83% των πωλήσεων, αυξανόμενες και αυτές κατά 8% περίπου.

Αναλυτικότερα για την πρώτη μεταποίηση, οι πωλήσεις προϊόντων έλασης το 2018 παρουσίασαν αύξηση κατά 5% περίπου. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 12% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε μείωση κατά 2% περίπου σε σχέση με το 2017. Οι εξαγωγές αποτελούν το 88% των πωλήσεων και αυξήθηκαν κατά 6% περίπου σε σχέση με το 2017.

Οι εξαγωγές κατευθύνθηκαν κατά 50% στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά που απευθύνονται τα προϊόντα έλασης είναι η συσκευασία τόσο στην εγχώρια αγορά (65%) όσο και στις εξαγωγές με περίπου 50%.

Παράλληλα, ο κλάδος της διέλασης συνέχισε την ανάκαμψή του και οι συνολικές πωλήσεις προϊόντων διέλασης το 2018 σημείωσαν αύξηση κατά 16% περίπου σε σχέση με το 2017. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 28% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε αύξηση, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά μετά το 2007, κατά 18% περίπου σε σχέση με το 2017. Οι εξαγωγές, που απορρόφησαν το 73% των πωλήσεων, αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 15% περίπου σε σχέση με το 2017.

Οι εξαγωγές κατευθύνθηκαν πάνω από το 60% στις απαιτητικές αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά που απευθύνονται τα προϊόντα διέλασης είναι η οικοδομή τόσο στην εγχώρια αγορά (73%) όσο και στις εξαγωγές (30%), αξιοποιώντας τα διεθνώς πιστοποιημένα συστήματα αλουμινίου των ελληνικών εταιρειών.

Σε διάστημα δεκαετίας, μάλιστα, οι εξαγωγές της βιομηχανίας αλουμινίου τριπλασιάστηκαν φτάνοντας από τα 600 εκατ. ευρώ το 2009 στο 1,9 δισ. ευρώ το 2018, καταγράφοντας σταθερή αύξηση κάθε χρόνο.

Θετικές προοπτικές

Όπως σημειώνει, μάλιστα, η Ελληνική Ένωση Αλουμινίου, θετικό διαφαίνεται και το άμεσο μέλλον (2019-2022) για τη βιομηχανία αλουμινίου. Στην εγχώρια αγορά αναμένεται περαιτέρω αύξηση της ζήτησης στον τομέα της οικοδομής λόγω των μεγάλων τουριστικών/οικιστικών έργων και του προγράμματος “Εξοικονόμηση Κατ΄ Οίκον”.

Παράλληλα, στις διεθνείς αγορές παρατηρείται μια συνεχώς αύξουσα ζήτηση αλουμινίου στη βιομηχανία, ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών και σε μεγάλα οικιστικά έργα. Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι το αλουμίνιο θεωρείται το σύγχρονο βιομηχανικό υλικό και η παγκόσμια ζήτηση θα διπλασιαστεί έως το 2050.

Για την ικανοποίηση της αυξημένης ζήτησης, οι ελληνικές εταιρείες δρομολογούν νέες επενδύσεις ύψους μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων. Οι επενδύσεις αυτές αφορούν τον εκσυγχρονισμό και την εγκατάσταση νέων μονάδων για παραγωγή προϊόντων αιχμής για τους κλάδους της πρώτης ύλης, της έλασης και διέλασης, την έρευνα και ανάπτυξη διεθνώς πιστοποιημένων συστημάτων αλουμινίου για πόρτες/παράθυρα, καθώς και υποδομές για την κυκλική οικονομία.

Σε ό,τι αφορά την εικόνα του κλάδου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου, αποτελείται από 3.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια μεταποίησης και εμπορίου, απασχολεί άμεσα 20.000 άτομα, ενώ διαθέτει παραγωγικές μονάδες, ιδιόκτητα δίκτυα διανομών και εμπορική παρουσία σε πάνω από 50 χώρες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ